היישום אינו מחובר לאינטרנט

שחיקת מורים - הקשיים והפתרונות

עבודה מס' 020564

מחיר: 252.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מושג השחיקה והתשישות של המורים, ע"מ לעמוד על הסיבות להווצרותם, הצגת מספר פתרונות לטיפול ולהקנת השחיקה ועוד.

5,958 מילים ,17 מקורות ,1996

תקציר העבודה:

מטרת העבודה
מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את מושג והשחיקה והתשישות של המורים, על מנת לעמוד על הסיבות. תכלית העבודה היא להציג מספר פתרונות ולהעריך האם השחיקה ניתנת להקטנה ולטיפול.

הצגת הנושא
ההוראה מתאפיינת בשיעורי תחלופה גבוהים מהממוצע, גבוהים יותר ממקצועות אחרים בהם מרוכזות נשים, ובכלל זה תפקידי מזכירות. האפשרויות המתרחבות לקריירה חליפית בשנות השמונים, עשו את המקצוע לפחות אטרקטיבי. מחסור במורים מורגש במיוחד במקצועות טכנולוגיים, במתמטיקה ובהוראת שפות זרות.
בשנות השמונים ניכרת עליה גוברת בתשומת הלב של חוקרים לתופעת השחיקה של עובדי הוראה בעבודתם. עדות לכך הם מספרם הרב של ספרים ומאמרים העוסקים בתופעה זו (אנטמן ושירום, 1988).

משרד החינוך הוא אחד האירגונים הגדולים בארץ המספקים עבודה. אך טבעי הוא הדבר שיצפו ממנו לפריצת דרך ולהובלת נושא החידושים והמצאות. אולם המצב לא בדיוק כפי שמצפים.
בתחומי הוראה אלו אפשרויותיו של המורה לתעסוקה במגזרים אחרים קורצות יותר. הסיכויים הגבוהים יחסית לפרישה הם נחלתם של כל המורים, על אף שקבוצות מסוימות מתוכם מועדות במיוחד לעזיבת המקצוע. בארה"ב גבוהה במיוחד תופעת העזיבה באזורים עירוניים. במספר אזורים כאלו מתחלפים כמחצית מהמורים מדי שנה וכמעט כל המורים החדשים. ובישראל: על פי נתוני משרד החינוך לשנים תשמ"ב-תשמ"ד, היתה בתקופה זו תחלופה של כ17%- בחינוך היסודי ושל מעל 21% בחטיבות הביניים. היותה של השחיקה גורם משמעותי לעזיבת ההוראה, מעוררת דאגה נוכח המשאבים הכספיים וכוח האדם, הדרושים לשם הכשרת מורים והשתלמותם.
כיום יש עניין רב מסביב לנושא השחיקה הנפשית על פי פינס (1984) יש לתופעה זאת השפעות מרחיקות לכת על רמת תפקודו של הפרט, ומשום כך גם על רמת תפקודם של מקומות עבודה. שהרי מוסר עבודה ירוד, רמת ביצוע נמוכה, איחורים תמידיים, היעדרויות תכופות, תחלופת עובדים רבה, מתן שירות גרוע והתייחסות אדישה ואף מלאת איבה לזולת -הם מסימני ההיכר העיקריים של השחיקה הנפשית.
יש הטוענים שהשחיקה חריפה במיוחד במקצועות הכרוכים באינטרקציה מתמשכת של עזרה לזולת או השקעה רגשית בו, כגון אחיות, עובדי הוראה, שוטרים ועובדים סוציאליים. הטענה הנגדית היא ששחיקה קיימת גם במקצועות אחרים, אלא שהרבו במיוחד לחוקרה במקצועות שירותי אנוש (בר גל 1984).
כפי שנראה להלן חמשת המשתנים המרכזיים התורמים בצורה מכרעת להסבר התופעה הינם: המחויבות האירגונית, שביעות הרצון, ריכוזיות, אפשרויות קידום ותגמולים.
מאז עבודתו הראשונית של פרוידנברג פורסמו עבודות מחקר רבות בנושא השחיקה. פינס וארונסון (1981) מגדירים שחיקה כמצב של לאות גופנית ורגשית ועמדות שליליות של האדם כלפי עצמו, כלפי עבודתו וחייו וכלפי אנשים אחרים.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. מהי שחיקה
3. הגורמים העיקריים לשחיקה
4. תוצאות השחיקה
5. פתרונות להקטנת השחיקה
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

אנטמן י.,שירום אריה,(1988), שחיקת מורים, פסיכולוגיה ויעוץ בחינוך, שנתון תשמ"ז, עמודים 45-65.
גלנטה עירית (1985), שחיקת מורים במערכת העל יסודית והשפעת האקלים הארגוני עליהם, באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון, המחלקה לחינוך.
דיאמנט אסתר (1981), הקשר בין אפיוני בית הספר ותק, שחיקה בעבודה לבין סגנונות מנהיגות של מורים במערכת החינוך הטכנולוגי, אוניברסיטת תל אביב.
דיאמנט אסתר, רן לחמן (1982), גורמי דחיפה ובלימה בנטייתם של מורים לעזוב הוראה, אוניברסיטת תל אביב, המכון למחקר עסקים.
דיאמנט אסתר (1981), הקשר בין אפיוני בית הספר ותק, שחיקה בעבודה לבין סגנונות מנהיגות של מורים במערכת החינוך הטכנולוגי, אוניברסיטת תל אביב.
דיאמנט אסתר, רן לחמן (1982), גורמי דחיפה ובלימה בנטייתם של מורים לעזוב הוראה, אוניברסיטת תל אביב, המכון למחקר עסקים.
זק איתי והורוביץ תמר (1985), בית הספר הוא גם עולמו של המורה, אוניברסיטת תל-אביב.
פרידמן יצחק (1991), "התנהגות תלמידים המשרה לחץ: היבט פסיכולוגי חברתי על שחיקת המורה", עיונים במנהל ובארגון החינוך, 17, עמודים 155-174.
פרידמן יצחק, לוטן אילה, לחץ ושחיקה בהוראה- גורמים ודרכי מניעה, מוכן הנרייטה סולד, ירושלים, 1993.
פרידמן יצחק, "השחיקה בהוראה: המושג ורכיביו היחודיים", מגמות, ל"ד(2), 1992.
פרידמן יצחק לוטן אילה, השחיקה הנפשית של המורה בישראל (בחינוך היסודי), ירושלים: מכון הנרייטה סאלד, 1985.
הרטמן טובה, עציון דליה, שחיקה בתפקידי ניהול, תל-אביב, 1991.
פלג, תמר, "שחיקה, הזדהות עם הקבוצה המקצועית והקשר שלהם עם העצמי המקצועי של המורים", ירושלים: האוניברסיטה העברית, בי"ס לחינוך, 1988.
פיינס איילה, שחיקה נפשית מהותה ודרכי ההתמודדות עימה, תל-אביב, צריקובר, 1984.
פיינס איילה, שחיקה נפשית, תל-אביב, 1995.
MOORE, G. AND HEDGES, J. TRENDS "IN LABOR AND LEISUE", MONTHLY LABOR RERIEW, (U.S.A.) FEB, 1971 PP 3-11.
PLECK S.H. AND STAINS G. 1985 "WORK AND FAMILY LIFE IN TWO CAREER COUPLES", J.O.FAMILY ISSUS, (6).

תגים:

בית · עייפות · ספר · שחוק · חינוך · מורה · הוראה · תלמיד · לימוד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שחיקת מורים - הקשיים והפתרונות", סמינריון אודות "שחיקת מורים - הקשיים והפתרונות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.