היישום אינו מחובר לאינטרנט

גינוני לבוש ומשמעותם החברתית לפי מקורות ספרותיים מהמאה ה-19 באירופה

עבודה מס' 041184

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הלבוש כחלק מההסטוריה של התרבות הלבוש לפי סופרי התקופה והשוואת 3 דמויות נשים.

8,887 מילים ,13 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

בשלבי ההתפתחות הראשונים של האדם לא היה הבדל בין הלבוש הגברי והנשי. רק בשלב מאוחר הפך הלבוש לסימן היכר חיצוני של המינים. המנגנון החברתי דרש זאת והועיד את הלבוש לשמש כחומה כנגד תופעות חברתיות בלתי רצויות המצויות בטבע האדם. באירופה היתה זו הכנסיה הנוצרית שהטילה איסורים על הלבוש. הלבוש הוא חלק חשוב בכל תרבות ולא רק בתרבות המערבית בה אנו דנים כאן, והוא מבטא אותה ואת אופיה והיחס ללבוש הוא שמשקף את השינויים החברתיים והבלתי פוסקים בחברה וערכיה. היצר שדחף את האדם לכסות את גופו פעל גם להתפתחות הלבוש.
חיזור הגבר אחרי האשה ומאמצי האשה למשוך את תשומת ליבו של הגבר היוו גורם מניע בעל עוצמה חזקה לשיפור הלבוש, הידורו וגיוונו. כמובן שתנאי להתפתחות זו הייתה היווצרות שכבה חברתית המסוגלת לתת את דעתה על דברים שמעבר לאספקת מזון יומיומית, וגם לתקשורת עם העולם יש משמעות. בקהילות מבודדות כמעט ולא חלו שינויים בלבוש לאורך מאות שנים. רווחה כלכלית וקלות תקשורתית הן תנאי להתעדנותה של התרבות המתבטאת בפיתוח האמנות והתרחבות מקומו של הטעם האינדיבידואלי. האופנות למיניהן ביטאו הלכי רוח, שינויים רוחניים וכלכליים ומסורות חברתיות. חקר הלבוש החל, אומנם, רק בכמה מאות השנים האחרונות, אבל לאורך כל ההיסטוריה שימש הלבוש לציון המעמד החברתי. הנטייה להתבלטות בלבוש הביאה לא פעם להתערבות של מחוקקים שדאגו באמצעות חוקים לשמור על ההבדלים החברתיים או המקצועיים. בזמן החדש אירע תהליך של דמוקראטיזציה בלבוש, אשר שאף לטשטש את ההבדלים באופי לבושם של בני מעמדות שונים. מגמה זו נמצאת בשיאה היום, בשלהי המאה ה-20.

ההיסטוריונים של התרבות עסקו ברבדים השונים של חיי היום יום כמקורות היסטוריים להבנת רוח הזמן. השאלות, כיצד התלבשו גברים ונשים בחברות מסויימות ומהי המשמעות של הלבוש, נכללות בהיסטוריה של התרבות והתשובות עליהן מהוות נדבך חשוב להבנתה של כל תקופה. האספקט החברתי של הלבוש נידון במשנותיהם של חוקרים - כלכלנים וסוציולוגים כמו ספנסר, ובלן ואחרים. גם בנושא ההיסטוריה של הטעם עסקו חוקרים חשובים כמו רולנד בארת. חוקרים אלה התעניינו בשאלות כמו כיצד כתבו על אופנה ולא כל כך עסקו במחקר היסטורי. הגישה הסמיוטית אל הלבוש או האופנה היא כמערכת של סמלים.

מדוע בחרו להתלבש באופן מסויים, כיצד בחירת הלבוש הלמה את 'ההופעה', כיצד התנהגו האנשים בתוך בגדיהם, ובעיקר כיצד בחירת הבגדים משקפת את אמונותיהם וערכיהם, תקוותיהם ודאגותיהם - אלה, לדעתנו, הן השאלות החשובות. מחוות, אנטומיה, מיניות, הגיינה, כלכלה, טקסים, מוסר וחוק - כל אלה חיוניים להבנת התנהגות הלבוש.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. מבוא - הלבוש כחלק מההיסטוריה של התרבות
רקע היסטורי ותרבותי
ההקשר החברתי
האופנה במאה ה-19
3. הלבוש והתקשורת החברתית על פי מקורות ספרותיים
הלבוש והאופנה במאה ה-19 על פי הסופרים החשובים של התקופה
השוואה בין שלוש דמויות נשים ספרותיות (אפי בריסט, אנה קרנינה, אמה בובארי)
4. סיכום

מקורות:

סטרן, ג. פ. "שלוש נשים, שלושה רומאנים ("אנה קארנינה", "מאדאם בובארי" ו"אפי בריסט) בתוך: ברינקר, מנחם ומשה גלעד. אנה קארנינה וטולסטוי: מבחר מאמרים. ירושלים, כתר, 1984, ע' 107-89.
שאלתיאל, אלי."עידן התמורה" על הספר: Gay, Peter. The Naked Heart: The Bourgeois Experience, Victoria to Freud "הארץ", מוסף "ספרים", 27.11.96, ע' 11.
Brooke, Iris and James Laver. English Costume of the Nineteenth Century. Adam and Charles Black, 1977.
uck, Anne M. "Clothes in Fact and Fiction 1825-1865 Costume", The Journal of the Costume Society , 1983, 17, p. 89-104.
Clarke, Joan. Teach Yourself English Costume Through the Ages. The English Universities Press, 1966.
Fauchery, La Destinnee feminine dans le roman european du XVIIIe siecle, Paris, 1972, p. 39.
Green, Ruth M. The Wearing of Costume: The Changing Techniques of Wearing Clothes and how to move in them: From Roman Britain to the Second World War. London. Sir Issac Pitman, 1969.
Laver, James. Costume through the Ages. New York, Simon and Schuster, 1963.
Lurie, Alison. The Lanuage of Clothes. Random House, New York, 1981.
Perrot, Philippe. Fashioning the Bourgeoise: A History of Clothing in the Nineteenth Century. Princeton University Press, 1994.
Roach, Mary Ellen and Joanne B. Eicher. The Visible Self Perspective on Dress. Prentice Hall, 1973.
Roche, Daniel. The Culture of Clothing: Dress and Fashion in the 'Ancien Regime'. Past and Present Publication. Cambridge University Press, 1994, p. 399-520, 3-66.

תגים:

רוסית · ספרות · בגדים · בובארי · בריסט · אופנה · קרנינה · רוסיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גינוני לבוש ומשמעותם החברתית לפי מקורות ספרותיים מהמאה ה-19 באירופה", סמינריון אודות "גינוני לבוש ומשמעותם החברתית לפי מקורות ספרותיים מהמאה ה-19 באירופה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.