היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח הספר "מפריח היונים" וייצוג "האחר"

עבודה מס' 064795

מחיר: 324.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת האופן בו מייצג עמיר את "האחר" בסיפור "מפריח היונים" בצורה שונה מהמקובל בספרות העברית בעבר.

7,191 מילים ,14 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

הספר של אלי עמיר "מפריח היונים" הוא חלק מטרילוגיה מעין ביוגרפית, בה מסופר על דמות נער העולה מעיראק לישראל ("מפריח היונים"), מתאקלם בארץ ("תרנגול כפרות") ומגלה רגשות מעורבים לנרטיב הציוני בשיאו, במלחמת ששת הימים ("יסמין"). הנער הגיבור הוא בן דמותו של עמיר, והוא מתאר את השלבים השונים אשר עבר עמיר, מהיותו יהודי-עיראקי במדינה מוסלמית ועד גדילתו כיהודי-מזרחי במדינה ציונית אשכנזית.
בעוד ספרו הראשון "תרנגול כפרות" ביקש לטפל ביחסים הטעונים בין מזרחים ואשכנזים ולהתחקות אחר המקור לצלקות הנפשיות של המזרחים ולתחושת הקיפוח, הרי ש"מפריח היונים" מבקש לבחון מחדש את היחס בין היהודים-ישראלים לערבים-מוסלמים. זאת על ידי היפוך היוצרות, כאשר במקום גיבור ישראלי-יהודי-ציוני, הוא ממקם את הגיבור כיהודי-עיראקי-ציוני ששייך למיעוט נרדף בארצו, ובכך הופך ל"אחר", בעוד הערבים אותם הכרנו בספרות העברית בתור "האחר" הופכים לרוב השולט במדינה. עמיר מבקש בספר זה לשבור את החומות הסטריאוטיפיות שנוצרו במשך השנים כלפי הערבים, "האחר", ולהציג מציאות מורכבת יותר של חיים בין ערבים ליהודים, בצורה שהישראלי הממוצע לא זכה להכיר, עקב היוולדו למדינה בה הוא מהווה את הרוב והערבי מהווה את "האחר" שיש לפחד ולהיזהר ממנו. הספר, שיצא בתקופה של סיכויים לשיחות שלום ורצון להכיר את הפלשתינאים מעבר לגבול בצורה אמיתית יותר, התחבר לעשייה גדולה יותר של עמיר האדם, לקירוב לבבות בין התרבויות והדתות של מזרח ומערב.

על ידי בדיקת המאפיינים הספרותיים התוכנים (אפיון הדמויות והמוטיבים) והצורניים (השפה והשימוש בה), בהם עושה עמיר שימוש בסיפורו, נראה כיצד הוא מוביל את הקורא אשר גדל על ספרי ציונות המתארים את כל הערבים בתור "האחר" (דמות שטוחה וחורשת מזימות [סיון 1991]), אל עבר דמויות מורכבות ואנושיות. בסיפור שלכאורה מציג דווקא את שיא הבעייתיות והשנאה ביחסים בין יהודים למוסלמים בעיראק, עמיר עושה שימוש באלמנטים ספרותיים אשר יוצרים בראשנו תמונה מורכבת יותר, המצביעה על אפשרות של כינון יחסים של שלום בין ערבים ליהודים. חשיפת אלמנטים אלה תצביע על החשיבות בעבודתו של עמיר בתקופה בה הוא נכתב, על מנת לתרום לדיון לגבי שקילה מחדש של יחסי יהודים-ערבים, והצורה בה אנו רואים את "האחר" הערבי.

תוכן עניינים:
הקדמה
מבוא
1.1 על המחבר
1.2 על הספר
1.3 יהדות עיראק
1.4 שאלת המחקר
2. מאפייני הרומן
2.1 פבולה
2.2 סוז'ט
2.2.1 סוג הרומן
2.2.2 עמדת מספר - נקודת ראות
2.2.3 מבנה
3. מאפיינים צורניים ותוכניים
3.1 מאפיינים צורניים
3.2 מאפיינים תוכניים
3.2.1 רקע
3.2.2 עלילה ודמויות
3.2.3 מוטיבים
4. דיון ומסקנות
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

כאשר קוראים את הסיפור, הקסם הראשוני מגיע מתוך השפה המתוארת. עמיר בחר להשתמש במספר הפנימי, בדמות הגיבור הנער "כאבי". למרות שהספר כתוב בעברית, כאבי למעשה מדבר בעיראקית-יהודית. השמות של האנשים והמקומות נהגים בערבית ומנוקדים בעברית. "חזקאל" ו"סלים" לא הופכים ל"יחזקאל" ו"שלום". השפה היא שפה מדוברת, אנחנו מרגישים שאנחנו מקבלים עדות ראיה של נער מתבגר בן 16 אשר המציאות סביבו משתנה והוא מנסה להבין את העולם, כשהוא מגלה סתירות בין מה שהמבוגרים מספרים לו בצורה שטחית לבין מה שהוא רואה בפועל.

תגים:

סיפורת · עולים · עולה · עליה · מהגר · עירק · עיראק · דמות · אלי · עמיר

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח הספר "מפריח היונים" וייצוג "האחר" ", סמינריון אודות "ניתוח הספר "מפריח היונים" וייצוג "האחר" " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.