היישום אינו מחובר לאינטרנט

התקשורת החילונית כיוצרת נרטיבים פוליטיים שליליים כלפי החברה הדתית חרדית.

עבודה מס' 062690

מחיר: 314.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה:

4,675 מילים ,31 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

מלחמת התרבויות בחברה הישראלית לא מבטאת רק הבדלים אידיאולוגיים עמוקים בין הקבוצות, אלא גם ניגודי אינטרסים כלכליים, כוחניים, דמוגרפיים ופוליטיים. השיח החברתי העוסק בדמוגרפיה של הקבוצות השונות, גובל בגזענות וישנה חרדה עצומה של הציבור האזרחי-חופשי.
לצד הוויכוחים האידיאולוגים מתהווים גם סטראוטיפים עממיים המושפעים מוויכוחים אתנו-פוליטיים וגם משפיעים עליהם (שוורצוולד, 1980; נויברגר, 1995; ליסק, 1991; כץ, 1989; טור כספא, 1996; כהן, 1975; בן זאב, 1991; בנימיני, 1989).
ההנחה היא כי כלי התקשורת הם אחד מהגורמים הדומיננטיים ביצירת דעות קדומות, סטריאוטיפים ודימוי שלילי של האדם הדתי ו\או החרדי.
השימוש במושג "נראטיב" התפשט ונעשה כה שגור, עד שאין כמעט מי שחש צורך להבהירו. באורח כללי אפשר לומר, שנראטיב הוא סיפור של קבוצה מסוימת בחברה המתאר ארועים או תהליכים הנוגעים לאותה קבוצה. מטבעו, הנראטיב הוא סובייקטיבי, ולכן הוא נמצא בתחרות ובמאבק עם נראטיבים אחרים, המתקיימים לצידו. לעיתים יש בין הנראטיבים יחסים של תגובה ותגובת-נגד, הכל לפי העניין. (מלצר, 2002).
במחקר שערכתי, ע"י בדיקת כתבי העת בספריה, פניתי בשאילתא למחשב בנושא "חרדים", ביקשתי מאמרים עד שנת 1998 מתוך כוונה להראות שימוש ב"נראטיבים" שליליים של התקשורת הכתובה כלפי החברה הדתית\חרדית, להפתעתי גיליתי חומר רב. מיינתי את החומר לנרטיבים פוליטיים שליליים כלפי החברה הדתית\חרדית אשר לענ"ד יש בהם עד כדי יצירת דעות קדומות ודימוי שלילי כלפי האיש הדתי\חרדי.
אני מבקש בעבודתי לחקור ולמיין את הדימוי השלילי של האדם הדתי או החרדי כטפיל ושודד הקופה הציבורית, באמצעות נרטיבים פוליטיים המופצים בעיתונות החילונית. אולם תחילה אסקור בקצרה את תולדות הקונפלקט דתיים-חילוניים; אבאר מהו נרטיב ונרטיב פוליטי; אצביע על חשיבותם והשפעתם הפוליטית של כלי התקשורת ביצירת דעות קדומות.

תוכן העניינים:
מבוא
הקונפליקט: חילוניים-דתיים
א. שורשי הקונפליקט: חילוניים-דתיים
ב. מעמד הדת במדינת ישראל.
ג. מלחמת תרבות
ד. המאבק האידיאולוגי כיוצר סטריאוטיפים
התקשורת כיוצרת נרטיבים פוליטיים שליליים
א. נרטיב ונרטיבים פוליטיים
ב. הקשרי הנרטיב
ג. התיאוריות ביחס לנרטיב
ד. בין הסבר נומונולוגי להסבר נרטיבי
ה. התקשורת ופוליטיקה
ו. תפקידה וכוחה של התקשורת
ז. מאפיינים של עיתונות שערורייתית
ח. נרטיב עיתונאי כמלבה דעות קדומות
ט. נרטיב עיתונאי כמלבה את השסע לצרכים פוליטיים
מחקר שדה
א. מתודולוגיה
1. כלים
2. הליך איסוף נתונים
ב. ניתוח הדימויים השליליים
ממצאים
א. נרטיבים המתארים את החרדים כסחטנים כחמסנים
ב. נרטיבים המתארים את החרד כ"טפיל", כ"עלוקה המוצצת דם"
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ארונסון. היצור האנושי - שיפור יחסי אנוש. ת"א, 1977.
בנימיני ק. "דימוי הערבי בעיני נער ישראלי", עיונים בחנוך, 27, 1989, עמ' 65.
בן זאב. דעות קדומות, הקיבוץ המאוחד, 1991.
הורוביץ, ליסק. מצוקות באוטופיה, עם עובד, 1990.
הורוביץ, ליסק. "המימד האדאולוגי במערכת הפוליטית של הישוב מדינה ממשל ויחב"ל, 7, 1975, עמ' 28.
טור כספא מ. דעות קדומות של ישראלים כלפי עולים חדשים מרוסיה ואתיופיה, בר אילן, 1996.
כהן, ע. הקונפליקטים בין דתיים לחילוניים: סולידריות ומרחק חברתי בקרב נער תיכוני בישראל, ירושלים, 1975, אוניברסיטה עברית.
כץ, י. "סטראוטיפים ודעות קדומות", סקירה חדשית, 8, 1989.
ליסק, מ. "קונפליקטים אדאולוגיים וחברתיים בישראל" מתוך: אנשים ומדינה, החברה הישראלית, עורך: שמואל סטמפלר, משרד הבטחון, ההוצאה לאור.
מחאמיד, ה. "אוטוסטראוטיפים והטרוסטראוטיפים של יהודים וערבים", חוות דעת, 16, 1983, עמ' 90.
מלצר י, מוסף ספרות / מעריב / 14.6.02
נויברגר, דת מדינה ופוליטיקה האוניברסיטה הפתוחה 95.
ספורטה-ארד, נעמי. שינוי עמדות בעקבות מפגשים בין דתיים לחילוניים. בר אילן, 1993.
שביד, אליעזר. "הפלורליזם התרבותי היהודי בישראל", בתוך: עורך ש. סטמפלר אנשים ומדינה החברה הישראלית, משרד הבטחון, 89, עמ' 266.
שוורצוולד. "דימוי סטראוטיפי של הישראלי בעיני תלמידי חטיבות הביניים". מגמות, כ"ה, 322-340, 1980.

תגים:

דתיים · הקונפליקט · התקשורת · ופוליטיקה · חילוניים · מלחמת · סטראוטיפים · עיתונות · שערורייתית · תרבות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התקשורת החילונית כיוצרת נרטיבים פוליטיים שליליים כלפי החברה הדתית חרדית.", סמינריון אודות "התקשורת החילונית כיוצרת נרטיבים פוליטיים שליליים כלפי החברה הדתית חרדית." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.