היישום אינו מחובר לאינטרנט

מפת ז'אקוטין-ראשית הקרטוגרפיה המודרנית של א"י

עבודה מס' 050862

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הרקע ההיסטורי לכתיבתה, תיאור המפה וניתוחה.

5,312 מילים ,11 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

היסטוריונים יודעים כי מפות עתיקות הן לעיתים התיעוד הבלעדי למאורעות מדיניים, שעליהן אין תיעוד מספק ואילו הגיאוגרפים למדו להשתמש בהן כהוכחת לשינויים החלים במבנה ארצותיהם.
מפה, למעשה, הנה ציור הדורש רמת התפתחות רוחנית גבוהה בתרבות העמים, ומהמשרטט- כושר הבחנה ומחשבה חדה. כלולים בה אין סוף פרטים חשובים, שלא תמיד גלויים לעין הרגילה. לכן צייר המפות חייב להיות בררן, לדעת להתרכז בפרטי נוף העיקריים ולהימנע מלציין את הפרטים החשובים פחות .1
בחמישים השנים הראשונות שלאחר המצאת הדפוס, הוצאו לאור למעלה מחמישים ספרים מעוטרים במפות גיאוגרפיות, רובן יבשות שלמות או חלקים מהן. רבע מכלל המפות של אותה תקופה מוקדשות בלעדית לארץ הקודש. דבר זה מצביע על המקום המיוחד שהיה שמור לחבל ארץ זו, בעיניהם של אנשי אירופה. החידושים הטכניים של
העידן המודרני ותוצאות חקירות מדעיות הושמו דווקא על מפות של ארץ ישראל, ובכך הקרטוגרפיה, כמדע, קיבלה תנופה שהביאה אותה לדרגה הכמעט מושלמת של ימינו .2
מפת ז'אקוטין, מבחינה קרטוגרפית, מציינת את ראשית המיפוי המודרני של ארץ ישראל.
בשרטוט המדוקדק של הארץ, השתמשו בכל הישגי המתמטיקה, האסטרונומיה, המדידה וההדפסה, שהיו נחלת זמנו של נפולאון בונאפרטה.3
ע"י שימוש בסקאלה של 1 מילימטר ל-100 מטר, שרטטו הכרטוגרפים של נפולאון, מפות המכסות את האזורים העיקריים של מצרים, במיוחד מצרים התחתונה, כמו גם כן חלקים נרחבים של פלסטינה: אל עריש, עזה, ירושלים, קיסריה, עכו-נצרת, הירדן, צור וצידון.
לכן, נשאלת השאלה, כאשר באים לבחון את מפת ז'אקוטין של ארץ ישראל, לא רק מה מידת דיוקה, מהימנותה והניצול של הכלים המודרניים שעמדו לרשותה באותה תקופה, לאור הידע של ימינו בתחום הקרטוגרפיה, אלא גם מה היא מלמדת אותנו על התקופה ועל מבצעיה.
שאלה זו חייבת להבחן לא רק מהבחינה הטכנית גרידא, אלא בעיקר בתרומתה למחקר ההיסטורי, למפגש בין המערב למזרח, שמסעות בונפרטה תרמו במידה כה גדולה.
פלישת נפוליאון ובעקבותיה המפה של ז'אקוטין, פתחו את ארץ ישראל למחקר מדעי, גיאוגרפי והיסטורי אינטנסיבי, לאחר דורות של עניין דתי ותנ"כי בלבד בארץ הקודש.
היתה זו הפעם הראשונה מאז הצלבנים, שפלסטינה עברה בדיקה קפדנית של מעצמות המערב, עבור משהו שהיה מעבר לעניין במקומות הקדושים.
מכאן נובע העניין לבדוק את פרטיה של המפה ולנתחה; לבחון את הרקע לביצועה ומה היא מלמדת אותנו על אותן תקופות בארץ ישראל, על מנת להיווכח בשינויים שהתחוללו בארץ זו.
---------------------------------------------------------------------------------
1. הרמן מאיר, א"י במפות עתיקות, ירושלים, 1965, עמ' .32
2. שם, עמ' .32
3. אלסטר ח,. "מפת ז'אקוטין", אטלס ישראל, גיליון 5./I

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: יצירת המפה
1.1: הרקע המדיני-צבאי
2.1 : מפה לצרכים צבאיים
3.1.התנאים להכנת המפה
4.1.תאור המפה
פרק 2: ניתוח מפת ז'אקוטין
1 .2: מטרות המיפוי
2.2 ניתוח המפה
3.2 ישובים
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אלסטר,ח. , "מפת ז'אקוטין" , אטלס של ארץ ישראל, גליון I5.
בן אריה,י, ארץ ישראל במאה הי"ט-גילוייה מחדש, ירושלים, הוצ' כרטא, 1970.
גביש, דב, "מפת הגליל של משלחת המטה הכללי הצרפתי (1870)", קתדרה לתולדות א"י ויישובה, 61, תשרי תשנ"ב, יד בן צבי, ירושלים, עמ' 133-140.
הרמן, מאיר, "דברים לתולדות המפה", א"י במפות עתיקות, ירושלים, 1965.
רוזן, ברוך, "סקר חוף א"י במאה הי"ט", קתדרה 64,תמוז תשנ"ב, יד בן צבי, ירושלים,1992, עמ' 59- 76.
שור, נתן, תולדות ארץ ישראל, תל אביב, הוצאת דביר, 1998.
שטנר, יצחק, מפת ארץ ישראל ותולדותיה,ירושלים, הוצ' ביאליק, תשי"א.
ללא שם, כינוס "החברה הכרטוגרפית של ישראל", שהוקדש ל-200 שנה לסקר הכרטוגרפי בישראל, תל אביב, מרץ 1999.
Goldewska, Anne, "The Napoelonic Survey of Egypt", Carthographica, Vol. 25 , No 1,2, Spring-Summer 1988, Monograph 38-39, Toronto Press, p.p.3-43.
Karmon Y., "An Analysis of Jacotin`s Map of Palestine", Israel Explorer Journal, Vol. 10, No3, Jerusalem, 1960. pp.155-163. 245-253.
Nebenzahl , Kenneth, Maps of the Holy Land , Abbeville Press Publishers, N.Y.

תגים:

היסטורית · קוטין · קוטן · מיפוי · מפה · כרטוגרפיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מפת ז'אקוטין-ראשית הקרטוגרפיה המודרנית של א"י", סמינריון אודות "מפת ז'אקוטין-ראשית הקרטוגרפיה המודרנית של א"י" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.