היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשיים בסלטאנות הממלוכית ביחס להסתגלות לנשק החם

עבודה מס' 021401

מחיר: 193.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת יחס הממלוכים בשלהי תקופתם אל הנשק החם, מדוע לא הסתגלו אליו וכיצד הדבר הביא לנפילתם.

3,658 מילים ,9 מקורות ,1998

תקציר העבודה:

ראשי פרקים
1.מבוא
2.הפרשות אצל הממלוכים (פרוסיה)
3.אימון הלוחמים
4.השימוש בנשק חם בסולטנות
5.היחס לנשק חם
6.סיכום
7.ביבליוגרפיה

מבוא
מטרת העבודה היא לסקור את היחס של הממלוכים, בשלהי תקופתם אל הנשק החם. תכלית העבודה היא לענות על השאלה מדוע הם לא הסתגלו אליו, דבר שהביא בסופו של דבר לנפילתם.
הכשרתו הצבאית של הפרש הממלוכי היתה יסודית ומקצועית מאוד. הלימוד נעשה לאורך כל הדרך בשלבים (לרוב 4 שלבים) מהפרט אל הכלל ובאופן הדרגתי מהקל לקשה. ארבעת מקצועות הלחימה: הרכיבה, הקשת, הסיף והרומח, נלמדו באופן יחודי כשלכל אחד מדריכים מומחים בתחומם. ניתן לראות כי הושקעו הרבה אמצעים ומחשבה בתהליך ההכשרה, שאכן נשא פירות והביא את הממלוכים לרמתם המקצועית הגבוהה.
ניתן להתפעל מהתכנון, מהיסודיות ומשלבי ההדרכה כפי שיושמו על ידי הממלוכים במאות ה13- וה14-,אולם יש לציין כי הלוחמים שימשו גם לליווי שיירות(1) .
אדיקותם ודבקותם של הממלוכים במסורת הקשוחה היתה זו שהביאה אותם לרמתם המקצועית הגבוהה ולשגשוגם, אך באותה מידה נישלה אותם ממעמדם הרם, כאשר לא היו מסוגלים להיפתח ולאמץ רעיונות חדשים. כניסת הנשק החם לשימוש במזה"ת ואי יכולתם של הממלוכים לאמץ אותו באופן שהתאים להתפתחויות סביבם, בנוסף להתדרדרות במצב הכללי והכלכלי באימפריה, היו אולי המכשולים העיקריים שהביאו לנפילתם של הממלוכים ב-1517, וכפי שאמר אחד ממנהיגי הממלוכים: "נפילת קונסטנטינופול ב-1453 ל"אבני האש" של התורכים נתנה לנשק החם את ההישג החשוב ביותר שלו"(2). העיר הופגזה במשך חודשיים עקב היותה מבוצרת ומוגנת היטב, ורק אז ניכרו התוצאות של ההפגזות הללו (3).
העבודה תסקור את מקצועות הלחימה אצל הממלוכים, על מנת לעמוד על החשיבות של הנשק הקר והאימונים, ועד כמה דבקותם במסורת הצבאית שהם פיתחו מנעה מהם להבין את התמורות שחוללה כניסת הנשק החם למזה"ת ובעיקר אימוצו על ידי הע'תמאנים, יריביהם העיקריים של הממלוכים, שבסופו של דבר הביסו את הממלוכים באמצעות אותו נשק.
--------------------------------------------------------------------------------
1. CARL PETRY F., "THE MILITARY INNOVATIONS OF SULTAN QANSUH AL-GHAWARI: REFORMS OF EXPENDIENTS?", AL-QANTARA, VOL XIV, (MADRID, 1993), P.443.
2. KELLY DE-VIRES, "GUNPOWDER WEAPONS AT THE SIEGE OF CONSTANTINOPOL", IN LEV YAACOV (ED), WAR AND SOCIETY IN THE EASTERN MEDITERRANEAN 7TH-15TH CENTURIES, (LEIDEN, 1997), P.344.
3. IBID, P. 361.

מקורות:

איילון,דוד, אבק שריפה ונשק חם בסלטאנות הממלוכית, (הוצאת האוניברסיטה העברית, ירושלים, תשנ"ד).
קרפלד, ון, מלחמה ותחזוקה, (משרד הביטחון, תל-אביב), 1995.
איילון, דוד, "הערות בדבר בתי הספר הצבאיים במדינה הממלוכית", ידיעות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, (ירושלים, תש"ו).
LEWIS BERNARD,THE ENCYCLOPEDIA OF ISLAM VOLUME II,(LONDON, 1965).
AYLON D., "NOTES OF THE FURUSIYYA EXERCISE AND GAMES IN THE MAMLUK SULTANATE", SCRIPTA HEIROSOLYMITANA, VOL II, (JERUSALEM 1961).
DE-VIRES KELLY,"GUNPOWDER WEAPONS AT THE SIEGE OF CONSTANTINOPOL", IN LEV YAACOV (ED), WAR AND SOCIETY IN THE EASTERN MEDITERRANEAN 7TH-15TH CENTURIES,(LEIDEN,1997).
AYLON D., "THE RENEL OF TRADITIONAL MILITARY TRAINING AND FURUSIYYA EXERCISE", IN M.VALLENTINE (ED) GUNPOWDER AND FINEARMS IN THE MAMLUK KINGDOM, (LONDON, 1965).
PETRY CARL F., "THE MILITARY INNOVATIONS OF SULTAN QANSUH AL-GHAWARI: REFORMS OF EXPENDIENTS?", AL-QANTARA, VOL XIV, MADRID, 1993.
RABIE H., "THE TRAINING OF THE MAMLUK FARIS", IN V.J. PARRY AND YAPP M.E., (ED.), WAR TACHNOLOGY AND SOCIETY IN THE MIDDLE EAST, (LONDON, 1975).
ARL PETRY F., "THE MILITARY INNOVATIONS OF SULTAN QANSUH AL-GHAWARI: REFORMS OF EXPENDIENTS?", AL-QANTARA, VOL XIV, (MADRID, 1993), P.443.

תגים:

קדום · ארץ ישראל · מזרח תיכון

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשיים בסלטאנות הממלוכית ביחס להסתגלות לנשק החם", סמינריון אודות "הקשיים בסלטאנות הממלוכית ביחס להסתגלות לנשק החם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.