היישום אינו מחובר לאינטרנט

המאבק על צביונה היהודי של ישראל בעשור הראשון למדינה

עבודה מס' 070753

מחיר: 119.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מה היתה האסטרטגיה של בן-גוריון ומה היתה האסטרטגיה של המפלגות הדתיות, על מנת להשיג את המרב משאיפות כל אחד מהצדדים לגבי הקשר שבין הדת והמדינה?

1,756 מילים ,2010

תקציר העבודה:

ההבדלים בין כוונותיו של בן-גוריון לבין שאיפותיהן של המפלגות הדתיות, נחשפו במהלך המשא ומתן להקמת הממשלה הראשונה (שלאחר הממשלה הזמנית), בפברואר 1949. בן גוריון שאף ליצור במדינת ישראל המתחדשת כור היתוך לאומי-חברתי. בכך רצה להשיג שתי מטרות. האחת - יצירת עם אחד, עברי-ישראלי ומאוחד. השניה - שלילת הגולה. כור ההיתוך התאפיין באחידות השפה, החינוך ובהתנתקות מאורח החיים הדתי. עקרונותיו הבסיסיים של בן-גוריון, כלשונו, נועדו ליצור אחדות בעם היהודי ולא אחדות יהודית בעם : החזית הדתית הודיעה כי ברצונה לשמור על צביון השבת במדינה וכן שמשפט ההלכה יהווה את היסוד למשפט המדינה . הגישה כי המפלגות הדתיות שואפות לייסד מדינת הלכה, היתה קיימת בקרב מפא"י השלטת וכך פורסם בבטאונה: "לא רק בענין החינוך התגלע הריב בין הרוב בממשלה ובין "החזית הדתית". המפלגות הדתיות לא העלימו את שאיפתן לכונן תכף ומיד משטר תיאוקרטי למחצה במדינת ישראל. הן רוצות לנצל את השתתפותן במערכת השלטון, לשם סלילת דרך לתיאוקרטיה מלאה ושלמה...." . על כן שאלת המחקר הינה: מה היתה האסטרטגיה של בן-גוריון ומה היתה האסטרטגיה של המפלגות הדתיות, על מנת להשיג את המרב משאיפות כל אחד מהצדדים לגבי הקשר שבין הדת והמדינה?

קטע מהעבודה:

בן-גוריון ידע כי ביכולתו להפריד לחלוטין בין הדת והמדינה. זאת מכיוון שעמדה לרשותו קואליציה מספיק גדולה של המפלגות הסוציאליסטיות. זו היתה נקודת העוצמה שלו ונקודת ההנחה היתה שהמפלגות הדתיות רק תחלשנה. גם המפלגות הדתיות ידעו בעשור הראשון למדינה, כי למפלגות הפועלים אפשרות להקים ממשלה בלעדיהם וזיהו בכך את חולשתן . מצד שני חשש בן גוריון מעוצמת הדת כגרם עצמאי. הדת כגורם עצמאי עלולה להוות מבחינתו כאב ראש לא קטן, כפי שניתן ללמוד ממדינות שבהן הדת אינה חלק מהשלטון, אולם יש לה משקל משמעותי באוכלוסייה . ואמנם, בשיחה שהיתה לפרופסור ליבוביץ', חסיד הפרדת הדת מהמדינה, עם ראש הממשלה, דוד בן-גוריון, שיצר את ההסדר בין הממסד הדתי לבין המדינה, טען בפניו האחרון: "אתה דורש את הפרדת הדת והמדינה, כדי שהדת תשוב להיות גורם עצמאי אשר השלטון המדיני יצטרך להתמודד עמו. אני שולל הפרדה זו - אני רוצה שהמדינה תחזיק את הדת בידה"(6) .

תגים:

תקופת הישוב · הקמת המדינה · דת ומדינה · כפיה דתית · חילונים דתיים · ציביון · בן גוריון · משא ומתן · פוליטיקה · המזרחי · הפועל המזרחי · אגודת ישראל · כור היתוך · החברה הישראלית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המאבק על צביונה היהודי של ישראל בעשור הראשון למדינה", סמינריון אודות "המאבק על צביונה היהודי של ישראל בעשור הראשון למדינה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.