היישום אינו מחובר לאינטרנט

היבטים משפטיים וכלכליים של חכירת נכסים

עבודה מס' 021491

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הפן הכלכלי, המיסוי והחשבונאי של חכירה מול כדאיות כלכלית של קניית אותם נכסים מנקודת ראות הפירמה.

5,893 מילים ,8 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

עיקרון שכר-מכר משמעותו התקשרות או הסכם בין שני צדדים כאשר תפקידו של צד "א" לספק נכס לצד "ב" ותפקידו של צד "ב" לשלם את התמורה עבור הנכס לצד "א".
התפקיד אשר ממלא צד "א" דהיינו התקשרות עם הלקוח, אספקת הנכס וגביית תמורתו, יכולים להתבצע למעשה ע"י גורם אחד יחידי, או ע"י שני גורמים בהתאם למהות העסקה, טיבו ומצבו של העסק ו/או טיב הנכס הנדון, הכל לפי המקרה. לעיתים כשמתמלא תפקידו של צד א' ע"י שני גורמים, לוקח על עצמו גורם אחד או אדם אחד את תפקידי "המוכר" וה"נושה", וגורם או אדם שני את תפקיד ה"ספק". במקרה זה אנו מגדירים את העסקה כ"משולשת" כאשר גורם אחד נקרא ה"ספק" גורם שני "חברת המימון" וגורם שלישי "הלקוח".
ניתן לומר שעסקאות מן הסוג הזה, מורכבות משתי מערכות נפרדות של הסכמים, דהיינו הלוואה בין חברת המימון והלקוח, והשניה המנותקת ממנה, הסכם בין הספק והלקוח.
צורה זו של עסקאות נפוצה ביותר, ופרושה שהספק מוכר נכס לחברת המימון, והיא מעבירה אותו כנגד תנאי תשלומים ללקוח עם אופציה לרכישתו. במילים אחרות ניתן לומר שלקוח "שוכר" או "רוכש" נכס לא מאת ספק, אלא מאת חברת המימון, שהינה לעיתים חברה בעלת עוצמה כלכלית רבה, המכתיבה את תנאיה בהסכמים סטנדרטיים, ערוכים מראש. בארץ, אימצו לעצמן חברות אלה את הגישה של "Take it or leave it" לעיתים בניגוד לחוק החוזים תשמ"ג- 1983, כשתנאיהן מכבידים ומגבילים את הצרכן הבודד בצורה משמעותית ביותר.
הדרך הפרוצדורלית הבסיסית היא, שלקוח מקבל חזקה על נכס לאחר שמילא טופסי התחייבות מתאימים והפקדת פיקדון לכיסוי הוצאות ההזמנה, כאשר טפסים אלה מהווים את הצעתו לחברת המימון לקבלת החזקה הנ"ל ומצד שני ממלא הספק טופס אחר, המהווה את הצעתו שלו למכירת הנכס. כאשר קיבלה חברת המימון את שני הטפסים, יוצא שהיא רכשה נכס מהספק והשכירה אותו ללקוח. פעולה זו נעשית בווריאציות שונות לפי טיבן של החברות, מיקום הטפסים, והבטחונות הנדרשים.
בעסקאות שכר-מכר קיימת אי וודאות או חוסר יציבות משפטית ביחס להעברת הבעלות על הנכס. למעשה, בכל סכסוך הקטן ביותר בין הצדדים, מתעוררות שאלות משפטיות עקרוניות בדבר סיווגה של העסקה. מתוך מכלול השאלות מתעוררת למשל שאלת אחריות של "המוכר" לפגמים במוצר, או השאלה מה קורה במקרה והקונה נקלע לקשיים כספיים ולא שילם את אחד התשלומים שהתחייב בהם- האם יוכל ה"בעלים" ליטול את הנכס מרשות "הקונה" או שמא זאת עסקה שמשמעותה פיננסית בלבד, ואין לשאלת הבעלות על הנכס כל משמעות. כמו כן מתחדדת מערכת היחסים בין הצדדים במקרה ולקוח מעביר או מתיימר להעביר לצד שלישי את הנכס האמור, בה בשעה שלא ברורה עדיין זכות הבעלות על הנכס, או יותר נכון כשלא ברור מהו הצד ש"חוזק בעלותו" על הנכס גדול יותר.
בנוסף מתעוררות שאלות שחשיבותן אינה פחותה בדיני המיסים. הסיווג המשפטי של עסקאות מסוג זה יש בהן כדי לקבוע את חבות המס של הצדדים לעסקה.
למרות כל מגרעות אלו קיימות בארץ חברות רבות המחכירות נכסים רבים, כולל נכסים משומשים בפריסת תשלומים רחבה ביותר. חברות אלו הינן בעיקר חברות ציבוריות אולם קיימות גם חברות פרטיות הפועלות ביתר גמישות עם הלקוח אולם גובות ריבית יותר גבוהה ממנו "ותנאי הגביה" פחות נוחים.
מטרת העבודה היא לסקור את הצדדים הכלכליים, המיסויים והחשבונאיים של חכירות נכסים מול הכדאיות הכלכלית לקניית אותם נכסים, מנקודת ראותן של פירמות בקבלת החלטה בין שתי האלטרנטיבות. בתחילה נציג את הבעיות שיכולות לצוץ ולאחר מכן נציג מודל קצר על חברה תושבת ישראל החייבת במס רגיל על מנת להראות מתי ובאיזו צורה כדאי לחכור נכס.

ראשי פרקים
1. מבוא ומטרת העבודה
2. הצד הכלכלי
3. הצד המשפטי
4. הצד החשבונאי
5. בדיקת כדאיות על חברה
6. סיכום ומסקנות
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בשוק עסקאות משוכלל של שכר-מכר, אנו מבדילים בין 5 סוגי חברות:
1. חברות עצמאיות- שאינן קשורות בבנקים ועלולות להיות בבעלות של יחיד או חברה ציבורית.
2.

מקורות:

אבירם רויטל, "שכר מכר- שכירות או רכישה- ניתוח כדאיות לצורך מס" רואה החשבון לד(1) יוני 1985.
אופיר צבי, "חכירה לזמן ארוך -הערכת כדאיות" הרבעון הישראלי למיסים יב(1982 (48 עמודים 335-346.
אינגברמן מונרו, יהושע רונן וג'ורג' סורטור "באורים לFASB13 חשבונאות חכירה "רואה החשבון חוברת 11-12 (אוג'-ספט' 78) עמודים 486-493.
אלתר אברהם "עסקאות שכר-מכר, עידן חדש", הרבעון הישראלי למיסים גליון 58, יוני 1986, עמוד 123.
נאווי אדוארד וד' יצחק סוארי "היבטים של עסקות חכירה לזמן ארוך" יזמה ותעשיה חוברת 12 (מאי 1981) עמודים 22-27.
BOWER RICHARD S. "ISSUES IN LEASE FINANCING" FINANCIAL MANAGEGMENT.
FINANCIAL ACCONTING STANDARDS BOARD, ACCOUNTING FOR FASB STATEMENT 13 AS AMENDED AND INTERPRETED THROUGH MAY 1980, HIGH RIDGE PARK, STANFORD, CONNECTICUT 06905 47-105, 219-226.
HAIM LEVY, MARSHALL SARNAT- CAPITAL INVESTMENT AND FINANCIAL DECISIONS, THE LEASE OR BUY DECISION.

תגים:

חשבונאות · שכר · מכר · נכס · מימון · עסקים · מנהל · חכירה · כלכלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היבטים משפטיים וכלכליים של חכירת נכסים", סמינריון אודות "היבטים משפטיים וכלכליים של חכירת נכסים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.