היישום אינו מחובר לאינטרנט

גלובליזציה ושיתוף עובדים

עבודה מס' 063560

מחיר: 349.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם חלה ירידה במגמות השיתוף במקומות העבודה נוכח השפעות הגלובליזציה.

6,664 מילים ,16 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

במשך אלפי שנים הושפע תחום יחסי העבודה מתפיסות חברתיות של העבודה והעובדים, והשתנה בהתאם לשינויים שחלו בתפיסות כלכליות, פוליטיות, דתיות ותרבותיות (כספי וקסטיאל, 2005). רעיון העבודה כמוצר לא עמד במבחן המציאות היומיומית של יחסי העבודה, ועל כן לאורך ההיסטוריה נרשמו השפעות אידיאולוגיות וחברתיות שונות על תחום יחסי העבודה ותפיסת העבודה בחברה.
מאה השנים האחרונות היו שנות תמורות ושינויים מרחיקי לכת ביחסי העבודה בעולם כולו.
המאה הקודמת נפתחה בקול תרועת המהפכה התעשייתית אשר הביאה לשינוי תפיסה וגישה בכל הקשור לתנאי העבודה, זכויות העובד, שיתוף עובדים בניהול וזכות העובדים להתאגד באיגוד מקצועי. הקמתם של האיגודים המקצועיים כשחקן מרכזי ובעל יכולות במערכת יחסי העבודה מבטאת את שינוי גישה זו. אולם, רוחות הקידמה והשינוי לא הפסיקו לנשוב בעולם המודרני של אחרי מלחמת העולם השנייה. האידיאולוגיה הסוציאליסטית ממזרח השפיעה על גישות שיתופיות חדשות בניהול ארגונים ומפעלים. השפעותיה של הגישה הסוציאליסטית- אידיאולוגית השפיעו גם על מדינות המערב. זירת יחסי העבודה בשוק העולמי רוותה גישות שונות ושיטות שונות לשיתוף עובדים במקום העבודה הן ממניעם אידיאולוגיים והן ממניעים פרקטיים.
שלושת העשורים האחרונים מבשרים על רוח שינוי חדשה הנושבת בתחום יחסי העבודה.
שוק העבודה נתון תחת מכבש של שינויים עמוקים בארגון העבודה ובדפוסי שיתוף העובדים בניהול הכללי של הארגון ובקבלת החלטות הנוגעות לביצוע העבודה. העולם נכנס למרוץ מסחרר של פיתוח ורכישת טכנולוגיות חדשות, בתוך כל התפתחות טכנולוגיות המידע. החל להיווצר סדר עולמי חדש בכלכלה ובפוליטיקה - המכונה גלובליזציה.
תהליכי הגלובליזציה והתמורות ביחסי העבודה קשורים זה לזה בקשר הדוק. תהליכים אלו תרמו תרומה מכרעת להתפתחותם של דפוסי השיתוף הישירים ולדחיקתם שלדפוסי השיתוף העקיפים, וכפועל יוצא לירידת כוחם של האיגודים המקצועיים.

מטרת עבודה זו לבחון את השפעת תהליכי הגלובליזציה על דפוסי שיתוף העובדים במקום העבודה וכן בחינת השלכותיה על כוחם של האיגודים המקצועיים. עם זאת ראוי לציין, כי מטרת רוב תוכניות השיתוף הישירות היא הגברת פריון העבודה וכושר התחרות של החברה, ומשום כך כל דיון בשיתוף ישיר של העובדים כרוך בהתייחסות לסוגיות אלה. רוב רובם של המחקרים שהתפרסמו בנושא השיתוף עוסקים בתרומתם של תוכניות השיתוף למדדים שונים של ביצוע, תחרותיות ורווחים. משום כך, ניתן לומר, שעל אף שחלק מתוכניות השיתוף הישיר ומעורבות העובדים הציבו כיעד את הגברת שביעות רצון העובדים, את מחויבותם והמוטיבציה שלהם - מדדים אלו נתפסו באופן כללי כמשניים למדדי הביצוע.

תוכניות לשיתוף עובדים, ישירות ועקיפות, הן חלק מהתפיסה הכוללת של דמוקרטיה תעשייתית. עקב מגבלות היריעה, עבודה זו לא מרחיבה בנושא הדמוקרטיה התעשייתית ומתייחסת לעיקרי התפיסה הכוללת של דמוקרטיה תעשייתית כידועים ומובנים.
בפרק השני אסקור את נושא שיתוף העובדים ואבחן את שיטות שיתוף העובדים השונות המקובלות בתחום יחסי העבודה. התוכניות לשיתוף עובדים מחולקות לשני "דורות", בהתאם לחלוקה עניינית על ציר הזמן וכן בהתאם להתפתחויות התקופתיות במערכת יחסי העבודה.
בפרק השלישי אסקור את צמיחתם של האיגודים המקצועיים, תפקידיהם והשוואתם לגופי שיתוף ייצוגי אחרים.
בפרק הרביעי אסקור את מגמות הגלובליזציה בעשורים האחרונים והשפעותיה הישירות והעקיפות על יחסי העבודה. אבחן את השפעת השינויים המבניים על דפוסי שיתוף העובדים וכן על מעמדם ותפקידם של האיגודים המקצועיים בעידן הגלובלי החדש. כמו כן, אבדוק האם יש מקום ביחסי העבודה הגלובליים לחיזוקם של ארגוני העובדים הבינלאומיים ומה תפקידם בזירה העולמית. אבחן את חשיבותם של הסכמי העבודה הגלובליים ומערכת היחסים
המתפתחת בין ארגוני העובדים הבינלאומיים ובין תאגידי הענק הרב-לאומיים. לסיכום הפרק אציג את תיאור מקרה "saturn", והשלכותיו האפשריות על יחסי העבודה בעידן הגלובליזציה.

בסיכום העבודה אנסה לבדוק את עמידות השערת העבודה - האם אכן חלה ירידה במגמות שיתוף העובדים במקומות העבודה נוכח השפעות הגלובליזציה, והאם בגלובליזציה טמונות הסיבות לירידת כוחם של האיגודים המקצועיים.

בעבודה זו סקרתי בקצרה את דפוסי שיתוף העובדים במקומות העבודה, תוך התייחסות היסטורית לגורמי הנעת תהליכי השיתוף וכן סקירת התפתחות דפוסי השיתוף במאה השנים האחרונות. בהמשך בחנה העבודה את תהליך הקמתם וצמיחתם של ארגוני העובדים היציגים ותפקידיהם השונים. הגלובליזציה והשינויים המבניים שחלו בעקבותיה הותירו את רישומן העמוק במערכת יחסי העבודה במשק העולמי וחייבו את ה'שחקנים' הלוא הם האיגודים המקצועיים, איגודי המעסיקים והממשלות להתאים את מדיניותם, מבניהם ותפיסת תפקידם למציאות המשתנה.

תוכן עניינים:
1. מבוא והצגת השערת העבודה
2. שיתוף עובדים במקום העבודה
2.1 מהו שיתוף עובדים ?
2.2 גישות עיוניות לשיתוף עובדים
2.3 שני דורות של תוכניות שיתוף עובדים
2.3.1 תוכניות לשיתוף עובדים - הדור הראשון
2.3.2 תוכניות לשיתוף עובדים - הדור השני
3. איגודים מקצועיים
3.1 צמיחת האיגודים המקצועיים
3.2 תפקידי האיגודים המקצועיים
3.3 איגודי עובדים לעומת גופי שיתוף ייצוגי
4. מגמות גלובליות ביחסי העבודה
4.1 הגלובליזציה - מגמות עיקריות
4.2 הגלובליזציה ושיתוף עובדים
4.3 השפעת השינויים על האיגודים המקצועיים
4.4 ארגוני עובדים בינלאומיים
4.4.1 האם יש צורך בהתאגדות עובדים על בסיס בינלאומי?
4.4.2 הסכמי עבודה גלובליים
4.5 שיתוף פיננסי
4.6 תיאור מקרה SATURN
4. סיכום ומסקנות
5. ביבליוגרפיה

מקורות:

אגמון א'. (2000). הבסיס האנטי-דמוקרטי של יחסי העבודה הקיבוציים בישראל.נטו פלוס: תקופון לעוסק ולמעסיק, 128 :עמ' 54-56 .
אור-נוי,ח' (רודניק), בר-חיים א' .(2005). תוכניות לשיתוף עובדים ולדמוקרטיה במקום העבודה - מדריך למידה. רעננה . האוניברסיטה הפתוחה.
ארנון א' .(2.11.2004). מהי רפורמה לעומת איגוד מקצועי. גלובס
בר-חיים א' .(1988). גישות חדשות בניהול משאבי אנוש. ניהול משאבי אנוש יחידה 10. תל-אביב . האוניברסיטה הפתוחה.
בר-חיים א' .(2002). יחסי עבודה . ניהול משאבי אנוש יחידה 9. תל-אביב. האוניברסיטה הפתוחה.
כספי א', קסטיאל ר'. (2005). יחסי עבודה - מדריך למידה. רעננה. האוניברסיטה הפתוחה.
כרמי ע' .(2003). הסכמי עבודה גלובליים - לקחים חברתיים לעולם העסקים בישראל. משאבי אנוש : ירחון לענייני כוח-אדם , 188 : עמ' 46-48 .
מונדלק ג'.(2004). דבר העורך . עבודה, חברה, ומשפט. אוניברסיטת תל-אביב. כרך 10.
מיכאלי מ'. (1989). השפעת שיתוף עובדים והעלאת ציפיות מעמדות העובדים והתנהגותם. אוניברסיטת תל-אביב.
פלגי מ'. (1992 ). שיתוף עובדים במפעלי ההסתדרות בישראל, בתוך ג' גל (עורך), דמוקרטיזציה של העבודה : מגמות שיתוף עובדים בישראל ובעולם. גבעת חביבה. הוצאת המרכז ללימודים סוציאליים: עמ' 32-14 .
קגלי צ', ויטקופף י' (2002). הפוליטיקה העולמית מגמות ותמורות. מושגי יסוד ביחסים בין - לאומיים . תל-אביב . האוניברסיטה הפתוחה.
Guzda H.(1990). Saturn The Sky's the limit, Labor Relations Today. U.S. Department of Labor. March/April : pp 1-3.
Kochan. T.A. (1995). Launching a Renaissance in International Industrial Relations Research. IRRA 10th World Congress. May 31-June 4 :pp. 1-15.
Sebbens T.D. (2000). Globalization and international trade unions : "The Working men have no country" . New Zealannd Journal of Industrial Rekations : Wellington.Oct 25(3).
Sherman H.C.(2004). Labour Unions : failing to cope with structural change. CESifo Forum. Munchen : Summer. Vol. 5,Iss 2: pp. 47.
RESOLUTION - Brown Root, Inc. Dispute Resolution Program (1994). 19

תגים:

איגודים · ארגוני · בינלאומיים · גלובליזציה · גלובליים · הסכמי · ייצוגי · מקצועיים · עבודה · עובדים · עקיף · פיננסי · שיתוף · תוכניות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גלובליזציה ושיתוף עובדים", סמינריון אודות "גלובליזציה ושיתוף עובדים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.