היישום אינו מחובר לאינטרנט

הלבוש החרדי

עבודה מס' 041179

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע כללי והיסטורי, הלבוש בתנ"ך, מאפייני החסידויות השונות, כיסוי הראש וכיסוי ראש בשבת,לבוש מזהה ולבוש הנשים-נשים כסוכן סוציאליזציה.

15,331 מילים ,16 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

החרדים מתלבשים מכף רגל ועד ראש בבגדים שחורים. למסתכל מהצד יראה כאילו כולם לבושים אותו הדבר, אך הנחה זו אינה מדויקת כיוון שבני חסידויות שונות מתלבשים בשחור בדרכם שלהם. חסיד גור יראה אחרת מחסיד בעלז, ליטאי מישיבת חברון יראה אחרת מליטאי ירושלמי מהישוב הישן. כמעט כולם שחורים, אבל ההבדלים, הזעירים לעין בלתי מזוינת, משמעותיים מאד. כשחרד הולך ברחוב, הרוב המוחלט של החרדים האחרים מזהים את שיוכו על-פי בגדיו.

נוהג הלבוש מקיים את אלמנט השימור. כפי שבמודע לא שינו את שמותיהם כך לא שינו את הבגדים, ויהודים כשרים לבושים כמו אבותיהם. תקנות לבוש מופיעות בדרך כלל בכל הוראות האדמו"רים לחסידיהם. אהרון ראטה מייסד חסידות "תולדות אהרון" מסביר כך את חשיבות הבגדים: "יראו בני אהובי ידידי כי לבוש ישראל הוא ראשית הקדושה של ישראל. וזה הזכות עמדה להם לישראל שיצאו ממצרים שלא שינו בגדיהם שהיו מקובלים מאברהם יצחק ויעקב ובאלו המלבושים יצאו מהגלות בזכות הלבושים שלא שינו המה ונשותיהם ובניהם זה הי' להם למגן ולמחסה שלא נכנס זר בגבולם ולא נתערב זרע קודש בשיקוץ וזוהמא ח"י... וכשהיצר רוצה להתגנב בלב אדם ח"י למשכו ברשתו אז ראשית כל אוחז אותו בבגדו דכתיב ותתפשהו בבגדו כמובא בספרים שזה ראשית אחיזת היצר לאדם ח"ו כאשר רואים בחוש כי כל אלו רח"ל שיורדים מטה מיהדות ראשית כל מתחילין מחילוף הבגדים ואח"כ הולך כסדר ח"ו..."1

החרדים מתייחסים אל האופנה כאל ענין משוקץ. בסלנג החרדי כותבים לפעמים את המלה מודה מאד"ע - מסכנים, אביונים, דלים, עניים. כאלו הם, לדעת החרדים, הגברים שנשותיהם הולכות לפי המאד"ע. הבגדים החרדים מכוונים למחוק את הנשיות. הנשים לובשות בגדים עבים המסתירים את צורת הגוף, לבגדים יש אורך מופלג ובקבוצות מסוימות נשים מגלחות שערן לאחר החתונה.
להסתיר את הנשיות, ובכך לבטל את הגירוי ואת האיום על הצניעות. נשים צריכות להיות צנועות, לא בולטות, יושבות בית, מצטנענות. שמו של מגזין הנשים החרדיות בישראל הוא "בת מלך" והוא לקוח מאמרת חז"ל: "כבודה של בת מלך - פנימה". נשים צריכות להתלבש באופן שיבטל את ייחודן הנשי, המאיים כל כך על החברה הזו, שמלחמה גדולה יש לה עם היצר הטבעי של האדם.

עד כה סקרתי שלושה תפקידים של הלבוש החרדי: בידוד החרדים מהסביבה הלא יהודית בגולה והחילונית בישראל, איפיון של כל חסידות או קבוצה חרדית, שמירה על צניעות הנשים.
תפקידים נוספים של הלבוש אותם אסקור בחיבור זה, ויש שהם נובעים מאלו שסקרתי כבר.
חיברות (סוציאליזציה) של ילדים ושל חוזרים בתשובה לתוך החברה החרדית, וההגבלות שהטילו שליטים לאורך הדורות על היהודים - תגים ולבוש מזהה. המאפיין העיקרי הלבוש היהודי במערב אירופה בזמן המודרני הוא השמירה עליו במדינות כמו גרמניה, אוסטריה והונגריה, והיעלמות המהירה של מאפיינים כלשהם אצל היהודים באנגליה, צרפת והולנד. יהודי גרמניה אוסטריה הונגריה ושויץ - לבושם היהודי הוא בעל מאפיינים זהים.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. חוקי הלבוש בתנ"ך
3. הלבוש בימי התנ"ך
4. מאפייני החסידויות השונות בלבוש
5. כיסוי ראש
6. כיסוי ראש בשבת
7. לבוש מזהה
8. לבוש נשים חרדיות - נשים כסוכן סוציאליזציה
9. סיכום
10. הערות
11. ביבליוגרפיה

מקורות:

אלבוים דב, הברך חייבת להיות מכוסה סיפורים מהרחוב החרדי, ידיעות אחרונות, 4.1.95.
ארנון צ'נצו על כיסוי הראש ומה שמתחתיו, מסדה, תל אביב, 1991.
ברגמן יהודה, הפולקלור היהודי, הוצאת ראובן מס, ירושלים, 1953.
הרשברג, אברהם שמואל. ההלבשה העברית הקסומה ותקופת כתבי הקודש, הוצאת תישיה, ורשה 1911.
לוי אמנון, החרדים, כתר, ירושלים 1988.
לוינסקי יום טוב, אנציקלופדיה של הווי ומסורתי ביהדות, דביר, ת"א, 1975.
לימור אורה, צז קרקודין אמנון דולגר, יוסף בין יהודים לנוצרים - כרך ב', האוניברסיטה הפתוחה, ת"א, 1993.
לנדאו, אורנה. "סוכנות השינוי של החברה החרדית", בתוך: הארץ, 11.12.96.
צדוק, שמעון, מאפיינים בחברה החרדית, דפוס מאיר, בהוצאת המחבר, 1989.
Berger Sofer, Rhouda. Pious Women: a study of the woman's roles in Hasidic and pions community: Meah She'arim. עבודת דוקטורט שהוגשה לאוניברסיטת רוטגרס, ניו ג'רסי, ניו ברנסבויק, .1979
Berman, Soul. "The Status of Women in Halakhic Judaism" in the Jewish Woman New Perspectives, Editor Elizabeth Koltun, Shocken Books, N.Y. 1976.
Davis Eli Elise, Hats and Caps of The Jewe, Massada, 1983.
Goshen Gottstein Esther R. "Growing up in "Geula",21:1 Israel, Israel Science Publishers, Jerusalem. 1984.
Rubens, Alfred. A Hustory of Jewish Castom, Vallentin Mitchell Company LTD , London , 1967.
Rubens, Alfred. A History of Jewish Custom, Crown Publishers Inc, New York, 1973.
Unterman, Alan. Dictionary of Jewish and Legened, Thomas and Hudson, London, 1991.

תגים:

יהדות · חרדים · שטריימל · אנתרופולוגיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הלבוש החרדי", סמינריון אודות "הלבוש החרדי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.