היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעות תוכנית המיסים של נתניהו על מדיניות הרווחה

עבודה מס' 064857

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם מערכת רווחה סוציאלית, אשר מנסה להביא לשיוויון בין האזרחים, אכן פוגעת בצמיחת המשק?

3,047 מילים ,5 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

מדיניות הרווחה הפכה בשנים האחרונות למטרה לביקורת, ולתמיכה ציבורית וממשלתית ברעיון של "הסגה" שפירושה צמצום והחלשת מדינת הרווחה. תופעה זו שנפוצה בארצות המפותחות והמתפתחות במערב הופיעה גם בישראל, וניתן כעת לראות הסגה ופגיעה ברשת המגן הסוציאלית. תהליכים אלה מגיעים לידי ביטוי בהקלת הפעולה החופשית של כוחת השוק (הסרת הוויסות הפיננסי, הגמשת שוקי העבודה, הפחתת המיסוי והפרטה) תוך הקטנת אחריות המדינה כלפי האזרחים (קורא 2004). הסגת שירותי הרווחה נעשית בשני מישורים: ישיר ועקיף. במישור הישיר מדובר בהחלטות הקשורות ישירות לתקציבים של מוסדות הרווחה, דוגמאת המוסד לביטוח לאומי, לגודל הקיצבאות והיקף השירותים של המוסדות. המישור העקיף קשור לשחיקת בסיס המשאבים הכללי העומד לרשות המדינה ושינויים במבנה המוסדי-מימני של המוסד לביטוח לאומי שגרם למעבר ממדינת רווחה המבוססת על מוסדות "ביטוח סוציאלי", המעניקים זכאות ביטוחית אוניברסלית שאינה תלויה בתקציב, למודל שבו הרווחה מבוססת על תוכניות רווחה ממשלתיות, המקצות זכויות לפי סדר העדיפות המשתנה של הממשלה במסגרת מגבלות התקציב (קורא 2004).

ב-5 ביוני הגיש שר האוצר בנימין נתניהו את תכנית המיסים החדשה לאישורה של הממשלה. במרכז התכנית, שחלקים ממנה יבוצעו כבר השנה: הפחתת מע"מ בחצי אחוז, הפחתת מס הכנסה ומס החברות, הפחתת דמי ביטוח לאומי למקבלי שכר נמוך, הפחתת מס רכישה על דירות והעלאת המס על רווחי הון בבורסה. המהלך הראשון שיבוצע, לאחר הינתן אישור הממשלה לתוכנית, יהיה הפחתת המע"מ. שאר צעדי המסים יבוצעו החל מ-2006. תכנית זו נועדה לבצע רפורמה שתביא להשטחת המס והרחבת הבסיס ממנו הוא נגבה. הרעיון העיקרי הוא להפחית מיסים מארגונים ואנשים עובדים במטרה להוות תמריץ עבודה חיובי ויצירת מקומות עבודה ע"י המעסיקים הגדולים. במקביל אנו רואים מדיניות הקשחה של קבלת קצבאות ביטוח לאומי ודמי אבטלה/ הבטחת הכנסה, לצד דאגה לשכבות שלא יכולות לחזור למעגל העבודה כמו הקשישים, שלהם דווקא יש תוספת של 180 ש"ח לקצבת הביטוח הלאומי.
השאלה העולה היא עד כמה מדוייקת התמונה המצטיירת מהנתונים אותם מציגים שר האוצר ונגיד בנק ישראל, בעיקר בהתחשב בעובדה שהעוני והפערים החברתיים מגיעים לשיאים חדשים וכי האוכלוסיה הנתמכת במערכות הרווחה הארציות גדולה מאי פעם. האם מדובר בתופעה חברתית לא מחוייבת מציאות שיכולה אכן להצטמצם עם מדיניות האוצר של נתניהו, או שמדובר בהתעלמות ממציאות קשה ומעבר חד מדי ממדינת רווחה למדינת שוק חופשי, בו נזקקים וחלשים רבים ייפלו בין הכיסאות, ללא יכולת להתמודד עם המציאות החדשה וללא סיוע בסיסי שיעזור להם להתפרנס בכבוד. ובמילים אחרות: האם מערכת רווחה סוציאלית, אשר מנסה להביא לשיוויון בין האזרחים, אכן פוגעת בצמיחת המשק?

קטע מהעבודה:

הדעה הציבורית כלפי תוכניתו של נתניהו היא חלוקה. מצד אחד באים פעילי רווחה רבים וטוענים כי התוכנית היא אטומה ברגשותיה לצרכיהן של האוכלוסויות החלשות וכי המעבר לכלכלה חופשית מגביר את הפערים בין העניים לעשירים בחברה אל גבולות לא פרופורציונלים. מצד שני, יש רבים הסומכים ידיהם על התוצאות שנתניהו מראה מבחינת הירידה באבטלה והפעולות להפחתת המיסים השונים על הציבור, כמו גם נטיה לצייר את רוב הנתמכים על מערכות הרווחה כפריזיטים אשר לא רוצים לעבוד ולנצל את המדינה:

תגים:

עוני · מדיניות · כלכלית · אוצר · מדינת · הרווחה · הפרטה · פערים · חברתיים · שיוויון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעות תוכנית המיסים של נתניהו על מדיניות הרווחה", סמינריון אודות "השפעות תוכנית המיסים של נתניהו על מדיניות הרווחה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.