היישום אינו מחובר לאינטרנט

סוגיות של אפליה ופגיעה של מהגרי עבודה בישראל

עבודה מס' 070663

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מעמדם של העובדים הזרים, זכויותיהם, הפגיעה בהם וסעדים משפטיים.

10,615 מילים ,30 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

מהגרי העבודה, המכונים בשיח הציבורי והמדיני בישראל "עובדים זרים", מגיעים לישראל ממדינות נחשלות, כדי לעבוד בעבודות הקשות והמתישות ביותר, בתנאים ובשכר שאזרחי ישראל אינם מוכנים לעבוד בהם. בדרך כלל הם מגיעים בגפם כאשר הם מותרים מאחור בארץ מוצאים את משפחתם, ומנסים תוך קשיים ניכרים לחסוך כסף בישראל שיסייע למשפחותיהם.
כאן במדינת ישראל הופכים עובדים אלו להיות חלק מקבוצת העובדים החלשה ביותר בשוק העבודה הישראלי.
מהגרי עבודה החלו להגיע לישראל בהיקף רחב בתחילת שנות ה-90, בעקבות מחסור בעובדים פלסטינים, שנוצר עקב מדיניות הממשלה בתקופת האינתיפאדה הראשונה. אז, נכנעה הממשלה ללחצי המעסיקים, והחליטה לאפשר לקבלנים ולחברות כוח האדם להביא לישראל אלפי עובדים ממדינות מתפתחות.
במהלך השנים, ועל רקע לחציהן הגוברים של קבוצת אינטרסים, המייצגות מעסיקים, הגדילה הממשלה את המכסות למהגרי עבודה, ומספרם של אלה בישראל זינק.
על פי ההצהרות הרשמיות, הובאו מהגרי העבודה לישראל באופן זמני, כדי למלא מחסור נקודתי בכוח העבודה. לאור ההצהרות הללו, גובשו הסדרים מוסדיים בעלי אופי ארעי, שכל מטרתם למנוע התרעות של העובדים הזרים בקהילה.
אולם בפועל מהגרי העבודה מאיישים באופן קבוע ענפי כלכלה שונים, בעיקר בתחום החקלאות והסיעוד. כך נוצר מעמד קבוע של תושבים ועובדים שהמערכת בישראל מתייחסת אליהם כאל זמניים, ולפיכך אינה טורחת להגן עליהם, ומתחמקת מההתמודדות עם בעיות ארוכות טווח הקשורות לנוכחותם בישראל.
שאלת המחקר בעבודה זו היינה: מהם מאמצי החברה להקטנת האפליה, והאם הם נשאו פרי.
עבודתי באה להציג כיצד באה לידי ביטוי האפליה בשוק העבודה והפגיעה בזכויותיהם של העובדים הזרים בישראל, וכיצד באה לידי ביטוי מאמצי החברה להקטנת אפליה זו. ובאמצעות ספרות ומחקרים ופניות שנעשו ע"י מהגרי העבודה אל בתי המשפט תוצג שאלה זו, ונוכיח כי היא לצערנו קיימת.
הסיבות לבחירה בנושא זה הוא לאור הגידול בעובדים הזרים -חוקיים ולא חוקיים במשק הישראלי, וחשיבותו של נושא זה לאור הפגיעה הכה קשה באוכלוסייה מוחלשת זו, למרות שקיים לאחרונה שיפור ויש דאגה לאלמנטים סוציאליים בסיסיים, הרי שגם אם החוק מגן קמעה על עובדים אלו, הרי שבפועל הם לא תמיד יודעים את זכויותיהם ועל כן מהווים מטרה נוחה לניצול בכל הקשור לתנאי העסקה, שעות עבודה, שכר וכו'.

תוכן העניינים:
מבוא
חופש העיסוק - רקע
מיהו מהגר העבודה
אשרות למהגר עבודה
השוני בין מהגרי עבודה בענפים השונים
חקיקה המשפיעה על העסקת מהגרי עבודה
כיצד באות לידי ביטוי האפליה נגד מהגרי העבודה
החזקת דרכונים והסדר הכבילה
בג"ץ ופסיקות בולטות נגד אפליית מהגרי העבודה
דיון סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

"חשיבותו הרבה של חופש העיסוק נובעת מהשלכותיו הראשוניות על תחומי חיים רבים של האדם. כך מאפשר עיסוקו של אדם את המשך קיומו הפיסי, מקנה לו את מעמדו בחברה, מאפשר לו להקים ולקיים משפחה ולהקצות לעצמו את הפנאי כדי לשקוד על הגשמת סגולותיו הרוחניות. עיסוקו של אדם מאפשר לו להגשים את אישיותו ומביא לידי ביטוי את האוטונומיה של רצונו".
כיום, מעוגן חופש העיסוק בישראל כזכות חוקתית אשר לה מוקדש חוק יסוד מיוחד, הוא חוק-יסוד: חופש העיסוק.
חוק-יסוד: חופש העיסוק מעניק את הזכות במפורש ל"אזרח או תושב" בלבד. לאלו מוענק חופש העיסוק במלוא היקפו, על פי חוק היסוד. עם זאת, חופש העיסוק כזכות יצירת-פסיקה, שכוחה מצומצם יותר (בין היתר בכך שחוק רגיל גובר עליה) נותר כנראה בעינו לגבי מי שאינם אזרחים או תושבים. המונחים "אזרח" ו"תושב" לא הוגדרו בחוק היסוד.
הזכות לחופש עיסוק הוכרה כזכות יסוד של האדם זמן רב לפני עיגונה בחוק יסוד, כבר בבג"ץ 1/49 בז'רנו נ' שר המשטרה נפסק ע"י השופט ש' ז' חשין כי:

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סוגיות של אפליה ופגיעה של מהגרי עבודה בישראל", סמינריון אודות "סוגיות של אפליה ופגיעה של מהגרי עבודה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.