היישום אינו מחובר לאינטרנט

תלות ואימפריאליזם במצרים

עבודה מס' 060918

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יישום תיאוריית התלות והאימפריאליזם על מצריים כמקרה מבחן.

4,780 מילים ,41 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

תיאוריית תלות ואימפריאליזם, עוסקת בקשר שבין כלכלה פוליטיקה וחברה. התיאוריה שנוסחה על ידי מלומדים כסוזן ג'ונס ואנדרה גונדאר, עוסקת בקשר שבין המשתנים הללו על יסוד תפיסה כלכלית מרכסיסטית המחלקת את העולם לאומות מרכז ופריפריה.

במסגרת עבודתנו, בחרנו ליישם את מודל התלות על מצרים. לשם כך בחרנו להתחיל את סקירתנו בשנת 1882 - זאת מאחר ושם ניטעו לגישתנו, שורשי התלות, עם הפיכתה של מצרים לקולוניה בריטית.
החל מתקופה זו, חילקנו בהתאם למודל התלות את ההיסטוריה של העת החדשה של מצרים לארבע תקופות מרכזיות, בהתאם לגושי הליבה הרלבנטיים שפעלו באזורה באותן שנים והיוו את מרכז הכובד הכלכלי שעיצב את דמותה על פי מודל התלות הנבחן.
בכל תקופה ותקופה, בחרנו במספר אירועים מרכזיים המהווים תהליכים שלטוניים, כלכליים או חברתיים, אותם בדקנו לאור הפרמטרים שמציב המודל וזאת במטרה להראות כיצד רואה תפיסת התלות את התפתחותה של מצרים, הן כלכלית והן במישור השלטוני, זאת לצד ביקורת שנעלה ביחס למודל הנבחן השולל את האפשרות כי מצרים תהפוך לדמוקרטיה ליברלית מערבית, או לפחות שולל את האינטרס להופכה לכזו בעיני גושי הליבה הפועלים בה לאורך השנים וכן לצד בחינת סיכוייה של מצרים להשתחרר מהתלות אליה נקלעה. לסיכום נעלה סברה לפיה אין לראות בתלות "משחק סכום אפס", כי אם יש להעדיף ראיה רחבה יותר, של זירת משחק בינלאומית, ובה שחקנים התלויים זה בזה במידה שונה של תלות. לשם כך נעזרנו במאמרים וספרות מקצועית אך לא רק, גם קטעי עיתונות מן העבר ומהחודשים האחרונים, שימשו מקור מרתק לעבודתנו והעניקו לנו שלל הזדמנויות ליישם את המציאות על הפרמטרים השונים של המודל במטרה לבחון את תקפותו. מצרים שנציג להלן אם כן, היא מדינה המיישמת וסותרת בו זמנית את הרציונל העומד בסיס מודל התלות, בכך טמון קסמה ודווקא בשל כך, היא עשויה לגישתנו, לסייע בפיתוחו העתידי והרלוונטי יותר של המודל, הנשען על בסיס מארקסיסטי הפוגם בתקפותו המתודולוגית.
העבודה מסתמכת לא רק על חומר ביבליוגרפי עיוני כי אף על חומרים עיתונאיים ארכיוניים וחדשים, באמצעותם מוכיח המחבר את האופן שבו מתנהלת מצריים בהתאם למודל הנבחן.

תוכן העניינים:
מבוא
תיאוריית התלות - רקע תיאורטי
שלטון הבריטים במצרים
בראשית נוצרה התלות 1922 - 1882
שליטה באמצעות יריבות 1936 - 1922
תקופת שלטונו של ג'אמל עבד אל-נאצר 1970 - 1954
המאבק הבינגושי - משלוש יוצא אחד 1958 - 1953
תקופת שלטונו של הנשיא אנואר סאדאת 1981 - 1970
הניסוי הרב מפלגתי כבסיס לכלכלה דואלית
השלום עם ישראל - טוב למי?
הנשיא חוסני מובארק 2002 - 1981
נשק תמורת שתיקה
כלכלה דואלית בעידן התאגידים הבינלאומיים
תלוי מי שתלוי אחרון - או הנפט כחרב פיפיות
סיכום
הערות ורשימה ביבליוגרפית

תגים:

בינלאומיים · דואלית · השוואתית · כלכלה · מארכסיזם · מארקסיזם · מובארכ · מובארק · מצרים · מרכז · מרכסיזם · נאצר · נפט · סאדאת · פוליטיקה · פריפריה · קולוניאליזם · שלום · תאגידים · תיאוריה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תלות ואימפריאליזם במצרים", סמינריון אודות "תלות ואימפריאליזם במצרים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.