היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגירה אל מחוץ לישראל של עולים מחבר העמים בשנות ה-90

עבודה מס' 071048

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הגורמים הפנימיים לעזיבתם לחו"ל של עולים מחבר העמים שעלו בשנות ה-90.

5,713 מילים ,27 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

משרד הקליטה פרסם בנובמבר 2003, הערכה על פיה כ-750 אלף ישראלים חיים בחו"ל, בעיקר בארה"ב ובקנדה- כ-12.5% מכלל האוכלוסייה היהודית בישראל. מחקר זה מראה שהבעיה של ירידה מהארץ חמורה הרבה יותר מכפי שעולה מנתונים שפורסמו עד כה והתמקדו בהיקפי הירידה, יעדי הירידה והמניעים לה. יתרה מזו, ע"פ פרסום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחודש ספטמבר 2005, חלה עלייה משמעותית במספר העוזבים בהשוואה ל-3 השנים האחרונות. על פי הערכות עדכניות, הגיע מספר היורדים מהארץ בשנת 2005 למעל 25 אלף. בהשוואה, בשלושת השנים 2004-2002 ירדו מהארץ כ-19 אלף ישראלים בשנה.

הממצאים המוצגים במחקר זה חמורים במיוחד בקרב עולי חבר העמים. רבים מהצעירים המשכילים מקבוצה זו היגרו מישראל לארצות המערב, ולמרבה הפלא, כיום ישנה תופעה די רחבה של הגירה חזרה לרוסיה. רוסיה, שהינה מדינה ענייה מאוד בהשוואה לישראל, מאפשרת לאזרחיה המשכילים או בעלי היוזמה, שמוכנים לעבוד קשה, ליהנות מרמת חיים גבוהה מזו המתאפשרת ע"י מדינת ישראל. שוק העבודה ברוסיה גמיש, הסקטור הציבורי קטן, וכלכלת השוק מאפשרת תחרות על צעירים משכילים ומוכשרים, שנהנים כתוצאה משכר גבוה, ומשלמים מס הכנסה בשיעור נמוך מאוד מהכנסתם.

ההגירה הבינלאומית של עובדים משכילים - "בריחת המוחות" עוררה עניין רב בשנים האחרונות בספרות הכלכלית המקצועית ובעיתונות הפופולארית. הביקוש המתעצם לעובדים מיומנים הביא לפתיחות רבה יותר במדיניות ההגירה של רבות מהמדינות המפותחות, כאשר מדובר בעובדים דרושים, בעיקר משכילים. מחקרים רבים אכן מוצאים עליה ניכרת בהיקף ההגירה של משכילים במהלך שנות ה-90. ההתפתחויות בענפי הטכנולוגיה, בשילוב עם ירידה בשיעורי הילודה, עוררו דאגה בארצות כמו קנדה, בריטניה וגרמניה, אשר התאימו את מדיניות ההגירה שלהן במטרה לעודד קליטת עובדים משכילים. גרמניה לדוגמה, שמסורתית הציעה מעט מאוד הזדמנויות להגירה פרמננטית, הרחיבה את הפתח למהגרים משכילים במקצועות נדרשים, כגון מומחי מחשוב.

ההגירה של משכילים מישראל מהווה חלק מתופעה עולמית וככל הנראה צפויה לגדול בהיקפה בעתיד. מהפיכת המידע מאפשרת חיפוש עבודה ודיור בחו"ל ביתר קלות, ואף מוזילה את עלות השהות בחו"ל תוך שמירה על קשר שוטף עם קרובים וחברים בארץ המוצא.
לאור הרקע הנ"ל, בחרתי בעבודתי זו לחקור את הגורמים הפנימיים לעזיבת ישראל בקרב מהגרים מחבר העמים שעלו בשנות ה-90. נושא זה נחקר רבות אולם עוסק בעיקר בסיבות הכלכליות לכך. לפיכך, מחקר זה יציג גורמי עזיבה נוספים כגון השפעות חברתיות ותרבותיות שהביאו לידי עזיבתם של עולים רבים מחבר עמים את הארץ בשנים האחרונות.
מבנה המחקר בנוי באופן הבא: בחלק הראשון מוצג הרקע התיאורטי להגירת עולים מחבר העמים, מאפייני קליטתם השתלבותם בחברה הישראלית מהיבטים שונים ביניהם כלכליים, חברתיים ותרבותיים. בחלק השני של פרק זה מוצגים מאפייני עזיבה שונים של הארץ בשנים האחרונות תוך התמקדות בעולים מחבר העמים בעלי השכלה אקדמית. חלק זה יתאר את הגורמים השונים אשר הביאו לידי בחירה של עולים רבים לעזוב את הארץ ולחיות במדינה שלישית או לחזור למדינתם.
בחלקו השני של המחקר אציג דיון שיעסוק הכלל הממצאים הספרותיים שהתקבלו בפרק הסקירה, אבחן נקודות ראייה נוספות לתופעת העזיבה של מהגרים ואציג מספר מגבלות למחקר והצעות למחקרים נוספים אשר יכולים לשפוך אור נוסף על הסוגיה הנחקרת. לפיכך, שאלת המחקר בעבודה זו הינה: מהם הגורמים הפנימיים לעזיבתם לחו"ל של עולים מחבר העמים שעלו בשנות ה-90?

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 הגירת עולים מחבר העמים לישראל בשנות ה-90
2.1.1 מאפייני קליטה כלכליים
2.1.2 מאפייני קליטה תרבותיים
2.1.3 מאפייני קליטה חברתיים
2.2 הגירה מחוץ לישראל
2.3 הגירה אל מחוץ לישראל של עולים משכילים מחבר העמים
2.3.1 היבטים כלכליים להגירה אל חוץ לארץ בקרב עולים מחבר העמים
2.3.2 היבטים חברתיים להגירה אל חוץ לארץ בקרב עולים מחבר העמים
2.3.3 היבטים תרבותיים להגירה אל חוץ לארץ בקרב עולים מחבר העמים
2.3.4 היבטים בטחוניים להגירה אל חוץ לארץ בקרב עולים מחבר העמים
3. דיון
3.1 דיון
3.2 מגבלות המחקר
3.3 הצעות למחקר המשך
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אמית וצ''אצאשווילי (2007) טוענות כי הגירת היהודים לישראל החלה כבר בשלהי המאה התשע עשרה ונמשכת עד עצם ימינו אלו. במהלך השני הגיעו לישראל עולים ממגוון רחב של ארצות ותרבויות. ידוע שתהליך קליטה של מהגרים לחברה חדשה הינו תמיד קשה וארוך ולעיתים קרובות מתיש ומתסכל. מהגרים נאלצים ללמוד שפה חדשה, לאמץ מנהגים, ערכים וקודים תרבותיים לא מוכרים ולפתח מעגלי ידידות וקשרים חברתיים חדשים. מחקרים מלמדים כי שנים רבות חולפות עד אשר מצליח המהגר לחוש שייך ושווה בחברה החדשה ולממש את מלוא הפוטנציאל שלו בשוק העבודה. תחושת הזרות והניכור מלווי לעיתי קרובות, את המהגר לאורך כל שנות חייו.

תגים:

ישראל · הגירה · עלייה · ירידה · עזיבה · חוץ לארץ · חבר העמים · השכלה · רמת חיים · רוסיה · בריחת מוחות · כלכלה · החברה הישראלית · ישראלים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגירה אל מחוץ לישראל של עולים מחבר העמים בשנות ה-90", סמינריון אודות "הגירה אל מחוץ לישראל של עולים מחבר העמים בשנות ה-90" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.