היישום אינו מחובר לאינטרנט

הממשל והאדמינסצרציה בממלכתו של פיליפ השני "אוגוסט" מלך צרפת

עבודה מס' 060533

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההנחה כי לייעול המנגנון האדמיניסטרטיבי הייתה השפעה רבה על מידת הצלחתו של מלך זה בקידום וחיזוק הממלכה הצרפתית בתקופתו.

5,764 מילים ,11 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

פיליפ השני "אוגוסט"
מלך צרפת 1180-1223

תוכן עניינים
1. מבוא
2. תולדות חייו ומלכותו של פיליפ השני אוגוסט
3. המימשל בתקופתו של פיליפ אוגוסט
א. האדמיניסטרציה
ב. התחום הפיננסי
ג. פיתוח המסחר והערים
ד. התחום המשפטי
4. סיכום

מבוא
פיליפ אוגוסט הצליח במהלך 43 שנות כהונתו להטביע את חותמו מבחינות רבות על תקופתו. הוא הגיע להישגים בתחומים רבים: הוא חיזק את מעמד הכתר הצרפתי במערכת הפאודלית הצרפתית; הוא שמר בקנאות על הריבונות הטמפוראלית שלו אל מול ניסיונות ההתערבות של האפיפיור בנעשה בארצו; והצליח לבצר את ההכרה בריבונות העצמאית של צרפת כאשר הצליח להביא את האפיפיור להכיר בצו "פר ונרבילם" (per enerabbilem), המכיר באי תלותה של הממלכה הצרפתית כלפי הקיסרות: "מלך צרפת אינו מכיר בעליון עליו בעניינים הארציים" .1
כמו כן פיתח מלך זה את העיר פריז, הוא ריצף את העיר והקיף אותה בחומה מן החלק הדרומי ועד נהר הSequane2-. פיליפ אוגוסט הגיע גם להישגים רבים ומרשימים בתחום הצבאי: בין גולות הכותרת של ההישגים בתחום זה יש למנות את כיבוש עכו במסע הצלב השלישי והניצחון המזהיר בקרב בובין (Bouvines). בשנת 1180, עם עלייתו לשלטון, הייתה לממלכה האנגלית האנז'ובינית דריסת רגל בכמחצית משטח צרפת המודרנית, כאשר השטח שנמצא בשליטה מלכותית ישירה היה מאוד מצומצם. המלך האנגלי הנרי השני אף הגדיל את השטח "הצרפתי" שלו, על ידי נישואיו לאלינור מאקוויטניה, שנישואיה לאביו של פיליפ, לואי הותרו. במהלך כהונתו מצליח פיליפ אוגוסט להקטין בצורה משמעותית את האחיזה האנגלית בתחומו. בין השנים 1202-1206 הוציא פיליפ מידי האנגלים את חבלי נורמנדיה, מן, אנז'ו, טורן, פואטו וסנטונז' .3
במסגרת חיבור זה אעסוק בתחום האדמיניסטרציה של הממלכה הצרפתית.
במהלך כהונתו של פיליפ אוגוסט, שוכללו סדרי הממשל והמינהל באמצעות פקידים מלכותיים (Baillis) שהופקדו על המשפט ועל מנהל הכספים בכל הממלכה4. הרחבת שטחי השליטה הישירים של המלך הצרפתי, הצריכו הערכות אדמיניסטרטיבית גדולה, דבר שאעסוק בו בהרחבה במסגרת חיבור זה.
הנחת היסוד בחיבור זה היא כי לשיכלול מערכת המימשל הצרפתית, ולייעול המנגנון האדמיניסטרטיבי, בתקופתו של המלך פיליפ השני "אוגוסט", הייתה השפעה רבה על מידת הצלחתו של מלך זה בקידום וחיזוק הממלכה הצרפתית בתקופתו.
ישנם ודאי רבים שחושבים, וביניהם כותב שורות אלה, כי נושא האדמיניסטרציה הוא הנושא הפחות מעניין כאשר באים לבדוק ולעסוק בפועלו העשיר של פיליפ אוגוסט. ברם יש לזכור כי חלק גדול מהצלחתו של פיליפ, הגיע במישרין בזכות השיפורים שעשה בתחום האדמיניסטרציה והממשל, ועל כך מתמקד חלק ניכר מחיבור זה.

במסגרת חיבור זה, אסקור תחילה בהרחבה יתרה את תקופת שלטונו הארוכה ורצופת האירועים של פיליפ אוגוסט, במטרה לעמוד על הרקע לאירועים ההיסטוריים של תקופת כהונתו. לאחר מכן אעסוק באופן ניהול המימשל שלו, ובמבנה המערכת האדמיניסטרטיבית מהבחינה הפיננסית והמשפטית. במסגרת הסקירה של התחום הפיננסי, אתייחס גם להתפתחות הערים והמסחר בצרפת בתקופת שלטונו של פיליפ. מבחינת ניתוח המקורות בהם השתמשתי, אני רואה לנכון לציין כי התרגומים לעברית של תעודות המקוריות מתקופה, רוכזו בשני חוברות בעריכת אורה לימור:
"צרפת בתקופת פיליפ השני אוגוסט" ו"האפיפיורות והכנסייה בימי אינוצנטיוס
השלישי". בגוף העבודה, רשומה ההפניה למקור הלטיני שלה.
------------------------------------------------------------------------------
1. ז. לה-גוף, ימי הביניים בשיאם (תל-אביב 1993) עמ' 187
Rigordus, R.H.F. XVII, p. 16 .2
3. ז. לה-גוף, ימי הביניים בשיאם (תל-אביב 1993) עמ' 187
4. ז. לה-גוף, ימי הביניים בשיאם (תל-אביב 1993) עמ' 187

מקורות:

מתוך: א. לימור, צרפת בתקופת פיליפ השני אוגוסט-לקט תעודות, ירושלים , תש"מ: Rigordus, R.H.F. XVII, p. 16
Caesarius Heisterbacensis, Dialogus Miraculorum, ed. J. Strange, 2 vols, Cologne 1851, I, pp. 16 300-303.
Decretale Novit (1204), C. Mirbt- K. Aland, op. cit., no 598, pp. 310-311
H. F Delaborde, op. Cit., t. II (Paris 1943), no 644, p. 200
ז. לה גוף, ימי הביניים בשיאם 1330-1054, דביר, תל-אביב 1993
א. קליינברג, גאולה וכוח, ספרי ת"א, תל-אביב 1999
J. W Baldwin, The Government of Philip Augustus Berkeley, CA, 1986
J. Bradbury, Philip Augustus , London 1998
B. Bolton, Philip Augustus and John: Tow sons in Innocent III s vineyard, The Church and Sovereignty, Essays in Honour of Michael Wilks, ed. D. Wood, Oxford, 1991.
G. Duby, France in the Middle Ages, trans. J. Vale Oxford 1991
W. H Hutton, Philip Augustus, London, 1896.

תגים:

צרפת · אירופה · מלכים · מלכות · אנגליה · אפיפיור · כנסייה · מסע · פאודליזם · צלב

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הממשל והאדמינסצרציה בממלכתו של פיליפ השני "אוגוסט" מלך צרפת", סמינריון אודות "הממשל והאדמינסצרציה בממלכתו של פיליפ השני "אוגוסט" מלך צרפת" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.