היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסכם השלום בין ישראל לירדן - 1994

עבודה מס' 070788

מחיר: 449.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: יחסי ישראל-ירדן ומפגשי האינטרסים שהפגישו את שניהם להסכמי שלום - מה היו האתגרים ומה היו האיומים?

10,279 מילים ,34 מקורות ,2021

תקציר העבודה:

בעבודה זו נציג את הסכם השלום בין ישראל ירדן ומפגשי האינטרסים שהפגישו את שניהם. כתוצאה מרצף הסכמי אוסלו ובמקביל להם, נחתם ב-26 באוקטובר 1994 הסכם שלום עם מדינה ערבית - ירדן, עימה אנו חולקים את קו הגבול הארוך ביותר.
כמו עם כל שכנותינו, גם עם ממלכת ירדן התנהלה לאורך עשרות שנים מסכת של מאבקים ושנאה. במלחמת העצמאות (1948), תקף הלגיון הערבי-הירדני את כוחות צה"ל בעיקר בגזרת ירושלים וכבש את העיר העתיקה, וכן את אזור לטרון ואת גוש עציון. במלחמת ששת הימים הצטרפה ירדן למצרים ולסוריה בהתקפה על ישראל במסגרת הסכם הגנה הדדית שנכרת ביניהן. במלחמת יום-הכיפורים ירדן כבר לא לקחה חלק (שחר, 1990).
מלכי ירדן הקדימו את מנהיג מצרים בהבעת רצונם לשלום (גזית, 1993), ולאורך כל שנות הסכסוך התקיימו מגעים מדיניים ישירים אך חשאיים בין ממשלת ישראל לבית המלוכה הירדני. חלקם אף נעשו במהלך הקרבות או במסגרת השיחות על הסכמי שביתת הנשק. רבות מהפגישות התקיימו בארמון המלך עבדאללה בירדן, שמשך את ידו ברגע האחרון מחתימה על הסכם מנוסח, כתוצאה מלחץ מדינות ערב (טביביאן, 1999; שחם, 1993).
בשנת 1963 החלה סידרת פגישות ישירות בין המלך חוסיין (נכדו-יורשו של עבדאללה) ובין ראש הממשלה אשכול ושריו הבכירים, אשר הובילו להסכם חשאי שכלל שיתוף-פעולה מודיעיני, סיוע צבאי ועוד (שחם, 1993). המגעים שנמשכו לסירוגין מתום מלחמת ששת הימים ואילך לא נשאו פרי (שחם, 1995). השינוי מתרחש בראשית שנות ה-90. שיתוף הפעולה של ירדן עם עיראק במהלך "מלחמת המפרץ" (1991) עלה לה במחיר כלכלי-מדיני כבד. עם מפלתה של עיראק, חיפשה ירדן במהירות נתיבים לצאת ממצוקתה ולשקם את יחסיה עם מצרים וארצות-הברית. מתוך כך השתתפה בתהליך המדיני המתחדש ב"ועידת מדריד" (ססר, 1995). שאלת המחקר בה נתמקד הינה - יחסי ישראל ירדן ומפגשי האינטרסים שהפגישו את שניהם להסכמי שלום, מה היו האתגרים ומה היו האיומים?
הסכם השלום בין מדינת ישראל לממלכת ירדן הקיף נושאים רבים ומגוונים ביחסים שבין שתי המדינות. הוא כולל מבוא ושלושים סעיפים כדוגמת הגבול, יחסים דיפלומטיים וכלכליים, תקשורת, תחבורה, תיירות, אנרגיה, איכות הסביבה, מלחמה בפשע ובסמים, מקומות קדושים, בריאות, איכות הסביבה, חקלאות ועוד (אופז, 1995). הציבור בישראל קיבל באהדה רבה את הסכם השלום בין ישראל לירדן, גם בזכות העובדה שהסכם זה לא דרש ויתורים כואבים ולא היה כרוך בוויתור על שטחים. אישיותו המיוחדת של המלך חוסיין וההתנהלות הרגועה והלבבית של המגעים בין המדינות הגבירה את התמיכה בהסכם זה (מיטל, 1998).
שיטת המחקר המוצגת בעבודה זו הינה עיונית, איכותנית. מבנה העבודה כולל פרק תיאורטי שיכלול את מה שקדם והוביל להסכם שלום בין ישראל וירדן, פרק שני המתאר את תוכן הסכם השלום, את התנאים שלו, פרק שלישי יכלול את בחינת מימוש ההסכם לאחר מספר שנים ולסיום רק סיכום.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק 1: רקע תיאורטי
פרק 2: הסכם השלום
פרק 3: מימוש הסכם השלום
פרק 4: סיכום
פרק 5: ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תחילתו של תהליך השלום בין ישראל למדינות ערב - בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת. מדינת ישראל אמנם צעירה במונחים היסטוריים אך כבר למודת קרבות קשים ומלחמות. באותן שנים היא עדיין נמצאת תחת ההלם המוחלט של הקשה שבהן - "מלחמת יום כיפור", שהסתיימה ב-24 לאוקטובר 1973, עם כפייתו של הסכם הפסקת אש על-ידי האומות-המאוחדות. בכך בא לקיצו מצב המלחמה ששרר בין ישראל ומצרים מאז מלחמת העצמאות דרך מבצע קדש (1956), מלחמת ששת הימים (67), מלחמת ההתשה (69-70) וכלה כאמור במלחמת יום הכיפורים (טביביאן, 1999). אך מה שנראה היה כהסכם טבעי לאחר מלחמה יתגלה בהמשך כהנחת הזרע של תהליך השלום.

תגים:

הסכמי שלום · ערבים · סכסוך · ישראלי פלסטיני · אינוטרס לאומי · האביב הערבי · חוסיין · חוזה השלום · משא ומתן · כלכלה · חילופי שטחים · ערבה · קבלת החלטות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסכם השלום בין ישראל לירדן - 1994", סמינריון אודות "הסכם השלום בין ישראל לירדן - 1994" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.