היישום אינו מחובר לאינטרנט

לבוש חרדי וזהותו החברתית

עבודה מס' 020076

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת לבוש החרדים (כיסוי ראש, נעליים, ביגוד, תכשיטים ועוד) על מנת לעמוד על ריבודי האוכלוסין וסימליות הלבוש.

5,507 מילים ,16 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

מטרת העבודה
מטרת עבודה זו היא לסקור את לבוש החרדים, על כל גווניו: כיסויי ראש, נעליים, מטפחות, לבוש תכשיטים וכד', על מנת לנסות לעמוד על ריבודי האוכלוסין. היחס כאן ללבוש הוא כשפה לא מילולית המשתמשת בסמלים חומריים כיחידות ביטוי . ההנחה היא כי שהלבוש מסמל נטיות מחשבה ולהיפך, ויכול להשפיע על הלך רוחו של האדם .
מפאת קוצר היריעה לא תסקור העבודה בהרחבה את כל פריטי הלבוש, וחלקם יסוקרו בקצרה.

הצגת הנושא
לכל חברה יש לא רק את האספקטים הפונקציונליים באמצעותם היא מאשרת ומגנה על המכלול שלה, אלא יש לה מספר מסוים של אמונות.
ישנן צורות ההתנהגות אותן אנו יכולים להבין על פי אמות מידה מקובלות עלינו, אולם ישנן צורות התנהגות, או צורות חיים, היכולות להיות מובנות (לא דיברתי על מוצדקות) רק ע"י אותו עם, או אותה עדה.
דברה מדבר על 2 סוגים של לא מודע: אתני ותרבותי. בכל התנהגות המבוססת על שני הנ"ל יש טשטוש של המערכת האישית ההתנהגותית כאשר הלא מודע שולט על המודע, ולמעשה יש כאן מעין מחלת נפש. אם במחלת הנפש יש תהליך של טשטוש של הפרט וטשטוש האישיות יתכן מאוד שתהליך זה לא קיים בטריטוריה אחרת של האישיות ששיך לתרבות. אם אדם חולה נפש, הוא היה כל כך חולה שהחלק של התרבות יהפוך למטושטש. אולם אם המחלה ניזונה מבסיס של מערכת תרבותית ויוצרת דפוס שהוא מקומי בלבד, זה מעיד על כך כי החלק התרבותי שבאישיות לא טושטש. טשטוש אישיות אנו יכולים למצוא ביהדות האורתודוכסית בה האדם אינו יכול להחליט בעצמו האם הוא מאמין או לא, וכן צורות התנהגות אחרות. הכל קבוע על פי התרבות (התורה). אי לכך עלינו למצוא מהו מקומה של התרבות בתוך האישיות. התרבות יכולה להתחלק ולתת קבוצות ויכול להיות כי בתוך קבוצה אחת יש מאפיינים אשר אינם בקבוצת העל.
האלמנט החיוני אשר איחד את הנוקטים בתרבות הנגדית- החרדים, היה הביטחון שהחיים היהודים והמסורת היהודית היו האלטרנטיבה הטובה (פרידמן להלן) ביותר לכל דבר שהתרבות הלא יהודית בת זמנם יכלה להציע. ההחלטה שהחברה והתרבות לא יכלה לספק משהו בכל ערך מתמשך אשר יסביר את הדחיה שלם אח"כ לציוניות החילונית, כמו גם התכחשותם לכל המאמצים לרפורמה מאותם היהודים אשר לא היתה להם התקשרות כלשהי למסורת ולטקסים היהודים אלא נראו כהולכים אחר "חוקות הגויים", כשהם מתרחקים מתרבות הגויים בני זמנם וחיקוייהם התרבותיים, היה להם אישור מחודש של הטקסים ואמונתם הישנה .
כמה מאלו שנקטו בגישה המסורתית ודחו את התרבות המודרנית החילונית הסיקו שהתעלמות פסיבית מהעולם החיצוני לא היתה מספיקה, מאחר והעולם הזה יכפה עליהם ללא הפסק. הם הרגישו שהעולם המודרני דרש תחרות על הלב והמחשבה וההגנה הטובה ביותר היתה ההתקפה. הם דבקו במסורתיות פעילה אשר תקפה את התרבות והתנגדה ככל האפשר לחוקות הגויים, חוקות הכוללות גם לבוש חדשני.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. הלבוש כגבול
3. כיסויי הראש
4. כיפות
5. הלבוש במאה שערים
6. סיכום העבודה
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

1. דנצו ארנון, "למה כובע?", טבע והארץ, ל' 10, תשמ"ד.
2. דנצו ארנון, כובעים בראש, עם עובד, תל-אביב, 1995.
3. הודס בועז, "שפת הגוף", מנהלים, 39, 1991.
4. חיינטי מרים, "סגנון לבוש של חרדים במאה שערים", בתוך שמגר- הנדלמן ל., בר-יוסף ר., (עורכות), משפחות בישראל, ירושלים, אקדמון, 1991.
5. יוספסברג בן סימון, אספקטים אישיותיים של בחירת סגנון וצבע בלבוש, אוניברסיטת חיפה, 1981.
6. לוי אמנון, החרדים, כתר, ירושלים, 1988.
7. סטיה חברתית, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל-אביב, 1987.
8. פייגין אלכסנדר, "רבגוניות השחור", האומה, ל"ב, תשנ"ד.
9. פרידמן מנחם, החברה החרדית, מקורות מגמות ותהליכים, ירושלים, 1991.
10. רהב ש., כיסויי ראש בשכונת מאה שערים בירושלים, עבודת מ.א., ירושלים,
11. שפירא יונתן, יסודות הסוציולוגיה, תל-אביב, 1976.
12. הלכות בת מלך, הוצאת סמינר חסידי "בית יעקב", בני ברק, תשנ"ו.
1.DAVIS FRED, "CLOTHING ADN FASHION OF COMMUNUCATION", IN MICHAEL R., (ED), THE PSYCHOLOGY OF FASHION, LEXSINGTON, 1985.
2.EL-OR TAMAR, "THE LENGTH OF SLITS AND THE SPREAD OF LUXURY: RECONSTRUCTURING THE SUBORDINATION OF ULTRA- ORTHODOX JEWISH WOMEN THROUGH THE PATRIARCHY OF MEN SCHOLARS", SEX ROLES, 29, 9, 1993.
3.FRIDMAN MENACHEM AND HILMAN SHMUEL, "THE CASE OF THE CHAREDIM", IN MARTIN E., SCOTT R. (ED), FUNDEMENTALISM AND THE STATE, CHICAGO, 1993.
4.LURIE A., THE LANGUAGE OF CLOTHES, NEY-YORK, 1983.
5.RAFAELI ANAT, "TAILORD MEANING: ON THE MEANING AND IMPACT OF ORGANIZATIONAL DRESS", ACADEMY OF MENEGMENT REVIEW, 18, 1, 1993.

תגים:

חרדים · דתית · חרדית · דוס · בגדים · דתי · חברה · כיפה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "לבוש חרדי וזהותו החברתית", סמינריון אודות "לבוש חרדי וזהותו החברתית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.