היישום אינו מחובר לאינטרנט

תעשית המזון המהיר - היבטים מוסריים

עבודה מס' 065332

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת היבטים מוסריים בפעילותה של חברת מקדונלדס.

10,907 מילים ,17 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

תעשיית המזון המהיר אשר החלה התפתחותה בשנות ה 50 בארה"ב, הפכה כיום לאחת התעשיות החזקות, הנפוצות הדומיננטיות והרווחיות ביותר בעולם המערבי.
הצמיחה הפנומנאלית של תעשיה זו לא יכלה להתרחש ללא ביקוש גובר לתוצריה וחתך רחב ועמוק של צרכנים נאמנים.
שיפורים טכנולוגיים,שינויים חברתיים, שפע כלכלי ועלות מזון נמוכה, תרמו רבות להתחזקות התעשייה ותרבות השפע, אך במקביל תרמו לאחד מהחולאים הבולטים ביותר בשנים האחרונות בעולם המערבי: השמנת יתר ומחלות הנלוות לה.

למען התמודדות ראויה עם בעיה זו ובניסיון לצמצמה, עלתה בשנים האחרונות לסדר היום ובאופן משמעותי, המודעות לתזונה נכונה ובריאה, כושר גופני ומשקל נורמלי.

לכן אך טבעי הוא שמסלול ההתפתחות של תעשיית המזון המהיר, אשר אינה נתפסת כמי שמספקת תזונה ראויה, איכותית ובריאה, יתנגש במודעות החברתית ההולכת ומתרחבת לבריאות ותזונה נכונה.
דומה כי המאבק של קבוצות מסוימות עוטה גוון המזכיר את זה שנוהל כנגד חברות הטבק ומעלה טענות דומות כגון, רמייה, הטעיה, שיווק מוצרים מסוכנים, ממכרים וכו', אך עם זאת פסקי דין רבים העלו כי רשתות המזון המהיר אינן עוברות על החוק ולכן בשונה מחברות הטבק לא נענשו על ידו.

בהעדר ביסוס חוקי לטענות המושמעות, נותר לבדוק את הביסוס המוסרי ולהכריע האם תעשיית המזון המהיר וחברת מקדונלדס בראשה כחברה המובילה בתעשייה, פועלת בניגוד לנורמות המוסר המקובלות.

סקירה של הספרות המדעית התיאורטית בתחום מעלה כי באופן פרדוקסלי למגמת המאבק המתרחב ברשתות המזון המהיר קיים חוסר במאמרים ומחקרים
המספקים פרספקטיבה רחבה מדעית ואינטגרטיבית לבחינת מוסריותה או אי מוסריותה של התעשייה באופן כללי ובהקשר למכלול הטענות המועלות כנגדה באופן פרטני.

לאור זאת, על סמך מאמרים מדעיים הקרובים לתחום, ועל סמך תיאוריות מתורת המוסר אשר ישמשו בידי כלי להכרעה מוסרית, בחרתי לבחון את שאלת המחקר: תעשיית המזון המהיר - בחינת היבטים מוסריים בפעילותה של חברת מקדונלדס.

העבודה תעשה שימוש הן בנתונים המתייחסים ספציפית לחברת מקדונלדס והן בנתונים המאפיינים את רשתות המזון המהיר באופן כללי אותם ניתן להשליך על חברת מקדונלדס כשחקן דומיננטי בשוק זה.

אנסה להציג את מכלול הצדדים הראויים לדיון זה, כך שיהיה אובייקטיבי, רחב וממצה. ראשית אסקור את תחום המזון המהיר. אציג את הגורמים החברתיים והכלכלים להתפתחותו, אסביר את היקף התעשיה, חוזקה ואת מאפייני תוצרתה.
סקירה זו תבהיר את היקף התופעה, חשיבותה שורשיותה ועוצמת החשיפה של הציבור אליה ובכך תחדד את הצורך לבחינה עמוקה ויסודית של שאלת המחקר כפי שהוצגה.

אמנה את היתרונות הבולטים שמביאה עימה תעשייה זו לציבור הרחב ולחברה המערבית ובהם, ערך מוצר גבוה ותמיכה בסגנון החיים המערבי וכן את החסרונות שבגינם התעורר הצורך לדיון מוסרי זה.


אבדוק מה עמדת הרגולטור בתחום ואילו מגבלות רגולטוריות מרסנות את רשתות המזון המהיר ומקדונלדס בראשן.בפרק זה ננסה לשלול חשש לאי קיום החוק ובכך נדגיש את הדילמה המוסרית כיחידה הראויה לבדיקה וניתוח.

מקדונלדס עושה שימוש נרחב בפרסומות בערוצים שונים וכפי שיובהר במהלך העבודה, לאסטרטגיות השיווק והפרסום, חלק גדול במובילות של מקדונלדס בשוק המזון המהיר.
בעקבות החשיבות הרבה של ערוץ זה וכוח השפעתו על הציבור, אקדיש פרק אשר יבחן את המסרים שמעבירה החברה לציבור הרחב, למי היא מייעדת אותם וחשוב מכול בקונטקסט הנוכחי, נבחן האם יש במסרים אלה בכדי לתרום לבעייתיות המוסרית (אם קיימת) ולהעצימה.

אבדוק את מקומה של האחריות הצרכנית והבחירה החופשית.הנושא ייבחן הן במימד הקבוצתי הקולקטיבי והן במימד האישי.נבחן האם ניתן להמיר את האחריות המוסרית הארגונית באחריות מוסרית אישית, באילו תנאים, תחת אילו מגבלות ומה גבולות האיזון בין האחריות הארגונית לאחריות האישית.אבדוק אילו מקורות כוח ניצבים בפני הצרכנים אל מול ארגונים סוררים ומה מקומה של הבחירה החופשית כזכות בסיסית של הצרכן.

אנתח באמצעות מאמרים העוסקים בתחום האחריות האתית של ארגונים, את תפקידו של הארגון מול החברה, מחויבותו לקודי המוסר האוניברסאליים והמקומיים, אבדוק האם מחויבות זו תלויה באקלים העסקי הרגעי (כשוק תחרותי) או שמא המחויבות אבסולוטית וחסרת רגישות לתנאי השוק המשתנים.

בשלב זה, יהיו בידי כל הנתונים הדרושים לעריכת ניתוח מוסרי לפעילות חברת מקדונלדס.
אתכנס לכדי 3 טענות מרכזיות לחוסר מוסריות בפעילותה של מקדונלדס ואבחן כל טענה באמצעות מודל המשלב 3 גישות שונות בתורת המוסר: תועלתנות, דאונטולוגיה וצדק ע"פ רולס. שילוב 3 הגישות יבטיח בחינה מוסרית רחבה ואמינה מחד גיסא ומבוססת תיאוריות מדעיות מקובלות מאידך גיסא.
שלב הניתוח המוסרי יתבסס על החומרים שנאספו במסגרת העבודה ויהווה נקודת התכנסות והתנקזות של המסקנות העיקריות שנגזרו מהחומרים שיועלו בעבודה זו ולכן יהווה את נקודת המעבר הטבעית לפרק הסיכום בו אפרט את מסקנותי וממצאי.


תוכן עניינים:
1.מבוא

2. סקירת התחום
2.1 היסטורית התפתחות המזון המהיר
2.2 מאפייני המוצר

3.יתרונות וערך מוסף
3.1 מזון מהיר ותרבות מערב-צרכים אל מול המוצר המסופק

4.חסרונות
4.1 בעיית ההשמנה והתזונה הלקויה

5.דילמה מוסרית
5.1 רגולציה
5.2 פרסום וקהל יעד
5.3 אחריות הצרכן ובחירה חופשית
5.4 אחריות הארגון
5.5 בחינה מוסרית בעד ונגד

6.סיכום ומסקנות

7.ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בבואי לדון באספקטים מוסריים של תעשיית המזון המהיר בכלל ובמקדונלדס בפרט חשוב שתינתן ראשית סקירה קצרה אשר תגולל את השתלשלות התפתחותה של התעשייה לכדי תעשיית ענק בימים אלה,הגורמים להתפתחותה ,היקפה כיום ותוצריה .
הסקירה תעשה על תעשיית המזון האמריקאית אשר היתה חלוצה עולמית בתחום זה והובילה את הרגלי צריכת המזון המהיר בעולם המערבי כולו ותתמקד במקדולנדס בפרט.

פרק זה יבהיר את השתרשות התופעה בחברה האמריקאית,את עוצמתה את הבעייתיות
שבתוצריה ומכאן את החשיבות שבבחינת האספקטים המוסריים שבה.

תגים:

השמנת · יתר · מוסר · עסקים · צדק · תורות · מזון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תעשית המזון המהיר - היבטים מוסריים", סמינריון אודות "תעשית המזון המהיר - היבטים מוסריים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.