היישום אינו מחובר לאינטרנט

התיאטרון כבמה למסרים פוליטיים

עבודה מס' 061837

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן הטכניקות הבימתיות שבאמצעותן מעביר המחזאי מסרים שונים לקהל, הצגת שני מחזות כדוגמא.

6,069 מילים ,4 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

שתי דמויות ושתי יצירות מצויות במרכזה של עבודה זו:
האחת היא זו של ארווין פיסקטור, ומחזהו שיידון כאן הוא "ספרטקוס".
פטר וייס הינו המחזאי השני שאדון בו, ואתמקד ביצירתו "מארא סאד".
הסיבה שבחרתי בשני מחזאים אלו, הדומים כל כך הן בטכניקות החדשניות שהכניסו לעולם התיאטרון והן בעמדותיהם הפוליטיות, הינה השתייכותם ל"ז'אנר" של תיאטרון מחאה, תיאטרון מעורר. כלומר, עיקר מטרתם היא להעביר מסרים השונים מהעמדה של האוחזים ברסן השלטון, והבמה משמשת כשדה-קרב בין רעיונותיהם לבין עמדת הממסד, המנסה להראות שקיים קונצנזוס הקרוב מאד לדרכו של השלטון, ממסד המנסה לטשטש בעיות ולהציג חזות של "הכל בסדר".
שני היוצרים אוחזים בעמדה סוציאליסטית מרכסיסטית, ואין להתפלא על כך שאמירתו של מרכס, ש"רק אמנות המשרתת את אנטרסי המעמד העולה - הפרולטריון - רק זו אמנות אותנטית" - מורגשת כמעט בכל תמונה ביצירותיהם של השניים.
סיבה נוספת לבחירתי בשני מחזאים אלו, בנוסף לכך שיצירותיהם מעניינות ביותר ומכילות מתח תמידי בין נציג הממסד, הmain-stream-", לבין בעל הדעות השונות המתקדמות, היא השפעתם הרבה: פיסקטור, לדוגמה, השפיע רבות הן על הפוליטיקה בת זמנו וכן על ברכט, גדול מחזאי מאתנו, שהגיע לשיא כתיבתו כשני עשורים לאחר פיסקטור.
מטרתה של עבודתי זו היא לחשוף את הטכניקות הבימתיות, שבאמצעותן מבקש המחזאי להביא את קהלו לזווית-ראיית מציאות מסוימת מאד - לפרספקטיבה הדומה לזו שלו.
אנסה לעמוד על המניפולציות הרבות שהיוצרים נוקטים בהם (דוגמת הצגה אובייקטיבית ונייטרלית מאד של רעיונות ודעות), שהן לחלוטין לא נייטרליות, וזאת כדי להקנות להן אמינות מקום מרכזי יוקדש לבחינת השפעתה של התפאורה על המסרים שהמחזאי מבקש להעביר.
הנני תקווה, שיעלה בידי להדגים, במירב הדיוק, את מעברם של הרעיונות הגדולים, המופשטים, מהמחזאי דרך התפאורה והבמה, אל מענם - תודעתו של הצופה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. פיסקטור - מבסס התיאטרון המהפכני המחזה "רספוטין"
3. עמדת וייס ביחס לתיאטרון היעודי מארא סאד
4. השפעת פיסקטור על ברכט
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

התיאטרון התיעודי. השואה וקורות זמננו בדרמה הפוליטית. גדעון שונמי, הוצאת אור-עם, 1998.
על האסתטיקה של התיאטרון האפי, גדעון פרידלנדר, הוצאת בצלאל צריקובר, תל-אביב, 1969.
מארא סאד, מאת פיטר וייס בתרגומו של ד"ר אברהם הוס: הוצאת המרכז הישראלי לדרמה.
השוואת האמצעים התיאטרוניים במחזותיהם של ברכט, ויילדר, צ'רנמאט ויונסקו ויחסם של אמצעים אלה אל השקפת עולמם. (חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה) מאת גדעון שונמי, 1967.

תגים:

רספוטין · מארא · סאד · פיסקטור · פטר · וייס · תיאטרון · במה · שחקן · במאי · מחזאי · מחזה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התיאטרון כבמה למסרים פוליטיים", סמינריון אודות "התיאטרון כבמה למסרים פוליטיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.