היישום אינו מחובר לאינטרנט

דמוקרטיזציה בארגנטינה

עבודה מס' 065898

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ניתן להעריך את סיכויי התייצבות הדמוקרטיה בארגנטינה מאופן המעבר ואופיו של ההסדר הפוליטי במדינה?

6,352 מילים ,15 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

להתגבשותם של הסדרים פוליטיים שונים ולהמשך תפקודם יש כמה תנאים הכרחיים: א. קיום קבוצות חברתיות בעלות עוצמה מקרו-פוליטית המעוניינות בקיום הסדר סוציו-פוליטי מסוים. תהליכי השינוי נובעים מתמורות באינטרסים של הקבוצות הללו, בעוצמתן ובהרכב הקואליציות שביניהן. ב. ייחוס חשיבות לאזרח ולתפקודו בחברה. ג. מאבק בין-מעמדי שמשקף את המצב הכלכלי-חברתי. בנוסף, הסדר פוליטי אפשר לכפות מבחוץ. מעצמות שונות מביאות לקיום הסדרים פוליטיים ברוח משטרן.
כדי שתשרוד דמוקרטיה חייב להיווצר מצב, שבו לשום קבוצה הומוגנית אין די עוצמה פוליטית, כלכלית וצבאית להשגת שליטה הגמונית. על הקבוצות השונות להגיע להסדרים ביניהן ולהמשיך ולקיימם. מצב זה חשוב להיווצרות תרבות פוליטית של מיקוח ושל סובלנות ותורם לגיבושה וליציבותה של דמוקרטיה(1).
משטרים צבאיים הם תולדה של השתלטות אנשי צבא על השלטון באמצעות הפיכה. במשטרים אלה מחזיקים הגנרלים בעמדות מפתח פוליטיות והשלטון נשען על הצבא, אף שאזרחים ממלאים בו לעיתים תפקידים. המשטרים הצבאיים הם זן מיוחד של משטרים אוטוריטאריים, ששליטיהם בזים לשלטון פוליטיקאים ומאשימים אותם בדרך כלל בשחיתות בחוסר יעילות ובאנרכיה. הם נוטים להדגיש את המשמעת, הסדר והפן הביורוקרטי של השלטון(3).
אופן המעבר בין צורות משטר: מונחים מלמעלה או צומחים מלמטה, מסווגים לפי אסטרטגיות: בכוח או בפשרה ועל פי מיקום של עיקר העוצמה במשטר החדש: בידי האליטה הפוליטית או ההמונים. דפוסי המעבר השכיחים לדמוקרטיה הם מעברים הסכמיים מלמעלה, השומרים על האינטרסים של האליטות(4).
בשנות ה-80 החל תהליך של שינוי פוליטי באמריקה הלטינית. ברוב המדינות, ובהן ארגנטינה, שהיו בעלות משטר אוטוריטארי שהתבטא בדיקטטורה צבאית או אזרחית, הוחלף השלטון במשטר נבחר. אבל תחילתם של פתיחות ושינוי לקראת שלטון דמוקרטי באו לידי ביטוי במהלכים שונים במדינות היבשת עוד בתקופת השלטון האוטוריטארי: א. החלפת מנהיגות צבאית נוקשה במנהיגות צבאית רפורמית יותר. ב. בחירות ומשאלי עם. ג. השפעה ומעורבות חיצונית(5).
תקופת המעבר מכרעת מאוד וגם רגישה מכל הבחינות, ולעיתים דווקא בתקופה כה רגישה, מחליטים החלטות שמשפיעות על עתידה של הדמוקרטיה לטווח ארוך. השאלה המרכזית פה היא איזה סוג מעבר יצליח להשלים את הדמוקרטיזציה בצורה הטובה ביותר ליצור דמוקרטיה מובנית Consolidated) ) וגם דמוקרטיה יציבה? ושאלות נוספות: האם הסכמים הכרחיים בתקופת המעבר? האם חייבים לנטרל את כל הכוחות האוטוריטאריים? עד כמה חשוב מאזן הכוחות ביניהם לבין הכוחות הדמוקרטיים?
על פי גישת הבחירה ( (Transitionובה אעסוק בעבודה זו, שעוסקת בגורמים המשתנים של התהליך עצמו, לעומת הגישה המבנית (Structural), המתבססת על התנאים המקדימים ובעלת קושי ביכולת ניבוי לצמיחת משטרים, תהליך הדמוקרטיזציה מורכב ממספר שלבים, כשכל שלב משפיע בתגובת שרשרת על האחרים.
השאלות כאן הן איזה סוג דמוקרטיה יקום כתוצאה מסוג המעבר? האם תהיה זו דמוקרטיה פרלמנטרים או נשיאותית? איזה סיכוי יש שוב לדיקטטורה צבאית? האם המיקום הגיאוגרפי של אותה מדינה ו/או מעורבות חיצונית בה קובע אף הוא?
תהליך הדמוקרטיזציה ותהליך התייצבות הדמוקרטיה בארגנטינה תלויים: א. בגורמים לסיום המשטר האוטוריטארי, ב. באופן המעבר לשלטון הנבחר, ג. בניסיון ההיסטורי-פוליטי, ד. במעמדו של הצבא, ה. במצב הכלכלי-חברתי, ה. באופיו של ההסדר הפוליטי שנוצר במדינה. ו. בהתפתחות תרבות דמוקרטית, כשהמערכת הדמוקרטית הופכת להיות בלעדית, גם בעת משבר פוליטי או כלכלי.
בעבודה זו אבחן את הסוגיות שהעליתי לגבי ארגנטינה, שהייתה חלק מגל הדמוקרטיזציה בדרום אמריקה בשנות ה-80, שלגביה הוא בעצם רה-דמוקרטיזציה (Restoration), ואנסה לעמוד על הקשר בין השלבים בהליך הדמוקרטיזציה, גיבוש הדמוקרטיה וסיכויי הישרדותה של הדמוקרטיה בארגנטינה.
--------------------------------------------------------------------
1. קימרלינג (1995) עמ' 49-46.
3. נויברגר (2004) עמ' 169.
4. שר (1998) עמ' 409-400.
5. בן-ארי (2003) עמ' 114-107.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. שאלת המחקר
ג. טענת המחקר
ד. מהלך הדיון
ד.1. תהליכי המעבר לשלטון נבחר בארגנטינה
ד.2. תהליך גיבוש הדמוקרטיה בארגנטינה
ד.3. סיכויי התייצבות הדמוקרטיה בארגנטינה
ה. סיכום ומסקנות
ו. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תהליך מעבר למשטר נבחר מתחיל בהתארגנות קבוצות של מתונים וקיצונים, בדרך כלל כאשר בין ראשי המשטר האוטוריטארי מתגלעים חילוקי דעות, או כאשר המשטר עומד בפני משבר קשה, או כאשר הכוחות משני צידי המתרס הפוליטי נכונים לשתף פעולה ביניהם ולהביא לידי סיומו של המשטר האוטוריטארי. נכונות זו גורמת לתהליך מעבר ארוך, אך משום הסכמת כל הצדדים (הסכמים בין אליטות) הוא עובר יחסית בשקט.

תגים:

דמוקרטיה · דיקטטורה · דרום · אמריקה · הלטינית · צבא · משטר · צבאי · הפיכה · צבאית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דמוקרטיזציה בארגנטינה", סמינריון אודות "דמוקרטיזציה בארגנטינה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.