היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין לקות למידה לדימוי עצמי בגיל ההתבגרות המאוחרת?

עבודה מס' 070619

מחיר: 199.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת ספרות בנושא.

4,206 מילים ,25 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגע בתפקידי למידה בסיסיים כגון קריאה, כתיבה וחישוב ומפריעה לאדם הלקוח בה לרכוש ולבטא ידע ברמה הצפויה מאנשים מקבילים לו בגיל, בהשכלה ומנת המשכל (American Psychiatric Association - APA). דימוי עצמי הינו מערכת שיפוט של היחיד כלפי עצמו. בעוד שדימוי עצמי גבוה מרמז על מערכת רגשות מפותחת של פיקוח, החלטיות ואוטונומיה הנובעת מתחושת חשיבות והערכה על ידי אחרים, הרי שדימוי עצמי נמוך מלמד על חוסר כבוד עצמי ותחושת אי חשיבות עצמית (כהן, 2000). בעבודה זו אסקור את הקשר בין דימוי עצמי ולקויות למידה בגיל ההתבגרות המאוחרת.

הפרק הראשון יעסוק בהגדרת המונחים גיל ההתבגרות וגיל ההתבגרות המאוחרת. אפטר ושות' (2010) מציינים כי על פי הספרות המחקרית גיל ההתבגרות מחולק לשלוש קבוצות גיל החל מגיל 11 ועד גיל 18 כאשר גיל ההתבגרות המאוחרת הינו מגיל 16 ועד גיל 18. זוהי תקופה המאופיינת בתנודות חריפות ותגובות אמוציונאליות של המתבגר הנובעות כתוצאה מהשינויים הגופניים שהוא עובר. מעבר לתקופה הפיזית של גיל מדובר בתופעה תרבותית החורגת מגבולותיו של מעמד, מגדר או שיוך אתני זה או אחר ואשר בעלת תרבות וסממנים בפני עצמה (כהנה, 2009).

הפרק השני עוסק בהסבר המונח "דימוי עצמי" ועומד על ההשפעה של דימוי עצמי חיובי גבוה לעומת דימוי עצמי שלילי נמוך. בעוד שדימוי עצמי גבוה מרמז על מערכת רגשות מפותחת של פיקוח, החלטיות ואוטונומיה הנובעת מתחושת חשיבות והערכה על ידי אחרים, הרי שדימוי עצמי נמוך מלמד על חוסר כבוד עצמי ותחושת אי חשיבות עצמית (כהן, 2000). קיימים שני מרכיבים הנחוצים לגיבוש תחושה אופטימלית של זהות עצמית - פנימית וחיצונית: ביטחון פנימי של הפרט בנוגע לכישוריו והיכולת שלו להשתלט על מטלות חדשות והזדמנויות הנקרות בפני הפרט להתנסות בתפקידים חדשים ובעידוד המבוגרים בסביבתו כגון הורים ומורים התומכים בו אריקסון (בסרוף ושות', 1998).

הפרק השלישי בא ללמד על דימוי עצמי בגיל ההתבגרות המאוחרת. בתחילת גיל ההתבגרות הדימוי העצמי נוטה להיות קיצוני כתוצאה מהשינויים ההורמונליים. אף על פי שבתקופה זו המתבגרים בטוחים לגבי הזהות העצמית שלהם, עדין אין ביכולתם להבחין בין מה "שנכון", דבר שעלול להוביל לעיוותים בתפיסה העצמית שלהם (סביאק לביא, 2013). גיבוש הזהות העצמית מהווה תפקיד מפתח בהתפתחות הפסיכו-חברתית בגיל ההתבגרות. בית הספר מהווה את אחד מסוכני החברות המרכזים בהתפתחות הדימוי העצמי של המתבגרים (Heyman, 1990). באמצעות השוואה לאחרים הילדים מתחילים לפתח את הדימוי העצמי שלהם. ההשוואה באה לידי ביטוי בפן בחברתי והלימודי ובעוד שהמיקום גבוה בהשוואה יתורגם לדימוי עצמי גבוה הרי שציון נמוך בהשוואה יגרום לדימוי עצמי שלילי (Chapman, 1988).

הפרק הרביעי מציג סקירה של הנושא לקות למידה - זהו מונח שמתאר מצב בו קיימים ליקויים ספציפיים בתהליכי עיבוד מידע והוצאה לפועל ואשר משפיעים על חיי היומיום בכלל ותפקוד הלמידה בפרט. הליקויים באים לידי ביטוי במגוון מיומנויות: קריאה וכתיבה, ארגון מידע, זיכרון, ארגון, ניהול זמן, התמצאות במרחב ובזמן, קשב וריכוז ועוד. לקות הלמידה יכולה לבוא במגוון שונות של הפרעות כגון דיסגרפיה, דיסלקציה, דיסקלקוליה, קושי התמצאות והפרעות קשב וריכוז. לקויות למידה מאובחנות לאחר שלילה של מרכיב רפואי ועל סמך פערים בתחום הלימודי והשפעתם על התחום החברתי.

הפרק החמישי והאחרון מביא סקירה של מחקרים המנסים על לעמוד על הקשר בין לקויות למידה ודימוי עצמי. כך לדוגמא, ישנה גישה לפיה הדימוי העצמי מושפע מהשוואה של התלמיד להישגים הלימודיים של חבריו לכיתה. מעצם היות בית הספר המקום הראשון בו התלמיד נדרש לעצמאות ולהצגת ביצועים (רוזנלוולד, 2000).

תוכן עניינים:
פרק 1: גיל ההתבגרות וגיל ההתבגרות המאוחרת
פרק 2: דימוי עצמי
פרק 3: דימוי עצמי בגיל ההתבגרות המאוחרת
פרק 4: לקות למידה
פרק 5: לקויות למידה ודימוי עצמי
סיכום ומסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המונח "גיל ההתבגרות" או נעורים" לקוח מן המילים הלטיניות adolescentia ו- adoledcre שפירושם "לגדול" (Goldman, 1990 מתוך Furstenber, 2000). גיל זה מאופיין בשינויים משמעותיים בהתפתחות הפיזיולוגיות, הקוגניטיבית והרגשית של בני נוער. לאורך ההיסטוריה הנעורים הוגדרו באופן שונה בהתאם להלך התקופה. כך לדוגמא, ביון העתיקה הוקמו קבוצות נוער שהתחרו בענפי ספורט שונים מתוך הנחה שאלו יעודדו את הצעירים להתחקות אחר המבוגרים. לעומתם, ברומא העתיקה תקופה זו נחשבה כתקופה של משבר במהלכה נדרש פיקוח הדוק מצד המבוגרים (כהנא, 2009). נימרי ופיליפ (2010), מסבירים כי גיל ההתבגרות היא למעשה תקופת מעבר במהלכה הילדים הופכים לנערים ומשלימים את תהליך גדילתם.

תגים:

סמינריון דידקטי · חינוך · גיל ההתבגרות · דימוי עצמי · לקויות למידה · זהות עצמית · חיפוש עצמי · לקויי למידה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין לקות למידה לדימוי עצמי בגיל ההתבגרות המאוחרת?", סמינריון אודות "הקשר בין לקות למידה לדימוי עצמי בגיל ההתבגרות המאוחרת?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.