היישום אינו מחובר לאינטרנט

גידולים אורגניים- השפעות כלכליות וסביבתיות

עבודה מס' 071035

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם האזרח בישראל מעדיף לאכול אוכל אורגני, זאת מתוך היבטים כלכליים, בריאותיים וסביבתיים?

7,247 מילים ,8 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

מחקר זה עוסק בבחינת היתרונות והחסרונות הכלכליים, סביבתיים ובריאותיים של צריכת מזון אורגני אל מול החסרונות הגלומים בצריכת מזון זה.
הטרנד של מזון אורגני מבוסס על המודעות הגוברת של אוכלוסית העולם המערבי לנזקים הבריאותיים, הנגרמים כתוצאה מהחומרים השונים שאנו מכניסים לגופינו. הדעה הרווחת, כי מזון אורגני אינו מכיל כלל חומרי הדברה ודשנים כימיים היא מוטעית; מזון נחשב לאורגני במידה ובתהליך הכנתו או גידולו נעשה שימוש מופחת בחומרי הדברה וחומרים כימיים מזיקים אחרים ביחס לשימוש הנעשה בגידול והכנת מזון רגיל. ההגדרות והתקנים הישראליים, המכשירים מזון כאורגני, מעורפלים למדי ואינם כוללים מדדים או דרישות קבועים וברורים, אף כי ישנן רשימות הכוללות שמות של תכשירים אורגניים מותרים.
פעולות ייצור ואספקת מזון גורמות להשפעות על הסביבה הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית. המונח חקלאות אורגנית משמש כאוסף של פרקטיקות חקלאיות בדגש על שיטות המבוססות על עקרונות הקיימוּת לטווח ארוך, אשר נחשבות כגישה כללית אחת לצמצום השפעות אלו. בעוד שחקלאות אורגנית עדיפה על חקלאות קונבנציונלית מבחינת השלכת ההשפעות המקומיות, לא תמיד ברור האם וכיצד חקלאות אורגנית עדיפה על פני חקלאות קונבנציונלית במונחים של השפעות רחבות יותר ברמה הגלובלית.
המחקר הנוכחי מציג את השפעת צריכת מזון אורגני על הסביבה והבריאות תוך בחינת הבטים כלכליים שונים הקשורים לצריכת מזון זה. לפיכך, המחקר תחילה מציג מאמר מוביל של Wood, Lenzen, Dey And Lundie (2006) המציג את ההשפעות הסביבתיות ברמה הגלובלית של צריכת מזון אורגני ויצורו ובוחן את האלטרנטיבה הקונבנציונאלית של יצור מזון כיום והשפעתה על איכות הסביבה בטווח הקצר והארוך. המאמר עוסק למעשה בהערכה השוואתית של חקלאות אורגנית וקונבנציונלית באוסטרליה, ובודק את ההשפעות בתוך המשק החקלאי ובפרט מחוצה לו, את צריכת האנרגיה עקיפה, מצב הקרקעות באזור, שימוש במים, תעסוקה, כוח אדם ופליטת גזי חממה NOx ו- SO2.
בחלק הבא, הסקירה בוחנת את החקלאות האורגנית בישראל על יתרונותיה וחסרונותיה ומציגה מספר דעות בדבר השימוש והיצור של חקלאות אורגנית לאורך זמן. בחלק זה ניתן לראות את התמיכה וההתנגדות של חקלאות אורגנית כאשר לא ניתנת הסכמה בין הצדדים בדבר העלות מול התועלת הכלכלית, סביבתית ובריאותית של חקלאות אורגנית אל מול קונבנציונאלית.
בחלק השני של העבודה מוצג פרק השיטה המציג את שיטת המחקר של עבודה זו, את כלי המחקר בו נעשה שימוש, את מדגם המחקר והשיטות הסטטיסטיות למתן מענה על שאלת המחקר והשערותיה השונות של עבודה זו. בחלק השלישי מופיע פרק הממצאים המציג את הממצאים האמפריים שעלו מתוך בחינת הנדגמים במחקר, הצגת מאפינייהם האישיים, העדפותיהם של המשתתפים והקשר בין בחירתם ובין מאפייניהם האישיים בנוגע לצריכת מזון אורגני.
בחלק האחרון של העבודה מוצג דיון הבוחן את כלל הממצאים שעלו מתוך הסקירה והנתונים האמפיריים של פרק הממצאים, מציג את המסקנת העיקריות של עבודה זאת ואת תרומתה לנושא צריכת מזון אורגני בישראל מהבטים תיאורטיים וישומיים.
לאור הדברים הנ"ל, שאלת המחקר של עבודה זו הינה: האם האזרח בישראל מעדיף לאכול אוכל אורגני, זאת מתוך היבטים כלכליים, בריאותיים וסביבתיים?
כלי המחקר המרכזי בעבודה זו הוא הסקר.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 ניתוח מאמר מחקר מרכזי - מחקר השוואתי בין מספר השפעות של חקלאות קונבנציונלית וחקלאות אורגנית על הסביבה באוסטרליה/ Wood, Lenzen, Dey And Lundie, 2006
2.1.1 תקציר
2.1.2 הקדמה
2.1.3 ניתוח מחזור חיים (LCA) של חקלאות
2.1.4 שיטה
2.1.5 מסקנה
2.2 צריכה בת-קיימה של מזון אורגני בישראל
2.2.1 היבטים בריאותיים של צריכת מזון אורגני
2.2.2 היבטים סביבתיים של צריכת מזון אורגני
2.3 יתרונות מול חסרונות
2.4 ארגון לחקלאות אורגנית בישראל
3. שיטת המחקר
3.1 שאלת המחקר
3.2 השערות מחקר
3.3 מדגם המחקר
3.4 משתני המחקר
3.4.1 משתנה תלוי
3.4.2 משתנים בלתי תלויים
3.5 הליך המחקר
3.6 שיטות סטטיסטיות
4. ממצאים
4.1 סטטיסטיקה תיאורית משתתפי המדגם
4.2 תיאור משתנה המחקר החדש
4.3 בחינת השערות המחקר 2-4
4.4 בחינת השערות המחקר 5-7
4.5 ניתוח רגרסיה
5. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.2 מסקנות המחקר
5.3 מגבלות המחקר
5.4 הצעות למחקרי המשך
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מזון אורגני כולל בתוכו הן מזון מהצומח והן מהחי. אנשים רבים ברחבי העולם החלו לצרוך מזון אורגני מסיבות כגון: מזון אורגני בטוח יותר לאכילה - הדעה הרווחת היא שירקות ופירות אורגניים מכילים פחות חומרי הדברה ומדשנים כימיים ואילו מזון מן החי הוא כזה שבעלי החיים אינם "זוכים" לטיפול בהורמוני גדילה או באנטיביוטיקה. מזון אורגני הינו סביבתי יותר - רבים סבורים כי מזון אורגני הוא ידידותי יותר לסביבה וכי טכניקות החקלאות בענף המזון האורגני הן פחות מזהמות ושמות יותר דגש על חקלאות ברת קיימא. מזון אורגני הוא בריא יותר - מחקרים שונים הראו כי מזון אורגני מכיל יותר נוטריינטים מאשר מזון לא אורגני. חוקרי אוניברסיטת סטנפורד בדקו כ-250 מחקרים והשוו את תכולת הנוטריינטים במזונות האורגניים מול המזונות הלא אורגניים (מזונות כגון: פירות, ירקות, דגנים, בשר, ביצים ועוף) וניסו להעריך את השפעתם של גורמים שונים בעלי השפעה על בריאותם של צרכני המזון. החוקרים לא מצאו הבדלים רבים בין המזון האורגני למזון הרגיל. מוצרי מזון אורגניים מסוימים הכילו יותר זרחן וכמו כן תכולת אומגה 3 הייתה גבוהה יותר בחלב ובשר עוף אורגני. המזון האורגני הכיל כמות פחותה יותר של שרידי חומרי הדברה בהשוואה למה שנמצא במזון הרגיל (30% פחות). החוקרים מצאו כי רמות שרידי חומרי ההדברה בשני המזונות היו בגבולות הטווח המותר מבחינה בריאותית. החוקרים מצאו כי עופות אורגניים הכילו כשליש פחות חיידקים בעלי עמידות לאנטיביוטיקה, אך מצד שני, לא היה הבדל בין כמות החיידקים שגורמים להרעלת מזון בשני סוגי המזונות (Smith et al, 2012).

תגים:

צריכת מזון · בריאות · סביבה · כלכלה · מזון אורגני · חומרי הדברה · אספקה · חקלאות · בית גידול · כוח אדם · מים · גזי חממה · קיימות · אורגני

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גידולים אורגניים- השפעות כלכליות וסביבתיות", סמינריון אודות "גידולים אורגניים- השפעות כלכליות וסביבתיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.