היישום אינו מחובר לאינטרנט

"אל על" - ניתוח החברה

עבודה מס' 064515

מחיר: 324.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח על פי תחומים ומודלים.

5,726 מילים ,19 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

מטרת עבודה זו הינה לנתח מספר נושאים על פי תחומים בחברה והם:
1. סגנונות ניהול בארגון.
2. תרבות ארגונית.
3. תגמולים ושיטות הנעה.
4. תקשורת בין תת קבוצות.
5. מבנה ארגוני.
כל אלה תוך ניתוח התחומים והצגת הקשרים שקיימים בין התחומים עצמם ובין הסביבה העיסקית.

תוכן עניינים:
מבוא
ניתוח סביבת המקרו והמיקרו חברת אל על
ניתוח על פי תחומים
סגנונות ניהול
תרבות ארגונית
תגמולים ושיטות הנעה
תקשורת בין תת קבוצות בארגון
מבנה ארגוני
קשרים בין תחומים
סיכום והמלצות
ביבליוגרפיה
נספחים
מבנה ארגוני - סכימה
ניתוח סביבת המקרו והמיקרו חברת אל על מורחב

קטע מהעבודה:

על פי כפיר (1997), ארגונים רבים חייבים לשרוד. הם צריכים להתאים את עצמם לסביבה המשתנה ולטכנולוגיה חדשה כמו גם לשינויים בתפקידים בגודל ובגורמים אחרים.
חברת אל על הינה המוביל הלאומי של מדינת ישראל החל מקום המדינה. החברה פועלת בתנאים של אי וודאות עקב מצב פוליטי ביטחוני מתמשך.
לפני כשנה הופרטה החברה ועברה לידיים פרטיות, דבר אשר הביא לייעול מבחינת החברה בנוסף ענף התיירות התאושש דבר אשר השפיע לטובה על היקף פעילות פעילות ואף גרם למגמתיות של רווחים בארבעת הרבעונים האחרונים.
חברת אל על מתמודדת בזירה עיסקית מול 40 חברות סדירות ו 60 חברות שכר, עקב מהלכים אסטרטגים שונים נתנה מענה הולם.

מקורות:

הנהלת חשבונות.
משכורות.
מערכת ניהול הכנסות - RMS.
מערכת מידע ניהולי - MIS.
מערכת הזמנות - כרמל.
מערכת תומכת החלטות - DSS.
מערכת מידע לניהול קשרי לקוחות -CRM.
מערכת לתיכנון ניהול משאבי אנוש - ERP.
בכל סוגי המערכות שצויינו יש דבר משותף, והוא רמת ההרשאה של השימוש במידע שמונפק במערכות המידע השונות. מערכות המידע ממודרות לפי ההירכיה הארגונית.
קשרים בין תחומים
סביבת העסקים שבו פועלת חברת אל על הינה ענף התעופה, החברה נמצאת בהתמודדות ישרה מול כ- 40 חברות סדירות וכ- 60 חברות שכר.
ענף התעופה הינו ענף אשר שולטים בו בעיקר תנאים של אי וודאות וחדשנות מתמדת כגון: טכנולוגיה שירות ועוד.
בנוסף לכל ענף התיירות משפיע על הפעילות השוטפת ובעשור האחרון היינו עדים לירידה משמעותית בענף כתוצאה מהמצב הפוליטי ביטחוני באזורנו, אולם לאחרונה ישנה התאוששות ועלייה משמעותית בענף.
הקשר בין מבנה ארגוני, סגנונות ניהול ותגמולים.
חברת אל על בעלת מבנה ארגוני ריכוזי ובירוקראטי, קיים מטה ראשי הממוקם בנתב"ג והחלוקה הפונקציונאלית היא לתפקידים, אגפים ומחלקות הינה ברורה.
סגנונות הניהול כפועל יוצא הינו בירוקראטי , בהיותה חברת תעופה הציבה לעצמה מטרה עיקרית ברורה והיא פרופיל השירות והבטיחות, המחייבים הצמדות לנהלים ותקנות החיונים לניהול השוטף והתקין של החברה.
לאחרונה אנו עדים למצב חדש בחברה שבה עובדים רוב עובדי החברה תוגמלו וזאת לאחר שנקבעו מדרגות תיגמול לפי ניקוד הערכות עובד.
נכון להיום ישנה צפי של תגמול עובדים לפי ביצועים, אולם תמיד קיים מצב של הערכות שגויות אשר עובדים לא יתוגמלו בהתאם.
הקשר בין מבנה ארגוני, תרבות ארגונית וסגנונות ניהול.
חברת אלעל פועלת בסביבה תחרותית ומשתנה, לצורך השגת מטרות עסקיות דרגי הניהול רותמים את העובדים עם בגלוי ועם בסמוי להשגיות ותחושת השתייכות וגאווה לארגון.
דוגמא : תוכנית "עושים אל על ומעבר" שבו המסר הינו לתת את המענה והשירות הטוב ביותר וזה יעניק לנוסע את התחושה שעשו מעל ומעבר מבחינת השירות שניתן.
מרבית דור הניהול הוותיק עדיין פועל על פי נהלים בעלי אופי בירוקראטי ואינו פתוח לשינווים, מאידך קיימת שאיפה של הארגון לייצור מודל חדש של מנהלים צעירים יזמים ובעלי רעיונות חדשים.
לדוגמא: מספר מנהלים צעירים יזמו פרוייקט יחודי שנקרא "אל על עם הקהילה" וייזמו שיתוף פעולה עם ארגונים כגון: לתת, ילדודס, וכפר נוער לילדים בסיכון במושב זיתן.
בכל הארגונים שצויינו אלעל ובראשם המנהלים והעובדים כאחד נתנו מזמנם החופשי מרצם וכספם ומהווים ראייה לתרבות הארגונית של החברה.
סיכום והמלצות
לדברי cole (1996), אנשים הם המשאב הזמין עבור ארגון ולמעשה הארגון הוא האנשים.
חברת אל על היא למעשה עובדיה, עובדים אשר בכל רובדי החברה הביאו את החברה להישגיות ולהיותה תחרותית מול חברות גדולות ומכובדות בענף.
קיימת מומחיות ומקצועיות רבה בעיקר בתחום של תחזוקה ולוגיסטיקה הפועלים בסטנדרטים מחמירים של ארגוני התעופה ובעיקר של חברת בואינג.
מבנה הפונקציונאלי של הארגון משרת ותורם לפעילות השוטפת , מבחינת משאבים כלכלים, כח אדם ותפעול, כל הפעילות מנוקזת במקום אחד, כל מחלקה נותנת מענה לשאר היחידות בחברה דבר המונע בזבוז רב.
קיימות מספר המלצות שארגון חייב לנקוט בהן על מנת להמשיך להיות ארגון מוביל וחזק וארגון שהעובדים יהיו גאים להיות חלק ממנו:
אל על בעלת מבנה היררכי וריכוזי , אשר צביון הבירוקראטי אינו מאפשר התקדמות מהירה בתוך הארגון. על פי נהלי חברה עובד חייב לקבל קביעות כדי להעלות בדרגתו ולאפשר לו להתחרות במכרזים פנימיים שיקדמו אותו בדרגתו ובשכרו, עד אז עובד שנחשב כזמני נאלץ להמתין כ- 5 שנים שבתומם מקבל קביעות או שמפוטר. שיטה
זאת , חייבת להשתנות - הארגון חייב לצעוד עם הזמן ולהבין שהעובד הוא המשאב היקר ביותר ולכן יש צורך לקדמו על פי כישוריו והשכלתו ולא על פי הוותק שלו בארגון.
תקשורת פנים ארגונית בין ההנהלה הבכירה לעובד הזוטר מאוד מרוחקת ופורמאלית , הכוונה היא שכדי להשיג מידע ועדכון מהעובד הבודד יש צורך בשימוש בשרשרת של בעלי תפקידים עד שמגיעים לאדם המתאים. ברור, כי המנכ"ל או חברי ההנהלה אינם יכולים לקבל משוב מיידי מהעובד עצמו, אך יש לייצור הזדמנויות לתקשורת לא פורמאלית
ולשפר את זרימת התקשורת וכך העובד יוכל להרגיש כי דעתו חשובה.
החברה חייבת להמשיך לנקוט בפעולות מיתוג עצמי בקרב העובדים - יש לשלוח את העובדים ליותר קורסים והשתלמויות מקצועיות , תמיכה ועזרה בלימודים אקדמאיים הן לעובדים קבועים והן לזמניים כאחד. עובד אשר רואה בהדרכתו וקידומו כהוכחה כי הארגון מעריך ומשקיע בו יבצע את משימותיו ביתר שביעות רצון , ייעדר פחות ואף יחפש
דרכים לייעל את עבודתו.
מערכות המידע בארגון הוקמו לצורך המיידי של החברה ולמעשה נותנות מענה מקומי למחלקות השונות . הדבר יוצר בזבוז , אשר נובע מהשקעה במערכות רבות , תפעולן ותחזוקם. במקביל הנהלת החברה אינה יכול לקבל מידע מיידי ועדכני שיסייע בקבלת החלטות שונות. בנוסף מחלקות רבות אשר עובדות בשיתוף פעולה יומי אינם יכולים לקבל
מידע עדכני ואמין מאחר וכל מחלקה עובדת עם מערכת שונה.
בנוסף, כאשר מחלקות רבות אשר עובדות בשיתוף פעולה יומיומי אינן יכולים לקבל מידע אמין ואחיד, כי הן לא עובדות עם אותן מערכות.
בארגון, קיימת מערכת לתכנון ניהול משאבי הארגון (ERP) אשר נמצאת בשלב הפיילוט יש לפעול להטמעת המערכת.
ביבליוגרפיה
אחיטוב, נ. ואחרים (1996), מערכות מידע לניהול, דיונון אוניברסיטת תל אביב
אורנר.א.(1993 )- משאבי אנוש - מדריך לניהול כ"א , הוצאת " אח " בע"מ.
בר-חיים, א. (1988) "הערכה של ביצועי עובדים", ניהול משאבי אנוש, יחידה 7, תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה
בר-חיים, א. (1988), "עבודה והנעה", ניהול משאבי אנוש, יחידה 3, תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה.
דרוקר, פ. (2000), אתגרי הניהול במאה ה21-, הוצאת מטר.
נוימן.ז. / צבירן.מ. (2001 ) - מערכות מידע הלכה למעשה , הוצאת דיונון / אוניברסיטת ת"א.
גזיאל, ח. (1990), מחשבה מנהלית בת זמננו, רמות
יזראלי, ד. (1994), שיווק הלכה למעשה, צ'ריקובר.
סמואל.י. (1996), ארגונים : מאפיינים מבנים ותהליכים , אוניברסיטת חיפה / זמורה ביתן.
פורטר, מ. (1991), אסטרטגיה תחרותית, הוצאת עטרת.
צינר, א. והופשטטר, ה. (1987), "הערכה של ביצועי עובדים", ניהול משאבי אנוש, יחידה 7 תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה.
קרן.א. (1998), שיטות ארגון וניהול , הוצאת כנרת.
קוטלר,פ. ארמסטרונג, ג. (1994), עקרונות השיווק, חלק א', המכון לפריון העבודה והייצור.
Bocij, P., Chaffey, D., Greasley, A. Hickie, S. (1999), Business Information Technology, Systems and Management, Financial times management.
Cole,G.A(1996) - Management theory, Practice.
Hall R. H. (1991), Organizations: Structure, Process and Outcomes, 5th edition, Englewood cliffs, N.J. : Prentice Hall
Ivancevich, J. M. and Matteson M. T. (1999) Organizational Behavior and Management, Fifth edition, McGaraw-Hill
Nicholson N. (Ed.) (1995), The Blackwell Encyclopedic Dictionary of Organizational Behavior, Cambridge, Blackwell pub. Ltd.
www.elal.co.il
נספח א'

נספח ב'
ניתוח PESTEL, SWOT מורחב
ניתוח PESTEL מורחב חברת אל על
סביבה עיסקית:
"שמיים פתוחים" - ישראל מאפשרת לחברות תעופה זרות לנחות בישראל (עד שנות ה- 90 הייתה "אלעל" המוביל האוירי היחידי בטיסות סדירות מישראל ואליה). במקביל "חברת אל על אישורי נחיתה ביעדים אחרים,דבר המגביר את התחרות.כמו כן,לאחרונה מבקשים חברות כגון ישראייר וארקיע לקבל נתח מהקווים הסדירים של חברת אלעל. הדבר
יתבטא באישורים לטיסות טיסות טרנס אטלנטיות.
בטחון - מצב ביטחוני לא וודאי עקב התראות, ישנם מדינות כגון ארה"ב אשר קובעות מפעם לפעם כי מדינת ישראל הינה יעד מסוכן.
מצד אחד חלה ירידה בענף אולם "אלעל" נתפסת כחברה בה הבטחון הוא בראש מעייניה.
הסכמי שלום - יעדי טיסה חדשים.
תהליכים מדיניים - כגון עליה בטרור העולמי,ה- 11 בספטמבר,באלי,מומבסה,אירועי טרור בארץ הפוגעים בתיירות הנכנסת לארץ. חברות תעופה בעולם מושפעות אף הן מהירידה בהכנסות בשל הקיטון במספר הנוסעים,עליה בעלויות והוצאות הבטחון.
חתימת היסכמים תקופתיים - בין מנהל התעופה הישראלי למנהל התעופה ביעדים שונים המאפשר לטוס ליעדים קיימים וחדשים (הסכמי "קוד-שייר").
קואליציות משתנות - למרות שהחברה הינה פרטית לכל דבר עדיין כוחם של המפלגות הדתיות רב וחברת אל על נענית להם על מנת לשמור על על סטטוס קוו בנושא טיסות בשבת ארוחות כשרות ועוד..
יציבות השלטון - אי יציבות השלטון עלול להרתיע מבקרים פוטנציאליים ומשקיעים לבקר בארץ.
סביבה כלכלית
עליית מחירי הדלק - משפיע על עליית מחירי כרטיסי הטיסה.
שינוי מטבע חוץ - עיקר הוצאותיה והכנסותיה של החברה הם במטבע חוץ (בעיקר דולר אמריקאי). הוצאות השכר הן ברובן בשקלים לכן פיחות שער הדולר משפיע על ההוצאות השיקליות של החברה.
חשיפה לשינויים בשערי ריבית - מרבית התחייבויותיה של החברה הם בתנאי ריבית משתנה.לפיכך עליה בשיעור הריבית יכול להשפיע מהותית על רווחיות החברה.
מיתון במשק - אוירה של חסכון.הורדת מחירים ומבצעים שיווקיים.
תום בועת ההיי-טק - חברות צמצמו למינימום הכרחי את הנסיעות בכלל ובמחלקת עסקים בפרט.
משבר עולמי בענף התעופה.
סביבה חברתית
שינוי דמוגרפי - בעקבות העליה מרוסיה גדל הקהל הפוטנציאלי בעיקר לבעלי היכולת במגזר זה היות וחלק מאוכלוסיה זו ידועה כבעלת ממון.
מגמות חברתיות - תרבות הפנאי והעסקים השתנתה,פריסת עסקים מחוץ לגבולות המדינה.
קהל ישראלי - דרישה למוצר איכותי,רמת שירות גבוהה וביקורתית (הרגשת בעלות).
כשרות - התאמה לצרכי הלקוח.
הרגלי נסיעה - קיים ביקוש לחופשות איכותיות וליעדים אקזוטיים.
רבגוניות - המרקם הרבגוני של החברה הישראלית וסביבתה (עולים חדשים,צעירים,משפחות,חרדים, חילונים,אנשי עסקים,נופשים ועוד) והצרכים השונים של כל פלח משפיעים על אופי פעילות החברה.
תרומה לקהילה - לחברה פרויקט אשר נקרא "אלעל והקהילה" המושתת בעיקרו על תרומות - מחשבים,ביגוד, מזון ועוד.ארגון המעורב בקהילתו מצטייר כארגון הומני,ארגון מבוסס.
סביבה טכנולוגית
התפתחות האינטרנט - מכירת כרטיסים באמצעות האינטרנט,גישה למועדוני לקוחות (נוסעים מתמידים,המלך דויד),ומערכת האינטרה-נט לשימוש לקוחות החברה הפנימיים.
צי המטוסים - מנועים שקטים,טכנולוגיה מתקדמת בתוך המטוס כגון:חיבור מחשבים נישאים, חיבור אינטרנטי, טלפונים, מסך אישי,כסאות מתכווננים ועוד.
טכנולוגיות המטוסים וציוד הטיסה - תא טייס אוטומטי,מערכות אינטראקטיביות,מערכת התרעה מהתנגשות במטוסים,עגלות מקוררות,מכונות קפה ועוד.
סביבה אקולוגית
בישראל אקלים נח כל ימות השנה.
משאבי טבע יחודיים - ים המלח,אילת.
מקומות קדושים לשלוש הדתות - יהודות,נצרות ואיסלאם.
עונתיות - עיקר הפעילות בחודשי הקיץ.חודשי החורף מאופיינים בפעילות נמוכה של נוסעים,אך מאידך הובלת מטענים של יצוא חקלאי לאירופה באותם חודשים גבוה יותר.
רעש - רכישת מטוסים בעלי מנועים שקטים,לו"ז המראות ונחיתות.
ציפורים - החברה עובדת בשיתוף עם המשרד לאיכות הסביבה למניעת חדירת ציפורים למנועי המטוסים.
זיהום אויר - מטוסים חדשים השואפים לזיהום אויר מינימלי.
נמל הבית - ממוקם בלב המדינה.
סביבה חוקית
הפרטה - מעצם הפרטת החברה יורדו מעליה הגבלות החלות עליה כחברה ממשלתית כגון - "חוק החברות הממשלתיות התשל"ח",ו"חוק חובת המכרזים".
חוק איסור טיסה בשבת.
חוקיי טייס - חוק הטייס,חוק רישוי שירותי תעופה,חוק התובלה האוירי.
חוק ההגבלים העיסקיים (1981) - השוק מגדיר את מידת התחלופיות בין שירותי התעופה השונים מצד הביקוש וההיצע,עלויות,מחירים,העדפות צרכנים,התנהגות מחירים,חסמי כניסה והסכמי קוד משותף.
חוק רשות שדות התעופה - מסדירים את נושא אגרות התעופה,כניסה למשטחים מוגבלים,פריקת כלי טייס וטעינתם.
חוק הגנת הצרכן.
חוק רישוי עסקים.
רשיון להפעלה מסחרי.
הסכמים רגולטוריים בינלאומיים - כל טיסה מסחרית אל או מעל מדינה כלשהי מחייבת היתר של אותה מדינה.
הסכמי "קוד שייר" - שיתוף פעולה בין "אלעל" לחברות תעופה זרות בקיום הסכמי קודים משותפים. הגדלת תדירויות,לו"ז והתחברות לטיסות המשך,החדרת מחירים תחרותיים על הקווים המשותפים.
ניתוח SWOT מרוחב חברת אל על
חוזקות
חברה לאומית - ציוני,ישראלי,תחושת שייכות,ביתיות וגאווה לאומית.
ביתיות - אוירה ישראלי, צוות דובר עיברית,עיתונים וערוצי שמע בעברית (סרטים עם תרגום).
בטחון ובטיחות - מאבטחים מטוסים,טייסים מקצועיים ורמת תחזוקה גבוהה.
מוניטין - מוניטין של שירות,איכות והישגים לאומיים.
קו מוצרים רחב - יעדים ולו"ז יציב.
ציבור חרדים - איסור טיסות בשבת ומועדי ישראל,טיסות לקברי צדיקים.
שירות בטיסה - מתנות,מוצרים פטורים ממכס,מגוון ארוחות.
מטוסים חדישים - טכנולוגיה מפותחת.
הסכמי קוד שייר.
זמינות ומענה טלפוני - מחלקת הזמנות הנותנת שירות 24 שעות ביממה.
עובדי החברה - איכות המשאב האנושי ורצון לתרום להצלחת האירגון.
חולשות
אינה טסה בשבת - לא מנצלת את כושר הייצור שלה ומפסידה לקוחות.
מיקום גיאוגרפי - אילוצים בטחוניים מגבילים את תנועת המטוסים בשטח אוירי של מדינות ערב,דבר המאריך ומייקר טיסות.
מזון כשר - עלויות תפעול גבוהות בשל הצורך לתקשר עם מטבחים כשרים ביעדים שונים בעולם.
שחיקה במחירי כרטיסים.
צי מטוסים קטן.
מחירי כרטיסים גבוהים יחסית למתחרים.
הסתדרות - קושי בקיצוץ עובדים והסכמי עבודה קיבוצים.
הזדמנויות
בטחון - העדפת חברת אל אל .
חברת תעופה לאומית - גאווה לאומית.
מיזוג עם חברות תעופה זרות - תדירויות טיסה ויעדי טיסה חדשים.
משרדי הנסיעות בארץ מחוברים למערכת ההזמנות המרכזית - "כרמל" online .
הפרטה.
איומים
מצב בטחוני - קבלת מודיעין ממוקד על פעילות של ארגוני טרור והתגברות הטרור העולמי.
מיתון
הורדת מחירים של המתחרים.
התפרצות מחודשת של מחלת שפעת העופות בקווים למזרח אסיה.
תלות בספקים - מחסור בדלק, שביתות סבלים, שיבוש לו"ז.
מתחרים - "שמיים פתוחים"
25

תגים:

אינטרגרטיבי · סגנונות · ניהול · תרבות · ארגונית · מבנה · ארגוני · SWOT · PORTER

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""אל על" - ניתוח החברה", סמינריון אודות ""אל על" - ניתוח החברה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.