היישום אינו מחובר לאינטרנט

שוויון בין המינים

עבודה מס' 063374

מחיר: 421.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הרצון להגיע לשוויון מול המגבלות הביולוגיות, והשינויים בנושא בארץ ובעולם.

7,459 מילים ,8 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

כבר בשנותיה הראשונות של המדינה הוכר הצורך החברתי הדוחק לקבוע ולהשריש בין בני-החברה מודעות לשוויון בין המינים. כך בהכרזה על הקמת המדינה וכך בחוק שיווי זכויות האישה, תשי"א-1951, חוק שהמישנה לנשיא, השופט ברק כינהו חוק "מלכותי" (בג"צ 1000/92 בבלי נ' בית הדין הרבני הגדול, פ"ד מח(240 221, (2) והשופט זילברג כינהו "חוק אידיאולוגי, מהפכני, משנה-סידרי-חברה": בג"צ 202/57 סידיס נ' הנשיא וחברי בית הדין הרבני הגדול ואח', פ"ד יב1537 1528, (2).

נושא זה הוא נושא מעניין ואני בטוחה כי זכה לעבודות סמינריון רבות. אני אשתדל להביא סמינריון מעט שונה, סמינריון שיעסוק בנושאים שלא עסקו בהם בעבר דוגמת תכנון מס וחוק שוויון בין המינים.

זכותם השווה של כל גבר ואישה "לשוויון בתחומי העבודה", נדון בחוקים רבים, החל בחוק שיווי זכויות האישה העוסק בשוויון לאישה וכן בחוקים אחרים כחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק שכר שווה לעובדת ולעובד (שכסעיף 1 בו נועד הוא "לקדם שוויון ולמנוע אפליה בין המינים בכל הנוגע לשכר או לכל גמול אחר בקשר לעבודה"), חוק גיל פרישה שווה לעובדת ולעובד, תשמ"ז-1987 ובחוקים רבים אחרים בהם אגע בעבודת סמינריון זו.
כל חוקים אלה כולם, הם ואחרים זולתם, נועדו בעיקרם להצהיר על דין קיים. חוקים אלה לא יצרו לא את השוויון ולא את הצורך בשוויון בין גבר לאישה; נהפוך הוא: הצורך החברתי להכיר בשוויון הוא-הוא המזין את החוקים והוא הנופח בהם רוח חיים. עקרון השוויון היה לפני החוקים. הוא אבי החוקים.

בדנ"א 1558/94 נפיסי נ' נפיסי, פ"ד נ(573 (3, נקבע כי:
"עקרון השוויון בין איש ואישה ובין בני-זוג צמח ועלה בשיטת המשפט בישראל להיותו עקרון-על - אם תרצה: עקרון-מסד - ובגדירות שהוצבו לו שאר הוראות וכללים מן-המניין יקודו לו וישתחוו לו."

הרצון ליצור שוויון בין הגבר לאישה אינו עומד בפני עצמו, שכן ישנם נושאים רבים בהם אין אפשרות שיהיה שוויון בין המינים, כך בנושא הפיזיות הגופנית, אשר בה בדרך כלל הגבר הוא החזק, כך בנושא ההריון בו זוכה רק האישה וכך בנושאים רבים אחרים. ההבדלים הביולוגים בדרך כלל יתנגשו אם כן ברצון לשוויון מוחלט בין המינים ועל כן זקוק נושא זה לעזרה רבה הן מהמחוקק שמחוקק חוקים רבים בנושא הבאים להגן על מגזר זה או אחר והן ע"י הפוסק אשר נדרש חדשות לבקרים לנושאים הקשורים בהבדלים בין הגברים והנשים.

פרנסס רדאי, במאמרה "דיני עבודה - מגמות ב-1988" שנתון משפט העבודה א, 161 בעמ' 172 קובעת בהקשר לשוויון בין המינים בכל הקשור בהבדלים הביולוגים כי:
"ההבדל הביולוגי בין המינים בקשר להריון, ללידה או להנקה, הוא הבדל שעשוי להיות הבדל רלוונטי במקום העבודה. נדרשת אפשרות להעדרויות מסויימות, כדי לאפשר לאישה העובדת לתפקד לא רק כעובדת אלא גם כיולדת. 'שוויונות' שאיננה לוקחת בחשבון את הצורך בשילוב תפקידים אלה איננה שוויוניות למעשה אלא רק מס שפתים".

סמינריון זה ינסה לבדוק, כאמור, היכן עובר הגבול הדק שבין הרצון לשוויון בין המינים והמגבלות הביולוגים, וכן את השינויים האחרונים שעבר נושא זה בארץ ובעולם.

תוכן עניינים:
מבוא.
חקיקה - חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק שוויון זכויות האישה, חוק שכר שווה לעובדת ולעובד, חוק הרשות לקידום מעמד האישה.
השוויון כמבוא לשוויון בין המינים.
גיל פרישה לעיין שוויון בין המינים.
תכנון מס וחוק שוויון בין המינים - כהמשך למבוא לשוויון בין המינים.
איסור לפסול מועמדת עובדת לעבודה בשל הריונה ונשים הרות ושוויון הזדמנויות בין המינים.
אפליית אישה בקבלה לעבודה.
יום עבודה מקוצר לעובד מכוח היותו הורה. זכויות הורה - יום עבודה מקוצר ע"פ ע"ע 1039/00 מד"י נ' יהב.
גיל פרישה לעניין שוויון בין המינים.
סיכום.
ביבליוגרפיה.

מקורות:

אהרון ברק "פרשנות במשפט" כרך ג' עמ' 423.
אלישבע ברק, "ייחודם של דיני מכרזים לקבלה לעבודה", נתון משפט העבודה כרך ו', 145, 164,
אריסטו, אתיקה מהדורת ניקומאכוס, ספר ה', פרק ג', בתרגומו של ג' ליבס, התשל"ג.
יהודית קרפ, במאמרה, "חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו - ביוגרפיה של מאבקי כח", משפט וממשל א (תשנ"ג) 323,372,
פרנסס רדאי בהקשר לשוויון בין המינים, במאמרה "דיני עבודה - מגמות ב-1988" שנתון משפט העבודה א, 161
פרופ' רות בן ישראל בספרה שוויון הזדמנויות ואיסור הפליה בעבודה כרך ב' עמ' 619

תגים:

שיויון · שוויון · אפליה · גברים · נשים · מינים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שוויון בין המינים", סמינריון אודות "שוויון בין המינים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.