היישום אינו מחובר לאינטרנט

מבצע שלום הגליל

עבודה מס' 065079

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עיתויו והצדקתו של של המבצע.

9,806 מילים ,29 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

מלחמת לבנון היא המלחמה הראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל שמבחינת עצם התרחשותה ויעדיה המדיניים והצבאיים היתה שנויה במחלוקת. בימי המלחמה הראשונים זכתה הממשלה לגיבוי פרלמנטרי רחב. אולם משעה שכוחות צה"ל החלו לנוע צפונה לעבר בירות והמלחמה החלה להתארך חודשים התעוררה תסיסה הולכת וגוברת כנגד המשכה וכנגד שהייתו של צה"ל בלבנון. ואמנם עם חילופי הממשלה בארץ בעקבות הבחירות ב-1984 צה"ל עזב את מרבית שטחה של לבנון. האיזור היחידי בו נשארו כוחות הוא איזור הביטחון. הדבר החמור ביותר במלחמה זו הוא מנגנון הדיסאינפורמציה ששימש את הדרגים הבכירים ביותר הן כלפי הממשלה והן כלפי הכנסת. יתרה מכך גם ראש הממשלה עצמו הוטעה על ידי שר הביטחון(1).
מלחמת שלום הגליל התחילה, ברמה ההצהרתית, לאחר ההתנקשות בשגריר ישראל בלונדון. התנהלות המלחמה, על פי החוקרים השונים, לא התנהלה כפי שהוצהר מלכתחילה ע"י ישראל ולכן עולה החשש כי תחילתה גם לא היתה מהסיבה האמורה לעיל.
הסיבות לפרוץ המלחמה יכולות להיות אחרות- ישראל סבלה רבות מפעילותו של אש"ף בלבנון והיתה מעוניינת להקים אזור ביטחון בדרום לבנון שיהיה מבוסס על נוצרים תושבי לבנון, זאת לאחר שנוכחה לדעת כי לא תצליח להגיע להסכם של סטטוס קוו עם המחבלים.

שאלת המחקר היא האם דווקא בתחילת יוני 1982 המצב הביטחוני חייב פתרון?. נבחן את הצדקת המבצע ע"י בחינת העיתוי ליציאה אליו תוך בדיקת התנאים והתגובות ערב פרוץ מלחמת לבנון בהשוואה עם התנאים ששררו ערב תגובות/אי תגובות במקרים אחרים בהם המצב הביטחוני היה רעוע. האם המצב הביטחוני חייב יציאה למלחמה, או שמא היו אלה גורמים אחרים שדחפו לכך?
מטרת העבודה היא לנסות ולהעריך האם מלחמת לבנון פרצה אכן בשל ההתנקשות בשגריר ישראל בלונדון או שהיא קרתה מסיבות אחרות. הניתוח יהיה על פי השוואה למקרים אחרים בהם היה לישראל עילה או אינטרס להגיב כמו:
* מלחמת קדש (1956).
* מבצע ליטני (1976).
* הפצצת הכור העיראקי (1981).
* הפיגוע בדולפינריום בת"א (2001).

השערת המחקר היא כי העיתוי ביציאה למבצע שלום הגליל היה בעיקרו תוצאה של גורמים מדיניים, אישיים ואסטרטגיים רבים, ולאו דווקא תוצאה של צורך בפתרון לבעיה ביטחונית מיידית. ניצול הגורמים הפוליטיים הפנימיים והחיצוניים, וניצול יחסי הכוחות האזוריים כדי להשיג מטרות אחרות מלבד שקט בגבול הצפון.
---------------------------------------------------------------------
1. וולצר מיכאל - מלחמות צודקות ולא צודקות, הוצאת עם עובד, עמ' 33.

ראשי פרקים:
1. מבוא
מטרת העבודה
אופן ביצוע המחקר
2. עיתוי המלחמה והמשמעויות
מפלגתי
פוליטי ומימד בינלאומי
3. השוואה מול מקרים דומים
מלחמת קדש
מבצע ליטני
הפצצת הכור ותוצאותיו
הפיגוע בדולפינריום
סיכום משווה
4. דיון
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

היעד המרכזי של מלחמת לבנון היה הריסת התשתית הצבאית של אש"ף. הפגזה מתמשכת של ישובי אצבע הגליל הייתה מרפה את תושבי המקום ואלה עלולים היו לעזוב בהמוניהם את היישובים. זהו מצב שהיה הופך לבלתי נסבל מבחינתה של מדינת ישראל. כל התמהמהות שהיא הייתה מחזקת את ארגוני המחבלים וזאת משתי סיבות. ראשית הם היו רואים בכך אות חולשה של מדינת ישראל, מה שהיה מעודדת להמשיך בהפגזות בצורה מסיבית יותר.
סיבה שניה היתה ניתנת בידיהם האפשרות לחזק את אחיזתם בדרום לבנון תוך עיבוי כוחותיהם הצבאיים. כניסה לדרום לבנון מאוחר יותר לא הייתה מאפשרת או לפחות היתה מקשה על הריסת התשתית הצבאית של ארגוני המחבלים.

תגים:

מלחמת · שלום · הגליל · לבנון · החלטות · מדיניות · קבל · החלטות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מבצע שלום הגליל", סמינריון אודות "מבצע שלום הגליל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.