היישום אינו מחובר לאינטרנט

המכשולים העומדים בפני בתי ספר בניהול עצמי

עבודה מס' 064297

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תופעת בתי הספר הפרטיים ותחילתה של הפרטת מערכת החינוך בישראל

10,295 מילים ,33 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

בישראל בתי ספר פרטיים מובהקים הם מעטים. חלקם מיועדים לתלמידים שנפלטו ממערכת החינוך הפורמאלית. בית ספר כזה הוא לדוגמה תיכון ת"א, שאומנם הוא עסק לכל דבר אך גם הוא בפיקוח משרד החינוך ונהנה מחלק מתקציבי המשרד. אחרים הם חלק מרשת בינ"ל כמו ביה"ס הקתולי ביפו הנתמכים ע"י הכנסייה. בתי ספר אלו ריכוזיים אף יותר מבתי הספר הממלכתיים בישראל ואין להם כל חופש בחירה; לא בתחום התקציבי ולא בתחום הפדגוגי (ורדי ויחזקאלי 1998). (אין כאן הפרטה במובן הכלכלי של הכברת רווחים)- בשתי המקרים מדובר על מוסדות חינוך שהם מחוץ לזרם הממלכתי הפורמאלי. משרד החינוך מאפשר את קיומם של בתי ספר הנהנים מאוטונומיה מוסדית מרבית ונוטלים אחריות ישירה על תוצאותיהם החינוכיות זו המסגרת המאפשרת את קיומם של החינוך העצמאי החרדי, החינוך התורני של 'מעיין החינוך' מוסדות פטור, וכן החינוך הלא רשמי במסגרת מוסדות מוכרים לא תורניים, לרבות בית הספר של העדה הנוצרית. אני לא אתייחס למוסדות אלו כיוון שמוסדות אלו הם לא חלק מזרם החינוך הממלכתי הפורמלי. מוסדות אחרים נמדדים יותר על פי התוצרת שלהם ולכן חשוב מאוד לתת להם כלים להצליח (Felstead, 1998).
מערכות ממשלתיות רבות בעולם ובישראל עוברות לידיים פרטיות. הסיבות להפרטה רבות הן וביניהם יעילות וחיסכון. מחד הניהול ישתפר, תשתפר היעילות והמצוינות , המינויים הפוליטיים יקטנו. הן הממשלה והן הציבור ייהנו משיטת הבעלות החדשה, בשל קבלת שירות\מוצר יותר טוב. אפשרות זו, אף שהיא נראית גרנדיוזית הינה אפשרית היות וקברניטי המשק הישראלי העדיפו את השיטה האמריקאית: פחות נכסים ממשלתיים ויותר ניהול פרטי. כך, לדעתם, תגדל הרווחה במשק, תגדל התפוקה והרווחיות של הגופים השונים (לוי, 2000).
החוקרים המדברים על שינוי בצורת הניהול והחיוניות שלה הם רבים, בעיקר בישראל ובעולם המערבי. הם מדברים על הצורך בשינוי לאור ההתפתחות הדידקטית. CHUBB (2001) CHEN 1997) ואחרים טעונים כי ההפרטה הינה חלק מהפוליטיקה המקומית ולא ניתן לעצור את "גלגלי המהפכה".

שאלת המחקר היא מהם המכשולים העומדים בפני הנהלת בית הספר כאשר ברצונה להפריט בית ספר ולהפכו לבית ספר בניהול עצמי. חלק מהקשיים מפורטים במחקרם של Gilborn, & Youdell (2000).
שיטת המחקר היא באמצעות סקירת הספרות של מחקרים שנכתבו על הנושא וכן סקירת מאמרים שנכתבו כהערכה לקראת הפרטת בתי הספר.

תוכן העניינים:
מבוא
1. הקשיים של בית הספר מול מנהל החינוך
1.1 מבנה מערכת החינוך
1.2 המסגרת החוקית
1.3 המקורות למימון מערכת החינוך
1.4 ביזור מערכת החינוך
1.5 החינוך האפור
2. החשיבות שבהפרטת בתי ספר
2.1 ביזוריות המערכת
2.2 מהי הפרטה
2.3 העתקת מודלים כלכליים של ניהול אל תוך מערכת החינוך
2.4 נגישות למערכת פרטית
3. הקשיים העומדים בפני מנהל העומד להחדיר שינויים
3.1 פחד מפני שינוי
3.2 השפעת משתנה השליטה על עמדות כלפי שינוי
3.3 הקשיים בבחירת תוכנית הלימודים וניהול בית הספר
4. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אחת מתוצאות הלוואי של קיצוץ התקציב בשנות השמונים הביא לתופעת "החינוך האפור", שהיא למעשה הפרטה של מערכת החינוך. החינוך האפור הוא תוספת של שעות לימוד במימון פרטי של הורים שמופעלת בתוך מסגרת בית הספר. זאת הייתה ראשיתה של מעורבות הורים במערכת החינוך. ענבר מתאר את החינוך האפור "כתהליך הפרטה בדלת האחורית" (Inbar 1989). רעיון הבחירה הוא תולדה של ההתנגדות העיקשת לתוכנית האינטגרציה וההפרות שלה, שהביאו לשינויים ביחס ובמדינית הרשמית (גזיאל, 1994). עוד באמצע שנות ה-80 החל להתרחש שינוי משמעותי ביחס למדיניות של משרד החינוך. מה שנסבל בתחילה (בימי ההתנגדות לאינטגרציה) ולא זכה לעידוד כלל, הפך מאוחר יותר למדיניות רשמית.

מקורות:

גזיאל ח (1993) מדיניות החינוך בצומת דרכים בין רפורמות לסטטוס קוו ירושלים: המכון ללימוד מערכות החינוך
ורדי, ד. יחזקאלי, פ. (1998), "שינוי ארגוני מלטה למעלה" משאבי אנוש גליון מרץ 14-16.
חזקיה, ע. (1985) "השפעת שליטה וצרך בסירות קוגניטיבית על מידת ההתנגדות לשינוי ארגוני". המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בר-אילן רמת-גן.
כספי, א. (1985) "שיתוף מנהלים בניהול" ניהול גליון מאי 10-6.
לוי, עמיר (2000) ניהול שינוי ארגוני, גישות, שיטות ותהליכים, הוצאת צ'ריקובר.
לוי, י. (1991) "שיתוף עובדים כמנוף לשינוי ארגוני". משאבי אנוש גיליון אפריל 20-16.
קרן, א. (1998) שיטות ארגון וניהול מהדורה חמישית. כנרת בית הוצאה לאור.
Berlin, I. N. (1979). Resistance to mental health consnltasion directed at change in public institutions. Community Meral Health Journal, 15, 119-128.
Breier, E. G. (1984). The aplication o a model of psycholherapy to world problens. Journal of clinical psychology, 40, 1278-1281.
Chen, M. (1997). "School choice as a bargain in the sectarian educational system of Israel". In: Shapira, R., Cookson, P.W. (Eds.). Autonomy and Choice in Context: An International Perspective (pp. 41-76). P.W. Great Britain: Pergamon Press.
Chubb, J.E. and T.M. Moe (2001). Polities, Markets and American Schools. Washington, DC: The Brooking Institution.
Conner,D.R. (1985). Introdusing new technology humanely. Training and Development, 39, 33-36.
Felstead, A.(1998). Output-Related Funding in Vocational Education and Training. Thessaloniki: European Center for the Development of Vocational Training. for Educational Administration Friedman,
French, j., israel, J. ASID. (1968) " An Experiment on Participation in a Norwegian Factory" Human Relations .13,
Gibton D. (2001). Once the government provided education. Now it provides information on education": Insights from what UK Headteachers think of Educational Law regarding Decentralization Policy, Self-Management and Autonomy. Paper presented at the annual conference of the British Educational
Leadership, Management, and Administration Society (BELMAS), Newport-Pagnell, UK 5 - 7 October 2001.
Gilborn, D., Youdell, D. (2000). Rationing Education: Policy, Practice, Reformm and Equity. Buckingham, UK: open University Press.
Hunter, R.C. (1995). 'Private Procurement in the Public Sector and in Education'. Education and Urban Review. 27,2 pp. 136-153.
Inbar, D.(1989). "A Back Door of School Privatization, The Case of Israel." In Body, W.L. Cibulka, J.G. Private Schools and Public Policy: International Perspectives.
Kotter, J. P. and Schlesinger, L.A. (1997). choosing strategies for change. Harvard Basiness Review, March-April, 106-113.
Levacic, R. Woods, P.A. (2000). The impact of quasi-markets and performance regulation on socially disadvantaged schools. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, April 24-28, New-Orleans, LA.
Moe, T.M. (1995). Private Vouchers. Stanford, Ca: Hoover Institution Press.
Murphy, J. et al. (1998). Pathways to Privatization in Education. Greenwich, Ct: Ablex
Orfield, G. (1999). Conservative activists and the rush toward resegregation. Ch. 2 in: Herbert, J.R. (Ed) Law and School Reform: Six Strategies for Promoting Education Equity pp. 39-87, New-Haven, CO: Yale University Press.
Ornstein, A.C. (1989).'Centralization and Decentralization of Large Public School Districts'. Urban Education, 24(2), 233-235.
Pennebaker, J. (1996), "Recovered Memory in Context: Thought and Elaboration on Bowers and Farvolden", Psychological Bulletin. vol. 119(3), pp. 381-385.
Pollock, T. (1992). A Personal File of stimulating ideas and problem solvers. supervision Augnst 24-25.
Reshef, S. (1990), "The Autonomy of the School: a New Age in Public Education", in Friedman, I. (Ed.) Autonomy and Education. Jerusalem: Hennrieta Zould Institute
Richards, C.E. et al. (1995). Risky Business: Private Management of Public Schools. Washington, D.C.: Economic Policy
Russo, E.M. (1997). Change Leadership Execatine Exellice, October. pp 18-36
Shoham, H. (1996), " Individual Characteristics, Communities and Institutions - The Patterns of Parental Choice regarding high-schools" . MA paper, Tel-Aviv University, Department of Sociology and Antropology.
Volansky, a. Bar-Eli, d., (1995/6) "Towards School Based Management in Israel", Education Leadership, vol.53 no.4, Dec.-Jan.
Whitty, G., Power, S., Halpin, D. (1998). Devolution and choice in Education: The School, the State and the Market. Buckingham, UK: Open University Press.
Yogev, A. (1997). Autonomy and choice as school strategies for peripheral communities in Israel. In: Shapira, R., Cookson, P.W. (Eds.). Autonomy and Choice in Context: An International Perspective (pp. 177-201). P.W. Great Britain: Pergamon Press.

תגים:

מעורבות · הורים · תקציב · משרד · החינוך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המכשולים העומדים בפני בתי ספר בניהול עצמי", סמינריון אודות "המכשולים העומדים בפני בתי ספר בניהול עצמי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.