היישום אינו מחובר לאינטרנט

טקס המלך החליפי במסופוטמיה

עבודה מס' 060112

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור הטקס והחשיבות שניתן ללמוד ממנו לגבי אבטחת חייו של המלך כחלק בלתי נפרד מהצורך הקיומי של החיים התקינים.

4,470 מילים ,15 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

מהותו של טקס המלך החליפי היתה מינוי של מחליף, אשר נטל את מקומו של מלך אשור, כלפי חוץ, לתקופת זמן קצובה, במהלכה המלך האמיתי המשיך לנהל את הממלכה מאחורי הקלעים. בתום תקופה זו, הוצא המלך החליפי להורג והמלך האמיתי שב לתפוס את מקומו בכס השלטון, באופן גלוי.
בהסתכלות ראשונית ניתן לפרש ולהבין את טקס המלך החליפי, כפי שהתקיים במאה השביעית לפנה"ס, באשור, כנסיון של ההנהגה להערים על הגורל שנקבע למלך ולשים במקומו "בובה" - מפוסלת או אנושית - אשר תספוג אליה את חטאיו של המלך ובכך תציל את חייו. עוד ניתן לומר, כי יש בטקס זה מעין אלמנט של קורבן אדם, תופעה שאינה מוכרת לנו כמעט בשום סיטואציה אחרת בתולדות העולם המסופוטמי העתיק, למעט מקרה אפשרי נוסף אחד - הקברים המלכותיים של אור.
עם זאת, אל לנו לבחון טקס זה על פי הקריטריונים אותם אנו מכירים או מבינים אלא לנסות ולראות טקס זה בעיניים האשוריות ולהבין כיצד הם הבינו את הטקס ומה היתה מהותו עבורם.
בעבודה זו אציג את עיקריו של הטקס ואנסה לדון בשאלה, מה התפיסה העומדת מאחורי טקס זה. כיצד פירשו האשורים את החלפת מלכם במלך אחר, בדרך כלל איש נחות דרג ואף אסיר נידון למוות. אנסה לדון באופיו של משטר המלוכה המסופוטמי בכלל והאשורי בפרט וזאת בנסיון להבין מה היתה החשיבות האמיתית שבשימור המלך האמיתי בחיים ויצירת טקס זה על מנת להבטיח את שלומו. אנסה להראות כיצד התפיסה המסופוטמית והאשורית, השמה את המלך במרכז העולם הארצי, מצדיקה את קיומו של טקס שכזה ומדוע לא ניתן לראות בו מעין פולחן של הקרבת אדם אלא תפיסה מחשבתית עמוקה הרבה יותר.
בנוסף, אנסה לעמוד על עיקרי התפיסה המסופוטמית של הגדת עתידות באמצעות סימנים שונים וזאת בכדי להבין את הבסיס לקיומו של הטקס.
לבסוף אתייחס לדוגמת הקברים המלכותיים של אור, בהם נמצאו שלדים של משרתים רבים אשר נקברו יחד עם מלכם ומלכתם ואנסה להתייחס לשאלה, האם אלו ניצניו של קורבן אדם במסגרת התרבות המסופוטמית.

תוכן העניינים:
מבוא
הגדת העתידות במסופוטמיה
טקס המלך החליפי
מקומו וחשיבותו של המלך בחברה
הקברים המלכותיים באור
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Bottero, J. "The Substitue King and His Fate" in Bottero, J. Mesopotamia: Writing, Reasoning, and the Gods, Chicago, 1992, pp. 138-155
Contenau, G. Everyday Life in Babylon and Assyria, New York, 1954, pp.298-299
Hooke, S, H, Babylonian and Assyrian Religion, Oklahoma, 1963, pp. 50-57, 82-96
Klein, J. "The Birth of Kingship: From Democracy to Monarchy in Sumer", URL: http://www.bib-arch.org/aojf01/kingship1.html (January, 8, 2001)
Nemet-Nejat, K. R. Daily life in Ancient Mesopotamia
Parpola, S. Letters from Assyrian Scholars to the Kings Esarhaddon and Assurbanipal. Part II: Introduction and Appendices, Kevelaer, Neukirchen-Vluyn (AOAT 5/II), 1983, pp. XXII-XXXII, 403-408
Parpola, S. "Sons of God: The Ideology of Assyrian Kingship", URL: http://www.bib-arch.org/aond99/sons1.html (January, 8, 2001)
Pingree, D. "Legacies in Astronomy and Celestial Omens" in Dalley S, (ed.), The Legacy of Mesopotamia, New York, 1998, pp. 125-137
Pollock, S. "Of Priestesses, Princes and poor Relations: The Dead in the Royal Cemetery of Ur", in Cambridge Archaeological Journal, Vol. 1, No. 2, October 1991, pp. 171-189
Redford, D, W. Quest for the Crown Jewel, Michigan, 1998, pp. 79-83
Sayce, A. H. "The Antiquity of Civilized Man", in Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. 60, Jul-Dec. 1930, pp. 269-282
Sherwin-White, S. "Seleucid Babylonia: A Case Study for the Installation and Development of Greek Rule" in Kuhrt, A. and Sherwin-White, S. (eds.) Hellenism in the East, London, 1987, pp. 1-31

תגים:

אסרהדון · אשורבניפל · חמה · טקס · ירח · ליקוי · מיתוס · מסופוטמיה · פולחן · שמש

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "טקס המלך החליפי במסופוטמיה", סמינריון אודות "טקס המלך החליפי במסופוטמיה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.