היישום אינו מחובר לאינטרנט

השלכות כלכליות וסביבתיות של עישון על הפרט ועל המשק

עבודה מס' 071045

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם בקרב אוכלוסיית המעשנים בישראל קיימת מודעות מספקת לתפיסת הנזק הכלכלי וסביבתי שנגרם כתוצאה מהעישון?

5,761 מילים ,7 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

מרבית האנשים מודעים לנזק הרב שיש לעישון על הבריאות, אך לא מודעים כלל לנזקים הרבים של העישון על איכות הסביבה. כל שלב במעגל החיים של הסיגריה, החל בגידול הטבק ועד הצטברות אשפה של בדלים ואריזות הסיגריות, גורם לנזק סביבתי עצום. הנזק הסביבתי נובע הן מהשפעות ישירות אשר נובעות מזיהום האויר שנוצר מהעשן של הסיגריה, מהזבל שסיגריות מייצרים ולרוב מושלך לרחוב ולכביש, וכן לנזק העקיף שנובע מכריתת היערות הרבים לשם שימוש בעץ ולשם פינוי מרחבי גידול טבק נוספים כפי שמתרחש בברזיל ובסין.
העישון גם מביא לנזקים כלכליים לפרט. עם עליית יוקר הסיגריות בשנים האחרונות, הסיגריות תופסות מקום משמעותי יותר בהוצאות הפרט ומקטינות למעשה את ההכנסה נטו של המעשן. הסיגריות הן כמובן מותרות ואינן מוצר הכרחי לאלו שאינם מכורים לכך. המנעות מעישון מביאה להקטנת ההוצאות והגדלה בהכנסות נטו המשפחתיות. לעומת זאת, למדינה העישון דווקא מועיל. הכנסות המדינה מיסוי על סיגריות מניב רווחים גבוהים למדינה וזאת בשל העובדה כי הכנסות המדינה לשנת 2012 מיסוי הסיגריות היו 5,323,700,000 ₪.
לפיכך, נראה כי לעישון סיגריות, מעבר להשפעות בריאותיות, קיימות גם השפעות סביבתיות וכלכליות. מטרת המחקר הינה לסקור את ההשלכות הכלכליות והסביבתיות של עישון סיגריות בקרב הפרטים השונים ולשם כך, המחקר בנוי באופן הבא: בחלקו הראשון של המחקר מוצגת סקירת הספרות הסוקרת את המאמר המוביל בתחום עישון סיגריות והשפעות כלכליות וסביבתיות, ומוצגים ההשלכות הסביבתיות והכלכליות של עישון על הסביבה, הפרט והמדינה בארץ ובעולם. בחלק השני של המחקר מוצגת השיטה בה נעשה שימוש במחקר, כלי המחקר, פירוט מדגם המחקר וכן השערות המחקר והצגת המשתנים הבלתי תלויים והתלוי. בחלק השלישי מוצגים ממצאי המחקר שעלו מתוך ניתוח תשובות השאלונים, פירוט סטטיסטיקה תיאורית של משתתפי המחקר וכן בחינה אמפירית של השערותיו. בחלקו האחרון של המחקר מוצג דיון העוסק בהצגת ממצאי המחקר תוך השענות על הספרות התיאורטית, המסקנות שעלו מתוך בחינת הנושא, מגבלות המחקר והצעות למחקרים נוספים העוסקים בסוגיה הנבחנת.
המחקר כאמור, הינו מחקר אמפירי הבוחן באמצעות שאלון מובנה אמריקאי את תפיסתם של משתתפי המחקר בדבר הנזק הכלכלי והסביבתי של עישון סיגריות, וכן משתנים דמוגראפיים שונים של משתתפי המחקר. מחקרי התמקד בסטודנטים וכן בלקוחות שונים של החנות שבבעלות משפחתי. לפיכך, שאלת המחקר של עבודה זו הינה: האם בקרב אוכלוסיית המעשנים בישראל קיימת מודעות מספקת לתפיסת הנזק הכלכלי וסביבתי שנגרם כתוצאה מהעישון?
בחרתי לעסוק בנושא זה הן מתוך הכרות אישית עם קהל נרחב של מעשנים כחלק מעיסוקי בחנות המוכרת מוצרים אלה, והן מתוך הכרה אישית עם ההשלכות הכה חמורות של עישון על הפרט, הן מהיבטים בריאותיים המביאים לא אחת לידי מחלות קשות, והן מתוך הבטים כלכליים המביאים לא אחת את המכורים למוצר זה לפעול בדרכים לא נורמטיביות על מנת לספק את הצורך החמור בעישון.

תוכן עניינים:
1. מבוא
1.1 תרומות המחקר
1.1.1 תרומה תיאורטית
1.1.2 תרומה יישומית
2. סקירת ספרות
2.1 השלכות סביבתיות של עישון
2.2 השלכות כלכליות של עישון
2.3 בחינת המאמר המוביל
2.3.1 לחץ כלכלי ועישון סיגריות: הוכחות מתצפיות בארה"ב
2.3.2 הקדמה
2.3.3 נתונים ומבנה אמפירי
2.3.4 סיכום והמלצות
3. שיטת המחקר
3.1 שאלת המחקר
3.2 השערות המחקר
3.3 משתנים
3.4 שיטת דגימה
3.5 מדגם המחקר
3.6 כלי המחקר
3.7 הליך המחקר
3.8 עיבוד הנתונים
4. ממצאי המחקר
4.1 סטטיסטיקה תיאורית של משתנים אישיים של משתתפי המדגם
4.2 בחינת השערות המחקר
4.2.1 השערה מספר 1
4.2.2 השערות מספר 2 ו-3
4.2.3 בחינת הבדלים בין אוכלוסיות
5. דיון
5.1 דיון
5.2 מגבלות המחקר
5.3 הצעות למחקרי המשך
6. ביבליוגרפיה
נספח - השאלון

קטע מהעבודה:

בעולם כולו, טבק הוא אחד הגידולים החקלאיים העיקריים כאשר מרביתו גדל במדינות המתפתחות ולא במפותחות. סין כאחת ממדינות אלה, היא היצרנית הגדולה ביותר של טבק בעולם, אחריה ברזיל, הודו וארה"ב (Mackay, Eriksen & Shafey, 2006). אחד הנזקים המתבטאים בנזק סביבתי שכרוך בתהליך יצור הסיגריות הינו הכשרת חלקות אדמה לגידול הטבק אשר מצריך כריתת יערות רבים, כלומר מכיוון שגידול הטבק מצריך קרקע עשירה בחומרים מזינים יותר מאשר גידולים חקלאים אחרים, כגון תירס או חיטה, וחומרי דישון עולים כסף רב, בוחרים חלק מהחקלאים לעבור לקרקע חדשה בכל פעם במקום לדשן את הקרקע. תופעה זאת מגדילה את הצורך בכריתת עצים לשם הכשרת קרקע לגידול טבק (Mamudu, Hammond & Glantz 2008). כמות העצים הדרושים היא עצומה, ותהליך ייבוש הטבק הוא גורם משמעותי בהכחדת יערות כדור הארץ - Deforestation.

תגים:

סיגריות · טבק · עישון · כלכלה · איכות הסביבה · משק · נזק · זיהום · התמכרות · ריסוס · בריאות · מקטרת · סיגר · מקטרת · קיימות · משבר האקלים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השלכות כלכליות וסביבתיות של עישון על הפרט ועל המשק", סמינריון אודות "השלכות כלכליות וסביבתיות של עישון על הפרט ועל המשק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.