היישום אינו מחובר לאינטרנט

זכויות נשים בדיני העבודה בישראל

עבודה מס' 050987

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת זכויות הנשים כפי שהן באות לידי ביטוי בדיני העבודה; האם אכן זכויותיהן זוכות להגנה והאם הגנה זו יעילה.

12,191 מילים ,12 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מקורות
3. זכויות הנשים בחוקי העבודה בישראל
3.1 זכויות הקשורות באימהות
3.2 זכויות הקשורות להורות ולאחריות משפחתית
3.3 הזכות לשכר שווה
3.4 הזכות לגיל פרישה שווה לעובדת ולעובד
3.5 הזכות לייצוג הולם
3.6 הזכות לשוויון הזדמנויות ואי אפליה בעבודה
3.7 הטרדה מינית
סיכום
ביבליוגרפיה

מבוא
המדיניות המשפטית להבטחת שוויון בעבודה נובעת מההכרה הכללית בזכותן של קבוצות מיעוט בכלל ושל נשים בפרט לשוויון פוליטי וכלכלי בחברה. עקרון השוויון בעבודה של עובדים ועובדות קיים רק זמן קצר יחסית ובא לידי ביטוי החל משנות החמישים באמנות בינלאומיות ובחקיקה של המדינות השונות.
עד שנות החמישים שלטה בציבור האידיאולוגיה הדתית פוליטית אשר לפיה מקומה של האישה בבית ואין לה מקום בחיים הציבוריים. הוצאת הנשים ממעגל החיים הציבוריים הפוליטיים המשיכה כמדיניות רשמית עם גושפנקא משפטית עד תחילת המאה העשרים.
אולם כניסתן של הנשים לשוק העבודה במאה ה-19 התאפיינה בשוני בין עבודת גברים לעבודת נשים. השתתפותן של הנשים נחשבה משנית לתפקידן בבית. הנשים הועסקו בעבודות שחורות בשכר נמוך ונחשבו לקורבנות חברתיים. במקום לשפר את תנאי הנשים העובדות אומץ הפתרון של הגבלת השתתפותן בשוק העבודה בשעות העבודה ובסוגי העבודה שהן מבצעות .לכאורה נבעו הגנות אלו מטעמים פילנתרופיים אך בראיה היסטורית הן שרתו גם אינטרסים של ארגוני עובדים גבריים במניעת כניסתן של נשים לתחרות חופשית עם גברים.
ההגבלה על חופש התעסוקה של הנשים באה לידי ביטוי גלוי בפסיקת בתי המשפט בארה"ב ובאנגליה אשר דחו בקשות של נשים להתקבל ללשכות עורכי הדין במדינות אלה .הנימוק היה שאינן מתאימות לחיים הציבוריים ומקומן הטבעי הוא בבית.
הסטריאוטיפ והדעות הקדומות שמקורן במאה ה-18 הוסיף ללוות את הנשים לשוק העבודה של המאה העשרים וזאת למרות שהוא אינו מתיישב עם המציאות של המאה העשרים . נתוני השנתון הסטטיסטי לישראל 1996 - 1995 מצביעים על כך שאחוז הנשים בין השכירים במשק עמד בשנים אלו על %46 וכי %70 מכלל האימהות שלהן ילדים עד גיל 15 עבדו מחוץ לבית. ממוצע ההשכלה של הנשים העובדות גבוה משל הגברים , 13+ שנות לימוד לעומת 12+ שנות לימוד של הגברים.
חרף עובדות אלה אותם סטריאוטיפים ממשיכים לפגוע בנשים בשוק העבודה וגורמים לאפליה בקבלה לעבודה , בתנאי עבודה, בקידום, בהכשרה מקצועית ובשכר.
בישראל מעוגן עיקרון השוויון בין איש לאישה בהכרזת העצמאות שם נאמר " מדינת ישראל ... תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין..."הבטחה זו הוגשמה בחוק שווי זכויות האישה תשי"א 1951 הקובע: "דין אחד יהיה לאיש ולאישה בכל פעולה משפטית." חוק זה מבטל כל דין המפלה לרעה את האישה באשר היא אישה. מפאת אופיו הכללי אין בחוק זה הוראות מיוחדות לענייני עבודה. בנוסף לכך הצטרפה ישראל, במחצית שנת 1949 לארגון העבודה ומאז היא מגשימה את אמנות הארגון אשר לרובן ניתן תוקף חוקי בארץ באמצעות חקיקה מתאימה.
בעבודה שלהלן נסקור את זכויות הנשים כפי שהן באות לידי ביטוי בדיני עבודה בישראל ונבדוק האם זכויותיהן אכן זכו להגנה בחוק והאם הגנה זו לא פועלת כחרב פיפיות ומקשה על שילובן בשוק העבודה כשוות בין שווים.

מקורות:

אלכסנדר אסתר, ד"ר - "דמותה של אפליה - נשים בעבודה", בתוך: נשים הכוח העולה, בעריכת ענת מאור, הוצאת ספריית הפועלים,.1997
בן ישראל רות , פרופ'- שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה, בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה.
בן ישראל רות, פרופ' - "שכר שווה : אשליה או מציאות ?", בתוך :נשים הכוח העולה, בעריכת ענת מאור, הוצאת ספריית הפועלים,.1997
בנזימן רחל - "הטרדה מינית בעבודה", בתוך: מעמד האישה בחברה ובמשפט, בעריכת פרנסס רדאי, כרמל שלו ומיכל ליבן- קובי, הוצאת שוקן, התשנ"ה .1995
גוטמן נחמיה - דיני עבודה הלכה למעשה, הוצאת עתרת,.1978
גולדברג מנחם והאוזמן יוסף - "דיני עבודה", הוצאת סדן , בית הוצאה לאור בע"מ, תשמ"ו .1986
ספינרד א. ודויטשר א.- "זכויות נשים בהריון ובלידה" בתוך: נשים הכוח העולה, בעריכת ענת מאור, הוצאת ספריית הפועלים, .1997
פניכל ז. - "דיני עבודת נשים" בתוך: הפרקליט, טו' .25
פרנסס רדאי - שים בשוק התעסוקה" בתוך: מעמד האישה בחברה ובמשפט, בעריכת פרנסס רדאי, כרמל שלו ומיכל ליבן- קובי, הוצאת שוקן, התשנ"ה .1995
פרנסס רדאי - "נשים במשפט הישראלי" בתוך: נשים במלכוד , הוצאת הקבוץ המאוחד, תשמ"ב.
קמיר אורית, ד"ר - "הטרדה מינית בעבודה" בתוך: מעמד האישה בחברה ובמשפט, בעריכת פרנסס רדאי, כרמל שלו ומיכל ליבו- קובי, הוצאת שוקן, התשנ"ה .1995
שחור לנדאו חנה ד"ר- "שוויון האישה העובדת במשפט הקהילייה האירופית והלקח לישראל" בתוך: משפטים, יג' .457

תגים:

שויון · שיויון · שוויון · שיוויון · אישה · הפליה · אפליה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "זכויות נשים בדיני העבודה בישראל", סמינריון אודות "זכויות נשים בדיני העבודה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.