היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפמיניסטית הפוסט-קולוניאלית המרוקאית פאטימה מרניסי

עבודה מס' 060372

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון במשנתה החברתית והבאת רשמים מספרה האוטוביוגרפי.

2,284 מילים ,9 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

הדיון סביב מעמד האישה וזכויותיה הטבעיות להיות שווה בעולם מקיף חברות ומדינות רבות.
השיח הפמיניסטי שהיה הדומיננטי במשך כמעט מאה שנה ולמעשה אף כפה את עצמו לא פעם על אוכלוסיות לא מערביות, עושה את צעדיו הראשונים בהבנה שישנם גם צרכים אחרים למאבק על מקומן של הנשים בסדר העולמי הגברי. השיח הפמיניסטי הערבי-מוסלמי כחלק מהזרם הפמיניסטי הפוסט-קולוניאלי הוא אחת מהדרכים הללו, כאשר קולן של הנשים הלא-מערביות, חלקן תוצר ישיר של התפיסות הפמיניסטיות המערביות-אמריקאיות ואירופאיות, והדרך שבה הן בוחרות לנהל את מאבקן הוא ללא ספק מרתק.
במהלך הקורס התוודעתי לכתיבה הפמיניסטית הפוסט-קולוניאלית הערבית-מוסלמית ולמגוון הדעות והתפיסות שכותבות נשים אלו מאלג'יר, מצרים, איראן, ישראל, מרוקו ועוד במאמריהן וספריהן. קשת הדעות רחבה ביותר ונעה, בין היתר, מאינטלקטואליות ליברליות המבקשות לקבל על עצמן ועל החברה שבה הן חיות את המודל הפמיניסטי בכללותו ועד איסלמיסטיות שחלק מהן רכש השכלה מערבית אך מבקשות ליצור מודל אחר - ייחודי, שיהיה מותאם מהבחינות החברתיות והתרבותיות להוויה בה הן חיות. אחת מהכותבות הפמיניסטיות הערביות מוסלמיות, המשתייכות לזרם הפוסט-קולוניאלי, היא הסוציולוגית המרוקאית - פאטימה מרניסי, שעל הגותה ודרך חשיבתה מבוססת עבודה זו.
מרוקו השתחררה מהכיבוש הצרפתי והכריזה על עצמאותה ב-1956. ליאת קוזמא במאמרה על היסטוריוגרפיה לאומית והיסטוריה פמיניסטית במרוקו מציינת, כי פאטימה מרניסי משתייכת לדור של: "עיתונאיות, סופרות ונשות אקדמיה, רובן ילידות שנות החמישים, אשר למדו באוניברסיטאות בשנות השבעים והשמונים, והיו שותפות להקמת אותן במות של כתיבה פמיניסטית" (קוזמא, 2000: 16). היחודיות שלהן, אומרת קוזמא, היא בכך שהן מבקשות לשלב את הלאומיות המרוקאית עם עקרי דת האסלאם ולפרש אותם דרך עיניים פמיניסטיות באופן המתאים להן.
בחרתי להתמקד בפאטימה מרניסי, מכיוון שבמהלך לימודי נתקלתי מספר פעמים בכתיבתה ועניין אותי באופן אישי להרחיב בנושא ולנסות להבין טוב יותר את דעותיה בתחומים הרבים בהם היא עוסקת.

מבנה העבודה
בפרק הראשון אנסה, דרך קריאה בכתביה ומאמריה של מרניסי, לגבש את עיקרי תפיסתה החברתית וכן אבדוק את השקפותיה לגבי נושאים, כגון חיים בדרך של הוויית דת האסלאם והמסורת, יחסי גברים ונשים בחברה הערבית-מוסלמית, השתלבות נשים בתהליכי המודרניזציה ושינויים חברתיים במרוקו בשנים האחרונות.
הפרק השני מוקדש כולו לרשמים מספרה האוטוביוגרפי של מרניסי שבו היא מתארת את חוויותיה כילדה בהרמון המשפחתי בשנות הארבעים במרוקו. ולבסוף סיכום שני הפרקים וכן סיכום אישי לנוכח הקורס כולו.

תוכן העניינים:
הקדמה
פרק 1 - רקע אישי על פאטימה מרניסי וסקירה על השקפותיה החברתיות כפי
שמופיעות בספריה השונים
פרק 2 - רשמים מספרה האוטוביוגרפי של פאטימה מרניסי
(Mernissi, 1995) Dreams of Trespass
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ידלין רבקה, "בתוך החלל התחום", הארץ, ספרים, 14.12.1994, עמ' 5, 14.
סעיד אדוארד, אוריינטליזם, עם עובד, תל-אביב, תש"ס, 2000.
קוזמא ליאת, "אני פאטימה זניבריה ואת מסטפא קנדיל: היסטוריוגרפיה לאומית וכתיבת היסטוריה פמיניסטית במרוקו", ג'מאעה, כרך ו', תש"ס, עמ' 32-9.
Mernissi Fatima, Beyond the Veil, Indiana University Press, Indianapolis, U.S.A, 1987.
Mernissi Fatima, Dreams of Trespass, Cambridge, Massachusetts, Perseus Books, U.S.A, 1995.
Mernissi Fatima, The Veil and the Male Elite, Longman, London, U.K., 1991.
Mernissi Fatima, Woman and Islam, Blackwell, Oxford, U.K., 1991.
Mernissi Fatima, Women's Rebellion and Islamic Memory, Zed Books, London, 1996.
Motzafi-Haller Pnina, "Reading Arab Feminist Discourses: A Postcolonial Challenge to Israeli Feminism", Hagar, Vol. 1, No. 2, 2000, pp. 63-90.

תגים:

פמיניזם · נשים · ערבי · אישה · אשה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפמיניסטית הפוסט-קולוניאלית המרוקאית פאטימה מרניסי", סמינריון אודות "הפמיניסטית הפוסט-קולוניאלית המרוקאית פאטימה מרניסי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.