היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקונפליקט בין מלך לנביא במקרא

עבודה מס' 064851

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ביקורת הנביאים כלפי המלך.

8,305 מילים ,27 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

התנגדות שמואל למלוכה הייתה הסימן הראשון לקונפליקט בין מלוכה לנבואה. שמואל מביא בפני העם את חוק המלך ומתריע בפניהם שמלך למעשה יהווה מטרד יותר מאשר תועלת ושאין זה תרופה לכל תחלואי העם. העם היה נחוש ורצה להמליך מלך "ככל הגויים" - מלך שיצא ויבוא עבורם.
אליצור (1999) מציין כי בפרשת המלכת המלך לא תם המאבק והנבואה לא הובסה. הנביאים צריכים היו להמשיך בפעולתם גם בימי המלכות בכדי להתריע ולהזכיר כי המלוכה לא תושיעם ותחלצם מכל צרותיהם וגם בעתיד במשטר המלוכה יהיה הכל תלוי באורחות חייהם ובמעשיהם של העם כמו גם של המלך עצמו.

תפקידו של הנביא, עד לכינון המלכות, היה להיות שופט, מנהיג ומוכיח של העם. הוא זה ששמר על דרכיו של העם, הוא זה שניבא ויעץ כיצד לנהוג ולפעול בזמן שלום ומלחמה. למלך, אותו דרש העם להמליך, מואצלים חלק מתפקידיו של הנביא כאשר הנביא משמש כמנהיג רוחני בעיקר.
במצב זה עולה השאלה האם יכול נביא לבקר את המלך שהרי הוא עכשיו השליט המוכר שהרי הומלך במצוות האלוהים? ומה בדבר חופש הביטוי והיכולת לבקר במצב של שלטון מלך - שלטון מונרכי בו המלך הוא השליט הבלעדי? האם קיימים אלמנטים דמוקרטיים במצב בו יש מלך ומולו עומד הנביא?

במשך תקופת המלכות רואים שקיים קונפליקט בין המלך לנביא. הנביא מביא את דבריו הן לעם והן למלך מצב שגרם סבל רב לנביאים רבים (ישיבה בכלא, רדיפות ואפילו מוות). הנביאים רואים בתפקידם שליחות אלוהית העומדת מעל לתפקידו של המלך ועל כן הם חשים שהם מחויבים לשליחותם. אין הם בוחרים בכך אלא נשלחים ע"י האלוהים ועל כן הם אינם מהססים להסתכן כאשר הם מביאים את דבר האלוהים בפני המלך ובפני העם. מכיוון שהמלך הוא בחיר האלוהים עליו לפעול על פי דרישתו וכאשר הוא סוטה בדרכיו הנביא, שהוא שליחו של האלוהים, צריך להחזירו לדרך הישר.

עבודה זו דנה ביחסים שבין המלך לנביא כאשר הסוגיה העיקרית היא ביקורת הנביאים כלפי המלך. אמנם בספר דברים ישנו חוק המלך אולם שנים רבות לא ממומש אפילו שבני ישראל ישבו כבר בארצם. היה ניסיון כושל של אבימלך שהמליך עצמו ללא רשות מהאלוהים וסופו היה שנרצח. כאשר בא העם בדרישה לשמואל להמליך עליהם מלך היה זה זמן רב לאחר שישב בארצו. המלך והנביא כאחד הם מנהיגי העם שלוחי האלוהים. אלוהים מושח את המלך וממנה אותו כשליחו לעצור בעם כלומר לדאוג לעם בצד המדיני ולצדק החברתי והוא שולח את הנביא לבדוק אם אמנם מממש המלך את שליחותו. במצב כזה אין מן הנמנע שייווצר קונפליקט בין שני הגורמים כאשר הנביא משמש המבקר כאשר המלך אינו מממש את שליחותו ולהזכיר למלך שהוא שליחו של האלוהים, כפוף לו וצריך למלא את תורתו.

תוכן עניינים:
מבוא
סקירה
מלוכה
נבואה
נביא מול מלך (נבואה מול מלוכה):
דמוקרטיה במקרא
נביא ומלך
נתן מול דוד
אליהו מול אחאב
דיון
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במושג מלוכה מביא אבן שושן את ההגדרה הבאה: שלטון מלך.
בהט ומישור (1995) מגדירים מלוכה כמשטר שבראשו עומד מלך. בקונקורדנציה החדשה (2000) מופיע המושג לאורך כל התנ"ך.
אבינאון (2003) מגדיר מלוכה כממשלת המלך. המלוכה בישראל נולדה בגלל לחצם של אויבים מבחוץ ורצון המנהיגים להקים משטר שילכד את שבטי ישראל ויאפשר להם לעמוד מול אויביהם.

תגים:

שלטון · מקרא · דמוקרטיה · יהודית · תורה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקונפליקט בין מלך לנביא במקרא", סמינריון אודות "הקונפליקט בין מלך לנביא במקרא" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.