היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעורבות הורים במערכת החינוך

עבודה מס' 065277

מחיר: 433.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עמדות המורים כלפי היתרונות והחסרונות

14,940 מילים ,68 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות ניכרת בישראל מעורבות הולכת וגוברת, ישירה ועקיפה, של הורים במעשה החינוכי. הורים כפרטים, או ארגוני הורים, לוקחים יותר ויותר חלק בתהליך קבלת ההחלטות בחינוך, הן לגבי ילדיהם והן לגבי שאלות חינוכיות כלליות, הנוגעות לחברה כולה.
עדויות למעורבות הגוברת של ההורים עולות ממקורות שונים: ההל מן העיתונות היומית ועד לממצאי מחקרים חברתיים-חינוכיים.
קורן ( 1997 בתוך גולדרינג 1998) רואה בהתגברות מעורבותם של ההורים תגובה לרפורמה ולאינטגרציה העדתית. שורצולד (1989) מציין, כי במעורבות ההורים כלולה תביעה אידיאולוגית, כלומר ניסיון להשפיע על סדרי הלימוד ועל תכניות הלימוד לאור השקפת העולם של ההורים. גולדרינג וזיסנויין (1987 בתוך גולדרינג 1998) מדווחים, כי מערכת החינוך החלופית של תגבור לימודי היהדות (תל"י) נתגבשה על-ידי הורים שעיקר עניינם היה ערכי. התגלה מתאם גבוה בין מידת המעורבות של ההורים בפיתוח מערכות בתי-ספר הלופים ובנעשה בהם לבין עצמת נטיותיהם האידיאולוגיות.
מעורבות הורים היא תופעה חברתית ההולכת ומתגברת בבתי הספר בארץ ובעולם. מטרת ההורים היא לעזור בניהול בית הספר והכיתה בפרט בכל הקשור לניהול הפדגוגי, לניהול הלוגיסטי וכיו"ב. אין זאת אומרת כי להורים זכות לקבוע עובדות בשטח, אלא שהם יכולים לייעץ למחנכות ולהיות שותפים במלאכת העשייה החינוכית. על כן, יש ללמוד להתמודד עם התופעה, להכירה ולתעלה נכון, לטובת מערכת החינוך. מעורבות זו מפורשת תכופות ע"י אנשי-החינוך כהתערבות של הורים בשטח לא- להם. על-כן, נוקטים הם בפעולות שונות של מנע והתגוננות. מכאן נובעים מאבקי כוח בין הורים למורים, מאבקים מהם, אפשר, שהתלמידים הינם הנפסדים הראשיים. הצורך ללמוד להתמודד עם התופעה, להכירה ולתעלה נכון לטובת התלמיד ,זוהה זה מכבר, בין היתר, ע"י משרד החינוך עצמו.

מטרות המחקר הן לבחון:
1. מהי עמדתם של המורים כלפי מעורבות ההורים בכיתה
2. מדוע המורים נוקטים בעמדה זו או אחרת כלפי התערבות הורים.
3. האם המורים רואים את התערבות ההורים כגורם מכביד אם כן באילו תנאים.
4. האם יש שוני בין המורים מבחינת התייחסות להתערבות הורים
הנחת היסוד היא כי כל עובד מעוניין באוטונומיה בתחום עבודתו, ללא ביקורת וללא הפרעות.

על מנת לבדוק את הנחות המחקר ומטרותיו יערך מחקר בשיטה איכותית שיכלול 20 מורים מחנכים ומורים מקצועיים בבית ספר יסודי. הראיון יהיה מובנה ושיטת הדגימה אקראית. יצוין כי רוב הורי הילדים בבית הספר הנוכחי הינם בעלי מעמד סוציו-אקונומי גבוהה, ולכן הדעת נותנת כי הם יטו להתערב, ולכן נבחר בית זה זה כמדגם.

ראשי פרקים:
-תקציר
-מבוא
חשיבות המחקר
הצגת הנושא
-סקירת הספרות
עמדות
מעורבות הורים
מדיניות משרד החינוך בסוגיית מעורבות הורים
תולדות מעורבות הורים בחינוך
דפוסים שונים של שיתוף הורים במערכת הבית-ספרית
שיתוף הורי - יתרונות וחסרונות
דעות המורים על השילוב
שאלות המחקר
-מתודולוגיה
אוכלוסיית המחקר
כלי המחקר
איסוף ועיבוד הנתונים
היבטים אתיים
-תוצאות
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח - שאלון למורים

קטע מהעבודה:

עמדת הפרט יכולה להיות מושפעת מגורמים רבים. אחת התיאוריות היא "תיאוריית הפעולה ההגיונית" של Fishbein&Ajzen , 1981 (בתוך ליבר 1996) המבוססת על הנחה שהאדם פועל בצורה רציונלית בדרך כלל ומתואמת לפי המידע המסופק לו באופן שיטתי.
מטרת התיאוריה היא להבין ולנבא את התנהגות הפרט. מתוך הנחה שרוב פעולותינו הן רציונליות רואה התיאוריה בכוונת האדם גורם קובע מיידי של ההתנהגות. כלומר ניתן לחזות
את פעולתו אם נבין לכוונותיו. ההתאמה לא תהיה תמיד מלאה אולם אם לא קרה דבר מה בלתי רצוי, יש להניח כי אדם יתנהג לפי המצופה ממנו.

תגים:

תלמיד · בית ספר · מורה הורים · ביקורת · מערכת החינוך · מנהל · הוראה · הורים · התערבות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעורבות הורים במערכת החינוך", סמינריון אודות "מעורבות הורים במערכת החינוך" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.