היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמד האישה בצה"ל

עבודה מס' 061504

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת אי השוויון בצה"ל על פי התיאוריה הפונקציונלסטית ותיאוריית הקונפליקט.

2,068 מילים ,7 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

רבים מניחים שנשים וגברים נולדים שווים. לכל אחד דרך מחשבה לגבי השוויון החברתי או לשוויון ההזדמנויות בין בני אדם. אך המציאות שונה, אי השוויון הוא בולט, וקיים בכל תחומי החיים, ובראש ובראשונה מהחברה עצמה.
נבחין תחילה בין שני מושגי מפתח - מין ומגדר:
מין - זו ההבחנה הביולוגית בין נקבות לזכרים מין קשור קשר הדוק להולדה, תהליך בו משתתפים הן הנשים והן הגברים.
מגדר - זו ההבחנה התרבותית המבטאת את המשמעות שהחברה מייחסת לקטגוריות הביולוגיות של הנקבה והזכר. המגדר מטביע את חותמו על כל עולמנו החברתי מעצים את האופן בו אנו רואים את עצמנו מכוונים את האינטראקציה שלנו עם אחרים ומשפיעים על עבודתינו ועל חיי המשפחה.
מגדר אינו מאופיין בשוני בלבד, הוא מתבטא גם בהיררכיה, משום שגברים זוכים לנתח נכבד יותר של מרבית המשאבים החברתיים.
נראה כי מקורו של האי שוויון החברתי איננו בטבע האדם, אם כי הטיעון הביולוגי משמש לא פעם להצדקתו. למעשה, הוא תוצר של מציאות חברתית, שמתנהלים בה מאבקים בין פרטים וקבוצות על חלוקתם של משאבים ותגמולים שונים.
אי שוויון חברתי נובע בגלל הצורך החברתי להמריץ ולהניע בני אדם לשאוף לתעסוקות ולעמדות שונות בחברה, ואף להציבם בהן הלכה למעשה (שפירא י. ובן אליעזר א. 1997).
חובת השרות הצבאי על נשים וגברים כאחד יוצר דימוי של שיוויון חברתי בארץ במיוחד בצבא. אך בתוך השרות הצבאי אנו עדים לחוסר שוויון משווע כדוגמת תפקידים רבים אשר אינם פתוחים לבנות, אורך השרות ואופי התפקידים ה"נשיים" - פקידות, מרכזניות וכו'.
הצבא בישראל אף יותר מכל מוסד אחר תורם לחיזוק חוסר השוויון המיני ולהנצחתו, בגלל שהוא בעל מיקום דומיננטי בחברה ובתרבות, השפעתו חשובה יותר מזו של כל מוסד אחר (יזרעאלי ד. 1993).
שילוב נשים בשדה הקרב ובתפקידים השמורים לגברים בלבד הינה סוגיית מפתח בנושא מעמדן של הנשים במערכת הצבאית בפרט ובמערכת החברתית בכלל.
במהלך העבודה אנו נבחן תיאוריות סוציולוגיות להווצרות אי השוויון החברתי (התיאוריה הפונקציונלית ותיאורית הקונפליקט) ונביא הלכה למעשה את אי שוויונן של הנשים בצה"ל, ואת השינוי שחל במערכת הצבאית בפתיחת תפקידים שונים גם לנשים, והבולטים ביניהם הקורסים היוקרתיים קורס טייס וקורס חובלים.

תוכן עניינים:
מבוא
מעמד האישה בצה"ל
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלמוג ש. (1996). על נשים, צבא ושוויון. משפט וממשל, 3 , 631-647.
בינדר א. לימור י. מעריב 24.12.2001 ט' בטבת תשס"ב. עמ' 23.
ג'רבי א. (1995). מעמד האישה בחברה הישראלית ושרות הנשים בצה"ל. עבודה לתואר מ.א
אוניברסיטת תל אביב, תל אביב.
יזרעאלי ד. (1993).בשמלה אדומה ובמדים. סיסמוגרף, 7, 5-8.
יזרעאלי ד. (1999). מגדור בשירות הצבאי בצה"ל. תיאוריה וביקורת, 14 , 85-107.
שפר ג. (2001). השירות בצה"ל -לאן? עדכן אסטרטגי , 1, 22-23.
שפירא י. ובן אליעזר א. (1997). יסודות הסוציולוגיה. תל אביב: הוצאת עם עובד.

תגים:

שוויון · שיוויון · שיויון · נשים · צבא · ביטחון · אפליה · פמינזם · אשה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמד האישה בצה"ל", סמינריון אודות "מעמד האישה בצה"ל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.