היישום אינו מחובר לאינטרנט

הרעלה הבדואית

עבודה מס' 021279

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מעמד האישה הבדואית בעבר ובהווה תוך התייחסות ושימת דגש על מנהג הרעלה המכסה את פניה כולל סקירת התכשיטים המסורות והאגדות אודותיה.

4,792 מילים ,15 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

הרעלה קיימת עוד מימי התנ"ך: ו"השרות והרעלות" (ישעיהו פרק ג' פסוק ט'), וכן "ותיקח רבקה את הצעיף ותתכס" (בראשית כד').
הקוראן גם הוא מחייב את הרעלה. תהליך ההצטנעות כולל מספר פעולות שהאישה הבדואית והגבר לוקחים בהן חלק. מהרגע שבו נכנס הגבר לאוהל הוא מכריז על בואו "יא-סאתר" (לקוח מ"סורת האור"). הקוראן מזהיר: "אל תכנסו אל בית של זר לפני שתקבלו רשות ותדרשו בשלום תושביו, זה טוב יותר לכם למען תזהרו". בנוסף ממשיך הקוראן: "אמור למאמינים שישפילו את עיניהם ויכסו מערומיהם משום שזה יותר מוסרי עבורם".
הרעלה היוותה במשך מאות שנים סמל של הערביה והבדואית, אולם כיום הסמל פג במקצת, ורבות מהנשים מפרות כללי מסורת אלו. המהפכות שהתחוללו בעולם הערבי בשנות החמישים (עירק, מצרים, וסוריה) האיצו את התפתחותה של האישה. אולם עיקר פעילותן הפמיניסטית בכמות ובאיכות החלה בשנות השישים, דבר שהביא לתמורות ממנהגים עתיקים כלהלן.

מטרת עבודה זו היא לסקור את מעמד האישה הבדואית בעבר וכיום תוך התייחסות ושימת דגש על מנהג הרעלה המכסה את פניה. העבודה תסקור גם את התכשיטים שעל הרעלה, המסורות והאגדות אודותיה, וכן את הנהוגים בין שבטי הבדואים השונים בקשר לכך.
יצויין כי הבדואים בארץ מתחלקים לכמה אפיונים דמוגרפים:
1.בדואים פלחים\ בדואים בסביבה עירונית.
2.בדואים בסביבה מסורתית\ בדואים בסביבה מודרנית.
3.בדואים בצפון הארץ\ בדואים בדרום הארץ.
בדיקה של נושא הרעלה בכל אחת מהקבוצות תראה ממצאים שונים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
א. מטרת העבודה
ב. הצגת הנושא
2. המסורות
3. הרעלה כסמל חברתי
4. סיבות דתיות
5. דוגמאות לרעלות
6. סיכום העבודה
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

ארגון סמי, "מה באמת מכסה הרעלה", טבע והארץ, אפריל 1993.
גורן ארנה, "תכשיטי נשים בדואיות בנגב ובסיני", טבע והארץ, 1982, 1.
הקוראן הקדוש, תרגום אהרון בן שמש, הוצאת מסדה רמת גן, 1972.
זיו יהודה, "למה מכסות הרעלה את פניהן של הבדואיות?, טבע והארץ, 252, 1993.
חרמונה יעקב, "אופנה בדואית מדרום סיני", טבע והארץ, 1986.
אלעטונה מגיד, הקשר בין מעמדה של האישה הבדואית (החוקית והידועה בציבור) לבין דימויה העצמי ורווחתה הפסיכולוגית, אוניברסיטת בר אילן, 1993.
בר גבריאל, ערביי המזרח התיכון, הקיבוץ המאוחד, תשל"ג.
לוי ש., המשפחה הבדואית בסיני, תל-אביב, 1979.
רימלט ע., "דפוסי שימוש בשירותים ודפוסי תעסוקה של נשים בדואיות לאחר חשיפתן לתהליך הפיתוח (המקרה של כפר סלאמה") רשימות בנושא הבדואים, 22, 1991.
ABU LUGHUD, VALID SENTIMENT: HNORAND POERTY IN BEDOUIN SOCIETY, BARKLEY, 1986.
DAWN CHATTY, "GANGING SEX ROLES IN BEDOUIN SOCIETY IN SYRIA AND LEBANON" IN, BACK LOUIS& NIKKI KEDDIE (EDS), WOMEN IN THE MUSLIM WORLD, ENGLAND, 1978.
EMERYS L. PETERS, "THE STATUS OF WOMEN IN FOUR MIDDKE EAST COMMUNITIES", IN BACK LOUIS& NIKKI KEDDIE (EDS), WOMEN IN THE MUSLIM WORLD, ENGLAND, 1978.
KAY S., THE BEDOUIN, NEY-YORK, 1978.
MEIR A., "DELIVERING ESSENTIAL SERVICES TO ARID ZONE NOMADS", IN Y. (ED), DESERT DEVELOPMENT: MEN TECHNOLOGY IN SPARSELANDS, DORDRECHT, 1985.
OLSON EMETRE, "MUSLIM IDENTITY AND SECULARISM IN CONTEMPORARY TURKEY- THE HEADSCARF DISPUTE", ANTHROPOLOGICAL QUARTERLY, 58, 1985.

תגים:

דתות · מזרחנות · דתיות · בדווים · בדואים · כיסוי · מזרח

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הרעלה הבדואית", סמינריון אודות "הרעלה הבדואית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.