היישום אינו מחובר לאינטרנט

התקשורת וה"אחר"

עבודה מס' 062675

מחיר: 671.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסה של העיתונות הפרשנית הכתובה לאדם הדתי-חרדי מהקמת המדינה ועד סוף שנות התשעים.

15,468 מילים ,35 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

הצגת הבעיה
בשנים האחרונות מתגלים בחברה הישראלית מתחים גוברים והולכים בשאלות של דת ומדינה, קודש וחול, הלכה וחירות, פרטיקולריות ואוניברסליות (רביצקי, 1998).
לפי דעה הרווחת בציבור, מתחים אלו משקפים מגמות של פירוק תרבותי ושל ערעור הזהות הקולקטיבית. הם מאיימים לקעקע מן היסוד את הסינתזה הציונית הקלאסית, ולכן גם את האתוס הישראלי שצמח ממנה.
כמה חיבורים עיוניים שהתפרסמו לאחרונה (ראה למשל: בר-און, צמרת, (2002); דהאן-כלב, (1999); מאייר יצחקי, (2002); צור, (2002); זרמבסקי, (2002); בן-שטרית, (2002) מדברים על קיטוע פוסט-מודרני - ובה בשעה גם פוסט-ציוני - של הערכים ושל יסודות ההסכמה החברתית בישראל. (רביצקי, 1998).
לצד הוויכוחים האידיאולוגים מתהווים גם סטריאוטיפים עממיים המושפעים מוויכוחים אתנו-פוליטיים וגם משפיעים עליהם. (בוטה, 2002).
למרות האלמנטים השליליים שבסטריאוטיפים הם קיימים בכל חברה וחברה ולמושג סטריאוטיפ ככלי ניתוח, נודעת חשיבות רבה, בהבנת היחסים החברתיים בין הקבוצות החברתיות השונות. (בוטה, 2002).
הסטריאוטיפ מציע אוסף טענות כלליות על קבוצה חברתית ובכך מעניק לה תווית. הסטריאוטיפ מעניק תחושה שהאמצעי המזהה יספיק כדי לאתר את המידע החשוב על הקבוצה החברתית, שנוכל לצרף למידע הטרי סיכום של הערכות הנשענות על ניסיון חברתי רווח, ושכל חברי אותה קבוצה מתאימים כביכול, לסיכום זה. (כץ, 1989).
לאמצעי התקשורת חלק נכבד ביצירת סטריאוטיפים שליליים כלפי קבוצה חברתית מסויימת.
(בן-שטרית, (2002); שיפר-גבע, (2002); בוטה, 2002).

מטרת המחקר
לבדוק את יחסה השלילי של העיתונות הישראלית הכתובה לאדם הדתי-חרדי מהקמת המדינה ועד סוף שנות התשעים.

שאלת המחקר
כיצד העיתונות החילונית הכתובה יוצרת את הדימוי השלילי של האדם הדתי או החרדי? בעיתונות.

נבדקים
185 כתבות ומאמרי פרשנות אישיים שהתפרסמו בעיקר בשלושת העיתונים: "הארץ", "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" מהשנים 1999 -1948.

שיטה וכלי מחקר
נעשה ניתוח תוכן של המאמרים באמצעות קטגוריות תוכן. הטקסט מאפשר אבחנה של ריבוי משמעויות בטקסט הכתוב. אין צורך בדוגמאות רבות. מאחר ומדובר בכלי תקשורת המוניים, נמוכה כאן הרלבנטיות של ספירת השכיחויות, ורבה הרלבנטיות של ניתוח הטקסט. אני ערה לבעיות המהימנות, זהו שלב הכרחי לצורך איתור הדימויים.
מאחר ובשאלת המחקר לא קיבלתי על עצמי למפות דימויים חיוביים, לא ראיתי צורך לעבור על כל החומר שנכתב בתקופה מסוימת. לפיכך, פניתי בצורה מגמתית: בכתב, בע"פ, בטלפון, בבית הכנסת, בהמלצת מכרים וקרובי משפחה חרדיים אל אנשים שונים בציבור החרדים, האוספים קטעי עיתונות הנראים בעיניהם משפילים ופוגעים. כמו-כן עפ"י שאילתא למחשב בנושא "חרדים" בכתבי עת, העלתה מאות ואלפי מאמרים לחלקם הגעתי במקרופיש באוניברסיטה, בבית אריאלה ובתיקי נושאים בספריות ציבוריות.
בעיתונים החרדיים התפרסמו במשך השנים מדורים מיוחדים שליקטו דימויים פוגעים של חרדים: יתד נאמן, המודיע, ערב שבת ויום השישי. נעזרתי גם בליקוטים אלו.

תוכן העניינים:
מבוא
א. הצגת הבעיה
ב. מטרת המחקר
ג. שאלת המחקר
ד. נבדקים
ה. שיטה וכלי מחקר
שורשי הקונפליקט: חילוניים-דתיים
א. מאבק על דימוי החברה והעם
ב. מאבק פוליטי ומוסדי
ג. קונפליקט פסיכולוגי-חברתי
בסיס אידיאולוגי לקונפליקט
המאבק האידיאולוגי כיוצר סטריאוטיפים
הגדרת סטריאוטיפ
האלמנטים השליליים שבסטריאוטיפים
הסכנה שבסטריאוטיפים
סטריאוטיפים אתנוצנטריות וגזענות
תיאוריית הזהות האישית-חברתית
"איום סימבולי" ו"גזענות סימבולית"
חשיבות התקשורת בהפצת דעות קדומות גזעניות
מתודולוגיה
א. מטרת המחקר
ב. שאלת המחקר
ג. נבדקים
ד. שיטה וכלי מחקר
ה. דרכי עיבוד-ניתוח התוכן
ממצאים קידוד לקטגוריות
א. מראה חיצוני
ב. דימוי חלשי הגוף
ג. החרדים כמייצגי החושך והשחור
ד. החרדים כסחטנים כחמסנים "שודדי התיבה האבודה"
ה. דימוי קנאים צמאי דם
ו. איום ההשתלטות החרדית
ז. החרדים כחיות מגעילות וכמחוללי מחלות
ח. יחסי טפיל - מאכסן דימוי "הטפיל", "העלוקה מוצצת הדם"
ט. ייחוס של מיניות מופרזת לזר
י. החרדים כפרימיטיביים בורים ובערים
יא. החרדים כמשתמטים משרות צבאי
יב. דמוניזציה - החרדים כדומים לאויבי ישראל
יג. התרת דמים וקריאה לאלימות נגד חרדים השלב האחרון בתהליך הדמוניזציה
יד. כתוצאה מדמוניזציה הסתה לאלימות וחיסול
טו. דימוי החרדים כפושעים
דיון
סיכום-"דתיים וחילונים בישראל: אמנה חברתית"? אביעזר רביצקי, א., 1998)
ביבליוגרפיה

מקורות:

אביעזר רביצקי, א. (1998), "דתיים וחילונים בישראל: אמנה חברתית"? בתוך: אישים ומעשים בישראל : ספר היובל , (עורכים:אהרוני, ש, אהרוני, מ,), תלאביב, מקסם.
ארונסון. היצור האנושי - שיפור יחסי אנוש. ת"א, 1977.
בוטה, א, (2002), אינטגרציה של שלושה מודלים קוגנטיביים של שינוי סטריאוטיפים:
המרה, פנקסנות ותת-קטגוריזציה. עבודת ד"ר, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן.
בנימיני ק. "דימוי הערבי בעיני נער ישראלי", עיונים בחנוך, 27, 1989, עמ' 65.
בן זאב. דעות קדומות, הקיבוץ המאוחד, 1991.
בן-שטרית, מ, (2002), התקשורת וה"אחר": יחסה של העיתונות הפרשנית לתנועת ש"ס בשנות התשעים. עבודת מ"א רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה למדעי המדינה.
בר-און, מ, צמרת, צ. (עורכים), (2002), שני עברי הגשר: דת ומדינה בראשית דרכה של ישראל. ירושלים: יד יצחק בן-צבי.
דהאן-כלב, ה, (1999), "עדתיות בישראל - נקודת-מבט פוסט-מודרנית". בתוך: גור-זאב, א. עורך : מודרניות, פוסט-מודרניות וחינוך. תל-אביב: רמות, 1999, 231-197.
הורוביץ, ליסק. מצוקות באוטופיה, עם עובד, 1990.
הורוביץ, ליסק. "המימד האדאולוגי במערכת הפוליטית של הישוב מדינה ממשל ויחב"ל, 7, 1975, עמ' 28.
זרמבסקי, ל, (2002), השסע הדתי-חילוני בעיני מנהיגים ומעצבי דעת קהל בישראל.
ירושלים: מכון פלורסהיימר למחקרי מדיניות. 2002.
טור כספא מ. דעות קדומות של ישראלים כלפי עולים חדשים מרוסיה ואתיופיה, בר אילן, 1996.
כהן, ע. הקונפליקטים בין דתיים לחילוניים: סולידריות ומרחק חברתי בקרב נער תיכוני בישראל, ירושלים, 1975, אוניברסיטה עברית.
כץ, י. מסורת ומשבר החברה היהודית במוצאי ימי הביניים, מוסד ביאליק, תשי"ח, פרקים 23-24.
כץ, י. "סטריאוטיפים ודעות קדומות", סקירה חדשית, 8, 1989.
ליסק, מ. "קונפליקטים אדאולוגיים וחברתיים בישראל" מתוך: אנשים ומדינה, החברה הישראלית, עורך: שמואל סטמפלר, משרד הבטחון, ההוצאה לאור.
מאייר יצחקי, א, (2002), השסע הדתי-חילוני בישראל כפי שהוא משתקף במסרים ותגובות באינטרנט. עבודת מ"א, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לסוציולוגיה.
מחאמיד, ה. "אוטוסטריאוטיפים והטרוסטריאוטיפים של יהודים וערבים", חוות דעת, 16, 1983, עמ' 90.
נויברגר, דת מדינה ופוליטיקה האוניברסיטה הפתוחה 95.
ספורטה-ארד, נעמי. שינוי עמדות בעקבות מפגשים בין דתיים לחילוניים. בר אילן, 1993.
צור, א, (2002), מפ"ם ויחסה לדת בעשור השני; מסוציאליזם לוחם לחילוניות ליברלית.
בתוך: בר-און, מ.; צמרת, צ. עורכים : שני עברי הגשר: דת ומדינה בראשית דרכה של ישראל. ירושלים: יד יצחק בן-צבי.
שביד, אליעזר. "הפלורליזם התרבותי היהודי בישראל", בתוך: עורך ש. סטמפלר אנשים ומדינה החברה הישראלית, משרד הבטחון, 89, עמ' 266.
שוורצוולד. "דימוי סטריאוטיפי של הישראלי בעיני תלמידי חטיבות הביניים". מגמות, כ"ה, 322-340, 1980.
שטיינזלץ, ע. סקירות, פתחים, 23 עמ' 54, 1972.
שיפר-גבע, ש, (2002), מקומו של "משפט דרעי" במרחב הציבורי. עבודת מ.א, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לסוציולוגיה.
Compbell, "Stereotypes and the perception of group differences", American Psy. 1967, 22, 817-829.
Colman, "Social Cleavage and Religious Conflict:", Jour. Socio., 1956, V. 12. pp. 42-57.
Coser, The Functions of Social Conflict, Free press. N.Y. 1956.
Deutsch, The Resolution of Conflict, New Haven, Yale, V. press. 1973.
Lippmann, Public Opinion, N.Y. 1922.
Marmorstein, Heaven at Bay, The Jewish Kulturampf in Holy Land. Oxford U. press. London, 1909.
Tajfel, "Intergroup behaviour - Group Perspevtives" in Introducing Social Psychology, Penguin, Hormondsworth, 1978.

תגים:

סיקור · חרדים · אידיאולוגי · אתנוצנט · בסיס · דימוי · דתיים · החברה · הקונפליקט · והעם · ומוסדי · חברתי · חילוניים · לקונפליקט · מאבק · סטראוטיפים · פוליטי · פסיכולוגי · קונפליקט · שורשי

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התקשורת וה"אחר"", סמינריון אודות "התקשורת וה"אחר"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.