היישום אינו מחובר לאינטרנט

הנאצריזם בשנות ה-50' וה-60'

עבודה מס' 061615

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם הנאצריזם הוא אידיאולוגיה או כלי השפעה פוליטי?

4,423 מילים ,7 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א' - הניסיון לאיחוד ערבי
פרק ב' - היחס לישראל
פרק ג' - המדיניות הבינ"ל
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
בשנת 1954 עולה ג'מאל עבד אל-נאצר לשלטון במצרים, וזאת כשנתיים לאחר הפיכה צבאית נגד השלטון בראשותם של תנועת ה"קצינים החופשיים", בה חבר גם נאצר. עם עלייתו לשלטון מנהיג נאצר את משנתו המדינית-חברתית-כלכלית: הנאצריזם.
מנקודת מבט פרספקטיבית הנאצריזם היווה כוח משיכה גדול וחשוב במזה"ת, בתקופה שבין שנות ה-50 לשנות ה-60 המאוחרות. לכוח משיכה זה היו השפעות רבות, אך החשובה מכולן היא הסערת רגשותיהן של אלפים ורבבות של אנשים בכל רחבי מדינות ערב השונות, "הנה אנו הערבים שוב נוטלים לידינו את גורלנו לאחר תקופה ממושכת של השפעה אימפריאליסטית. שוב אנו מתחילים לעצב את ההיסטוריה של עצמנו, מבלי להיות תלויים באף גורם אחר". השפעה נוספת לא פחות חשובה היא אילוצם של כוחות אחרים, כדוגמת המעצמות הגדולות של אותה תקופה: ארה"ב וברה"מ, להיות ערים לנאצריזם בתהליך קבלת החלטותיהם " יש כאן גורם אזורי חדש שצריך להיות ערים לתגובתו". ככלל, הנאצריזם חולל תמורה משמעותית בדמותה ותדמיתה של מצרים ושל שאר העולם הערבי. 1
הואיל וכך, מהם הסיבות אשר הפכו את הנאצריזם לסיפור הצלחה כל-כך סוחף בקרב ההמונים?
האם בגלל היותו של הנאצריזם, כפי שטען מייסדו, ביטוי מושלם ללאומיות הערבית עצמה בהתגלמותה השלמה והדינאמית ביותר, אשר הוא שימש לא יותר משופרה. או לחילופין, היותו מכלול של תפיסות ומדיניות במתווה של אידיאולוגיה, שהנהיג נאצר בכדי להביא לתמורות משמעותיות במצרים, אשר הפכו לסיפור הצלחה. גישה אחרת גורסת כי סיבת ההצלחה של הנאצריזם טמונה בהיותו אמצעי גיוס של החברה המצרית על רקע רצונו של נאצר לבנות את האומה המצרית מחדש2. עם זאת יש לציין כי, הנאצריזם בסוף דרכו לא נחשב לסיפור הצלחה כה מרשים, המהירות המטאורית בה עלה, כך באותה מהירות גם ירד. נקודת הזמן אשר אפשר להצביע עליה בתור תחילת ירידת מעמדו הינה מאמצע שנות ה-60 ועד להתפטרותו של נאצר, בעקבות כישלון משנתו, לאחר שנים ספורות.
לפי דעתי, הנאצריזם הפך לסיפור הצלחה, לפחות בתחילת דרכו, בעקבות התנאים הסביבתיים אשר אפשרו זאת. רוצה לומר: הנאצריזם רחוק מלהיות אידיאולוגיה, אשר שמה לה מטרה או יעד מסוים אליו היא שואפת להגיע. מטרתו של נאצר הייתה אחת- להפוך את מצרים למעצמה אזורית הן בקרב מדינות ערב השונות, והן בקרב מדינות אפריקה ואסיה השונות. על כן, מחבר הוא משנה מדינית פרגמטית ביותר שתסייע לו להגשים את יעדו.
המציאות יחד עם הנסיבתיות של אותה תקופה, בין שנות ה-50 לשנות ה-60, הביאו את משנתו להצלחות והשפעה מרובה.
בעבודה זו אנסה להוכיח טענה זו באמצעות בחינת המשנה הנאצריסטית בשלושה תחומים עיקריים: הניסיונות של נאצר לאחד את העולם הערבי תחת הנהגתה של מצרים, היחס במשנתו של נאצר אל מדינת ישראל, והמדיניות שנקט בזירה הבינלאומית.
המתודולוגיה שבה אנקוט היא הצגת המשנה בתחומים השונים, ולאחר מכן אבחן האם יושמה המדיניות במציאות של אותה תקופה הלכה למעשה. בסוף העבודה אציג את תוצאות בדיקותיי בכל תחום, ואסיק מסקנות.
----------------------------------------------------------------------------------
1. שמעון שמיר, "שקיעתה המשיחיות הנאצריסטית", בתוך ש. שמיר (עורך) ירידת הנאצריזם 1970-1965: שקיעתה של תנועה משיחית,(ת"א: המפעלים האוניברסטיים להוצאה לאור1978,),ע' .1
2. שם, עמ' 2-4.

מקורות:

בארי אליעזר. הקצונה והשלטון בעולם הערבי . מרחביה: ספריית פועלים, 1966.
גמאל עבד אל-נאצר. הפילוסופיה של המהפכה. ת"א: ירון גולן, 1998.
שמעוני יעקב . מדינות ערב- פרקי היסטוריה מדינית. ת"א: עם עובד, 1977.
שמיר שמעון (עורך). ירידת הנאצריזם 1970-1965: שקיעתה של תנועה משיחית. ת"א: המפעלים האוניברסיטיים להוצאה לאור, 1978.
Bishku Michael. "Nasser and Egypt's role in Arab world". Journal of third world studies. vol.5 . no.2. 1998.
Dekmejian Richard . Egypt under Nasir . Albany: State University of New York Press, 1971.
Mansfield Peter . "Nasser and Nasserism ". International Journal. Vol.28 . no.4. 1991.

תגים:

לאומיות · מזרח · מצרים · נאצר · נאצריזם · ערבית · תיכון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הנאצריזם בשנות ה-50' וה-60'", סמינריון אודות "הנאצריזם בשנות ה-50' וה-60'" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.