היישום אינו מחובר לאינטרנט

רוחות השינוי במדיניות החוץ של לוב בין השנים 2000-2004

עבודה מס' 063066

מחיר: 143.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מדיניות החוץ של לוב דרך הפריזמה של הגישה הריאליסטית והגישה הליברלית.

2,775 מילים ,16 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

בחודשים האחרונים,מאז דצמבר 2003, אנו עדים לשינוי קיצוני המתחולל במדיניות החוץ של לוב,תהליך שיש הרואים בו את התוצר של הסדר העולמי אחרי אירועי 11 בספטמבר בארה"ב והמבצעים הצבאיים בעיראק ואפגניסטן.
שיאו בהצהרה המפתיע של קדאפי על נכונותו להתפרק מנשק להשמדה המונית בדצמבר אשתקד.
מדיניות החוץ של קדאפי הפכה להיות יותר גמישה (flexible policy) ומתונה מאשר המדיניות התוקפנית והמיליטנטית שאפיינה את קדאפי בשנות ה-80 במאה שעברה, כשחרטה על דיגלה את המאבק האידיאולוגי והצבאי נגד "המערב האימפריאליסטי", כשקדאפי עצמו נחשב "לפגע הרע" של המזרח-התיכון (enfant terrible).
כוונותיו של קדאפי, כנותו, יכולתו ורצונו למסד את המדיניות הזו ולהתמיד בה עדיין אינם ברורים ולא עמדו בניסיון הזמן, אך היבטים שונים של מדיניות זו כבר יהיה כבר קשה לשנות, להתכחש או להתנער מהם.
רבים מן החוקרים רואים בהחלטה את התוצאה הישירה של הבידוד הבינ"ל והסנקציות היונילטארליות הכלכליות שהצליחו, והניעו את קדאפי לעשות את השיקולים ולהבין כי רבה העלות מאשר התועלת בתהליך החימוש והתמיכה בטרור.
במיוחד, במציאות חד-קוטבי,שבו יש הטוענים שההגמוניה האמריקאית תפסה את תפקיד "המרסן",רשות האוכפת את האנרכיה הפורמאלית שקיימת במערכת שעל היעדרו של גוף מעין זה הצביעו הניו-ריאליסטים.
חוקרים אחרים רואים בפיגועי 11\9\2001 בארצות הברית והמדיניות התקיפה שהנהיגה ארה"ב כלפי מדינות תומכות טרור שבאו לידי ביטוי בעיקר במלחמות אפגניסטן ועיראק, את הזרז לשינוי במדיניותו של קדאפי, שאף בהיותו בלתי צפוי ו"מג'נון אזורי",כפי שהגדיר אותו עמיתו המצרי חוסני מובארק, עדיין יודע לקרוא היטב את המפה הבינ"ל (Realpolitik) ולהבין את חשיבות צעדיו בעיני המערב, דווקא בתקופה זו.

בעבודתי זו ברצוני לעסוק בשאלה: מה הניע את קדאפי לעשות את התפנית החדה בגישתו כלפי המערב? אילו אינטרסים היו לו ואילו שיקולים?
שיטת המחקר בה אשתמש תהיה בחינת מדיניות החוץ של לוב דרך הפריזמה של הגישה הריאליסטית והגישה הליברלית.
אני אתאר את הרקע ההיסטורי-תיאורטי שקדם להצהרה ואפיין את התנהלותה של לוב בזירה הבינלאומית במשך כ30 - שנה האחרונות תחת שלטונו של קדאפי.
מפאת המחסור במחקרים אקדמיים עדכניים, לא התאפשר בידי לעשות שימוש נרחב בסקירת ספרות של ההתפתחויות האחרונות, עם כי ניסיתי להתעמק ולנתח את הממצאים עם הכלים שכן עמדו לידי.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע היסטורי
מדיניות של עימות ופעילות טרור
מדיניות החוץ בראי הריאליזם והליברליזם
רוחות השינוי
דוקטרינת הביטחון של ארה"ב כמשפיעה על השינוי במדיניות החוץ של לוב
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

הרכבי,י.1990."מלחמה ואסטרטגיה", מערכות,תל-אביב. עמ' 529-558
מילמן י. 2004 ."קבלת פנים חמה לקדאפי בביקור ראשון באירופה זה 15 שנים".הארץ.עמוד א' 9
רונן ג,גרינברג ח. 2004. "לוב:האב,הבן ורוח השינוי" .מעריב.עמוד 4
Clarck K.1996. "Sanctions and Insurrections", Middle East. p.11
Cooley J.K.1982.Libyan Sandstorm: The Compete Account of Qadahfi's Revolution. (Holt, RineHart and Winston Publishers)New York.
Lake A .1994." Confronting backlash states",Foreign Affairs,73 (2),p 45-55
Qadahfi M.1988."Is Communism Truly Dead?" Escape to Hell and Other Stories .Stanke, New York.
Rubner M.1987 "Antiterrorism and the withering of the 1973 war powers resolution", Political Science Quarterly, 102, P 210.
Russet B, Starr H.2000. World Politics: The Menu for Choice (forth edition) (San Francisco: Fridman,1992), 11-20.
Shultz P.G.1993."Turmoil and Triumph: My Years as secretary of State", Charles Scribner's sons. New York. p.683.
St John R.B.2002."New Era in American-Libyan Relations ". Middle East Policy Journal. Vol 9, No.3. Foreign Policy Research Institute.
St John R.B.2003."Libyan Foreign Policy: Newfound Flexibility". Journal of World Affairs. . Vol 47, No.3.
Warfally M.G.1988. "Imagery and Ideology in U.S policy towards Libya", University of Pittsburgh Press. Pittsburg 76-77, 85-86.
White B.1990. "Analyzing Foreign Policy: Problems and Approaches". In Michael Clarke and Brian White (eds.), Understanding Foreign Policy (Aldershots, Hants, England: Edward Edgar Publishers), 1-26.
Zoubir Y.H.2002."Libya in U.S Foreign Policy: From Rogue State to a Good Fellow?", Third World Quarterly ,p 42-46.

תגים:

אידיאליזם · בוש · חוץ · לוב · ליברליזם · מדיניות · מזרח · סנקציות · קדאפי · ריאליזם · תיכון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "רוחות השינוי במדיניות החוץ של לוב בין השנים 2000-2004", סמינריון אודות "רוחות השינוי במדיניות החוץ של לוב בין השנים 2000-2004" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.