היישום אינו מחובר לאינטרנט

חלוקת התפקידים בין ההורים

עבודה מס' 065297

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השינויים בחלוקת התפקידים הקלאסיים והתכונות בין ההורים, לפי ארבעה ספרי ילדים משנות ה-80.

7,905 מילים ,6 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

העבודה תעסוק בשינויים בחלוקת התפקידים הקלאסיים והתכונות בין ההורים, לפי יצירות לילדים בשנות ה-80.

מהרגע בו הילדים מתחילים לקלוט את העולם אשר מתחלק לשני סוגי בני אדם, גברים ונשים ושהם שייכים לאחת מהקבוצות האלה, מתחילות בעיות הזהות לבצבץ.
אלה נמשכות לאורך שנים רבות ולעיתים כל החיים. מה הכוונה בלהיות בן? או בת?
מה צריכות לעשות בנות ומה צריכים לעשות הבנים? (פרידמן, 1996).
ספרי הלימוד והקריאה לילדים רווים סטריאוטיפים (תפישת אנשים או קבוצות על-פי קטגוריות) מיניים חד משמעיים, המתארים את האישה כנחותה מהגבר בכישוריה ובתפקידיה. סטריאוטיפים אלה מונעים את הסיכוי לשוויון חברתי בין שני המינים ומשדרים לדור הצעיר מסרים, המנציחים את האפליה והקיפוח של האישה (מלר, 1991).

כמו כל החברות המודרניות בימינו, החברה הישראלית הציבה לעצמה כיעד את נושא השוויון החברתי. יעד נעלה זה, צריך להתגשם בתחומי החיים השונים. המשפחה היא תא חברתי וכל שינוי שחל בחברה משתקף בה בדרך זו או אחרת.
אני מניחה כי ניתן לצפות שהתמורות השונות בחברה, יבואו לידי ביטוי גם בספרות הילדים.
כאן עולה שאלת המחקר: האם חלו שינויים בחלוקת התפקידים הקלאסיים והתכונות בין ההורים בשנות ה-80?
כדי לענות על שאלתי אני עומדת לבדוק ארבעה ספרים, שנכתבו בתקופה הנחקרת,
להלן שמות הספרים ומחבריהם:
1. "היום יום האם" מאת דן אלמגור (1981).
2. "סיפורים על אסנת" מאת נירה הראל (1986).
3. "אבא עושה בושות" מאת מאיר שלו (1988).
4. "אבא אופה עוגה סודית" מאת דויד קריס. תרגמה מאנגלית: נורית לוינסון (1988).

מכיוון שהעבודה נעשית במסגרת הקורס ללשון, אפתח את העבודה בפרק ניתוח הספרים הן מבחינה תכנית והן מבחינה סגנונית לשונית.
לאחר מכן, אטפל בשני דגמי משפחה העולים מן החברה בימינו ואנסה למצוא ביטויים לכך בספרים שאחקור.
להלן הדגמים:
1. דגם המשפחה הקלאסית והמרובעת בה האם בבית והאב בעבודה.
2. דגם המשפחה השוברת את המיתוסים והסטריאוטיפים בה האב בבית והאם קרייריסטית.

קטע מהעבודה:

ניתוח הספר "סיפורים על אסנת" מאת נירה הראל:
הז'אנר- סיפור דידקטי-ריאליסטי שבו המבוגר והילד שניהם פעילים בתהליך למציאת פתרון. הבעיה נגזרת מבעיית ההורים, אך היא מוצגת כאילו היא בעיית הגיבור, בדגם זה הפתרון יהיה בדרך כלל במעמד של הצעה להורים או לילד כיצד להתמודד עם בעיות מהסוג המותר בסיפור "בוקר אחד הייתה אמא עסוקה מאוד, ולא היה לה פנאי להכין ארוחת צהרים... המקרר היה ריק...אמא ביקשה מאסנת ללכת למכולת...אמרה לאסנת..תחליטי מה לקנות...אמא הציצה בסל וראתה בו גבינה, זיתים, תפוחים..." בדוגמה זו רואים בעיה שהיא בעצם הבעיה של האם ואסנת צריכה כעת להסתדר לבד והיא מצליחה כיוון שלמדה זאת מהניסיון. סיפור דידקטי זה מצייד את הקורא בנורמות חברתיות ונותנת לו כלים להתמודד עם המציאות החברתית שבה הוא חי (כגון: "אסנת למדה מהניסיון והכניסה את הרשימה לכיס, כדי שלא תעוף", "התרומם הכדור..ונכנס למרפסת של משפחת בלי...אוי! אסנת! מה עשית?.... אל תבכה, אמרה לו אסנת, אני אביא לך את הכדור; אני עולה אליהם", "אין דבר אמרה אמא, כל ההתחלות קשות").

תגים:

הורים · ילדים · לשון · מיגדר · סטריאוטיפים · ספרות · ספרי · מגדר

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חלוקת התפקידים בין ההורים", סמינריון אודות "חלוקת התפקידים בין ההורים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.