היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסכם השלום בין ישראל וירדן וסוגיית המים

עבודה מס' 065923

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סוגיית המים ביחסי ישראל-ירדן והסכם השלום שנחתם ביניהן ביוני 1994, השגותיו והשלכותיו על האזור כולו.

3,958 מילים ,7 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

עם גידול האוכלוסייה העולמית וצרכיה הרבים בתחילת המאה העשרים ואחת, הולכת וגוברת התחרות על משאבי המים המיועדים לשתייה ולהשקייה. מצב זה ניכר במיוחד במזרח התיכון, בו כמות המים הינה מצומצמת. כתוצאה מכך משחקים המים תפקיד מהותי בתהליכים הפוליטיים והאסטרטגיים ונוטלים חלק בעיצוב ההווה והעתיד של האזור כולו. בכלל זה, תופסת סוגיה זו מקום מרכזי בשיחות השלום שהתקיימו בעבר או מתנהלות בהווה בין מדינות האזור.
היריבות על המים ועל המשאבים הטבעיים היוותה מאז ומעולם גורם מתסיס ביחסים הבינלאומיים ואף הגיעה לעיתים לכדי עימותים מזוינים. המים מוכרים ככלי המצדיק מלחמה, כמכשיר המקנה כוח פוליטי וכלכלי, כאמצעי לחץ וכיעד לכיבוש צבאי. יש לציין, כי המזרח התיכון הינו אזור המאופיין במתיחות רבה במיוחד על רקע סוגיה זו. המתחים לבשו צורות שונות, החל ממחלוקות על זכות הגישה למאגרי מים וכלה בהתקפות מכוונות בזמן מלחמה על מערכות האספקה שלהם.
המזרח התיכון הינו אזור בו כמות המים הינה דלה ומועטה. כמו כן מערכות היחסים בין מדינות האזור מאופיינות במתיחות צבאית ומדינית תמידית. כתוצאה מכך גדול הפיתוי להשתמש במים כאמצעי פוליטי וכמטרה צבאית. סכסוכי המים בימינו מתרכזים בעיקר סביב השליטה באגן הירדן וחלוקת מימי הפרת והחידקל. במהלך עבודה זו אתמקד בסוגיית יחסי ישראל-ירדן והסכם השלום שנחתם ביניהן ביוני 1994, השגותיו והשלכותיו על האזור כולו.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. המשפט הבינלאומי למקורות מים משותפים
3. מקורות המים המשותפים לישראל ולירדן
4. דפוסי שיתוף פעולה וסכסוכים על מימי הירדן-ירמוך
5. הסכם השלום בין ישראל לירדן
6. פירוט סעיפי הסכם השלום בנושא המים
7. מאפיינים יחודיים להסדר המים בין ישראל לירדן
8. סיכום
9. ביביליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חוק מנהלי מנהגי (הסכמי) (Customary International Law) צומח מדרכי הפתרון המעשיות, אשר נהוגות על ידי מדינות ביחסיהן עם מדינות אחרות. החוק הבינלאומי המנהגי מקנה לגיטימציה לטיעונים ולדרישות של השחקנים בזירה הבינלאומית. עם זאת יש לציין, כי הגוף אשר אוכף את החוק הבינלאומי הוא זה אשר גם מגביל מדינות בדרישותיהן ובטיעוניהן. זיהוי החוק הבינלאומי נעשה על ידי בחינת אמנות והסכמים בינלאומיים בין מדינות, החלטות של גופים בינלאומיים כדוגמת האומות המאוחדות, החלטות של בית הדין הבינלאומי בהאג, ועוד.
הליקוי העיקרי של החוק הבינלאומי המנהגי הוא שאין לו מכאניזם אכיפה, ולכן לעיתים קרובות אין ביכולתו לפתור סכסוכים, במיוחד בכל הקשור למקורות מים חוצי גבולות. מקורות מים בינלאומיים משותפים או מקורות מים חוצי גבולות כוללים נהרות בינלאומיים (מים עיליים) ומי תהום. החוק הבינלאומי המנהגי, אשר נוסח עד עתה בנושאי מים, עוסק בעיקרו בסוגיית הנהרות הבינלאומיים או בנהרות חוצי גבולות כדוגמת הירדן ויובלו הירמוך, שהינו נהר בינלאומי, המשותף ללבנון, סוריה, ישראל,ירדן והרשות הפלסטינית.

תגים:

ירמוך · חוק בינלאומי · נהר חוצה גבולות · הירדן · לבנון · סוריה · רשות פלסטינית · הסדר מים · מקור מים · אגן ניקוז · מלחמת ששת הימים · מים בינלאומיים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסכם השלום בין ישראל וירדן וסוגיית המים", סמינריון אודות "הסכם השלום בין ישראל וירדן וסוגיית המים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.