היישום אינו מחובר לאינטרנט

משמעות האמונה הדתית כמחסום בפני התאבדות

עבודה מס' 065490

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם יש הבדל ברצון ובכוונות לאיבוד עצמי לדעת בין אנשים מאמינים ללא מאמינים.

6,984 מילים ,25 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

איבוד עצמי לדעת במובן המצוצמם מתייחס לפעולה שעושה האדם בגופו מתוך כונה להמית את עצמו. במובן הרחב כולל מושג זה כל פעולה או הימנעות מפעולה, או מתן אפשרות לפעולה לאחרים-אשר יגרמו את מותו של האדם,ואשר ניתן היה למנוע תוצאה זו.
מעשי התאבדות אסורים על פי ההלכה; יש תנאים שמהם אמנם עולה שההתאבדות אסורה אך אין לדון את האיש המתאבד, ויש תנאים שבהם ההתאבדות במובן הרחב מותרת, היינו מצבים שבהם אין איסור של איבוד עצמי לדעת למרות שהפעולה היא כזו.

שאלת המחקר היא האם יש הבדל ברצון ובכוונות לאיבוד עצמי לדעת בין אנשים מאמינים ללא מאמינים. הפסיכולוגיה של הדת מכירה ברעיון של התקדמות אל הישועה הרוחנית בדרך בלתי אמצעית, שהאדם זוכה לה בשעת ייאוש. היהדות השכילה לשלב את האמונה עם דרך החיים היומיומית ולהפחית את הניגודיות הנראית לעין שבין שתי הדרכים: המטאפיסית והפיסית. כח האמונה הוא רצוני ותלוי ברצונו של האדם בבחירתו החופשית ("הכל תלוי בידי שמיים חוץ מיראת שמיים") אך כוחות חסד מיוחדים של ההשגחה הפרטית מסייעים בידי המאמין. יש הסבורים כי אמונה היא עניין שברגש ואין בה רציונאליות. כבר בתנ"ך מצויות תופעות לא רציונאליות באמונת העם: פעם הוא מאמין במשהו אחד ופעם הוא מאמין בהפך ממנו, והכל על פי הרגש שלו (זוהר, 1986). ואכן, ישנם מקרים רבים בהם אנשים טענו כי נרפאו ממחלות והצליחו להתמודד עם מקרים בעייתיים בזכות האמונה. האמונה היא מטאפיסית, ולכן ניתן לפרשה בצורות שונות.
האמונה היא הרגשה רוחנית, המוגדרת בצורה דומה על ידי כל הדתות. היהדות מגדירה זאת כאמונה בקב"ה שהו כל יכול ואין בלתו. מאמנה זו נגזרות אמונות משנה רבות. האמונה ביהדות גורסת כי אין מזל בעולם, וכל מה שקורה יש לו סיבה ומסובב. אין משבר הצץ יש מאין כמו שאין רווחה המגיעה "במקרה". הכל גלוי וידוע ולמרות שחשבונו של אדם שונה מחשבונו של מקום, הרי בסופו של דבר הכל ידוע ותחת השגחה.
אדם במשך שנות חייו חווה משברים רבים. חלק מהם נובעים מבעיות פרנסה, חלק מהם נובעים מבעיות משפחה וחלק מהם נובעים מאירועי היום יום. בישראל של ימנו לא חסרים רגעי משבר ולחץ, לאור המצב הכלכלי, החברתי ובטחוני. על פי המחקרים והתאוריות שיוצגו להלן, האמונה יכולה לעזור רבות לאנשים הנמצאים במצבי משבר. אדם בעת משבר יודע כי הכל בידי שמיים ומה שנגזר עליו הוא שיהיה ולכן חרדותיו פוחתים בהרבה. אדם מאמין יודע כי יש לו במה להיאחז ולכן הוא מנהל את המשבר בצורה קרה ומחושבת יותר, וגם דבר זה מועיל לו לצאת מהמשבר. מנגד אדם שלא מאמין יכול להיכנס למרה שחורה, וזו עשויה להיות הנבואה שמגשימה את עצמה.

מטרת המחקר הנוכחי היא לבדוק את הקשר עזרתה של האמונה בעת מצוקה תוך התייחסות למצוקה המובילה להתנהגות אובדנית. העבודה הינה אמפירית ותיאורטית, כאשר בחלק האמפירי יבחנו דעותיהם של מספר אזרחים בנוגע למחשבות אובדניות.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. איסור התאבדות וגורמיה
2.1 מהי התאבדות
2.2 סיבות להתאבדות
2.3 משבר ולחץ כגורמי להתאבדות
2.4 הסיבות להתנגדות להתאבדות
3. אמונה כעוזרת בעת מצוקה
3.1 מהי אמונה
3.2 חשיבות האמונה
3.3 הסברים פסיכולוגיים לכוחה של האמונה
4. שיטת המחקר
4.1 מתודולוגיה
4.2 המדגם
5. תוצאות
סיכום
רשימה ביבליוגרפית
השאלון

קטע מהעבודה:

ההגדרה ההלכתית לנושא מצומצמת וכוללת שלשה תנאים עיקריים לכך שהדבר יחשב כהתאבדות :
1.אמר בפה מלא שהולך להתאבד
2.ביצע מייד מה שאמר
3.עשה פעולתו דרך כעס

על שלושה אלו הוסיפו הפוסקים עוד מספר תנאים :
1.שלא נתברר שעשה תשובה כלל. כלומר לא עשה תשובה לפני שמת והתחרט על מעשיו.
2.התאבד לאחר שהתרו בו שלא יתאבד. תנאי זה מקביל לעברות של חילול שבת שנחשבות עברות דאוריתא רק אם מי שהוא התרה בו.
3.ראו אותו מתאבד בפועל ולא רק שמצאו אותו לאחר מכן מת והסיקו מתוך כך כי מת.

תגים:

מוות · הלכה · איבוד · עצמי · אמונה · מצוקה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "משמעות האמונה הדתית כמחסום בפני התאבדות ", סמינריון אודות "משמעות האמונה הדתית כמחסום בפני התאבדות " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.