היישום אינו מחובר לאינטרנט

שוחד מסחרי במסחר הבינלאומי

עבודה מס' 064895

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ניתן לראות בשוחד דבר לגיטימי במקומות מסוימים?

5,556 מילים ,15 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

השאלה עליה אנסה לענות בעבודה זו היא האם השוחד הוא בלתי-מוסרי לחלוטין? אומנם מדינות העולם קבעו בחוקיהן כי אין לקחת שוחד ולכן לכאורה הדבר לא מוסרי, אולם במדינה בה נהוג הדבר ביותר, יש מקום לדון בכך האם גם אני, הפרט הבודד, יכול לקחת שוחד.
האם ניתן לראות בשוחד דבר לגיטימי במקומות מסוימים בהם נהוג לתת שוחד; האם חברה המנסה לפעול בשווקים בהם כן נהוג לתת שוחד, האם היא יכולה, מוסרית, להציע שוחד.
העבודה תעסוק במסחר בינלאומי, ובעיקרון במסחר בין תרבויות שונות. כלומר מסחר בין ארה"ב לקנדה אינו מעניינה של העבודה, אלא מסחר בין מדינה מערבית למדינה בה השוחד אינו בלתי שכיח כדוגמת בנגלדש, שמדורגת בתחתית הדירוג העולמי של שחיתות ציבורית.

במסגרת הצגת הטיעונים אביא מאמרים/דוגמאות ממקרים ידועים בארץ ובעולם העוסקים כולם בסוגיה זו ובסובב אותה, מקרים שנחשפו, נימוקי המשחדים/נוטלי השוחד ללקיחת/הצעת השוחד, וכיצד הגיב העולם/המערכת המשפטית למקרה.
הנקודות שיועלו ידונו על פי תיאוריות מוסר כגון תורת התועלתנות, זכויות וחובות וצדק חברתי. אדון בתיאוריות סביב העקרונות וכיצד התאוריות מסבירות את צורת ההתנהגות הרצויה במקרה הספציפי של נטילת/מתן שוחד בזירה הבינלאומית, קרי האם לפי תיאוריות אלו ניתן לפעול בצורה שונה מהמקובל בארץ, והאם בכלל אדם יכול להציע שוחד לזולתו, גם אם הדבר מקובל (כלומר חברה הפועלת באותה ארץ וחברה המגיעה מחו"ל).
עוד אדון, בראייה המשפטית של מקרה השוחד לסוגיו, כיצד מתייחסת לכך מערכת המשפט והעונשים המקובלים, הן במערכת המשפט הישראלית והן בעולמית (במיוחד בארה"ב). אציג את המדיניות המקובלת למקרי השוחד השונים, וכיצד הם מטופלים תקשורתית ומשפטית.
לסיכום ארכז את הדרכים השונות להתמודדות עם התופעה וסיכום הדעות השונות.

השערת המחקר היא כי היות ושוחד מתואר כ"אם כל חטאת", על פי רוב התיאוריות, מתן שוחד יהיה בלתי מוסרי.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. ריסון חיצוני- חקיקה ואכיפה
3. הריסון החיצוני בחו"ל
3.1 ממדי השחיתות בעולם
3.2 ארה"ב
3.3 המצב באנגליה
4. תאור מקרים מפורסמים
5. ניתוח על פי תיאוריות הקשורות למוסר
5.1 עקרונות הכלכלה הקלאסית
5.2 עקרון התועלתנות במוסר
5.3 רלטוויזם מוסרי
5.4 הצדק כהוגנות לפי רולס
6. כיצד יש לפעול
6.1 עקרון סגולות טובות
6.2 הסכמה חברתית
7. סיכום
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

על פי החוק בישראל, שוחד לעובד ציבור מכל סוג שהוא אסור. על השוחד המקומי אין להכביר דברים, שכן הדבר ברור ואסור בתכלית. האיסור הינו על פי חוק ולמרות שמהתבוננות פשוטה ולא מעמיקה על עולם העסקים, ובמיוחד על אלו המתרחשים בזירה הבינלאומית, ניתן לראות כי מדובר בכמעט נורמה חברתית, גם במדינות בהן הדבר אסור בתכלית, הרי שהדבר קיים, בעיקר במדינות הגירה כמו ישראל שבהן עדיין ישנו אוסף תרבויות הבא מתפיסות שונות. יחד עם זאת, הדבר מעוגן בחוק ומי שנתפס בלקיחת שוחד צפוי לעמוד למשפט ולהיענש על כך. בישראל, נתקלנו לא אחת במקרים של שחיתות ושוחד. אחד המקרים המפורסמים היה זה של אריה דרעי. בהתבטאותו לגבי החלטת בית-המשפט בערעורו של הנ"ל, אמר ח"כ יוסי שריד בכנסת (2.3.2001): "שוחד הוא שוחד, וגם כאשר סכום השוחד מופחת, עדיין מדובר בעבירה שיש עמה קלון, ואין חמורה ממנה. בהקשר לשוחד אין אפור, אלא רק שחור".

תגים:

מוסר · תועלתנות · רולס

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שוחד מסחרי במסחר הבינלאומי", סמינריון אודות "שוחד מסחרי במסחר הבינלאומי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.