היישום אינו מחובר לאינטרנט

אלימות במשפחה

עבודה מס' 070562

מחיר: 494.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת עמדות בקרב אוכלוסיית אנשי הקבע ביחידות לוחמות ותומכות לחימה בצה"ל בנושא "שימוש בכוח" במסגרת המשפחתית.

10,492 מילים ,36 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

גישת הלמידה כפי שפיתח לראשונה אלברט בנדורה (1971), גורסת כי אדם ירכוש ויסגל לעצמו תכונות, אמונות, מאפיינים, דרכי התנהגות ועמדות בהתאם לסביבה שבה הוא נמצא, כמו שאומר הפתגם "ברומא התנהג כרומאי" אך לא רק, אלא לפי גישה זו, יותר נכון לומר כי "ברומא אתה תתנהג כרומאי". לא אחת אנו עדים לתופעה כי אנשי מקצוע שונים מתחומים שונים מביאים התנהגויות, ערכים ודעות גם לתוך סביבה שאיננה מקום עבודתם, מה שנקרא - להביא את העבודה הביתה. מחקר זה בא לבחון תחום מקצועי מאוד מסוים, המקצוע הצבאי, ואוכלוסייה מאוד מסוימת מפקדי הצבא במערך הקצונה, וכיצד משפיע המקצוע שלהם על שיקול דעתם בניהול חיי המשפחה.
השאלה סביבה ינוע המחקר, האם אנשי צבא יאמצו התנהגויות צבאיות במסגרת התא המשפחתי, בכל הקשור להתמודדות עם קונפליקטים משפחתיים וזוגיים. האם בגלל הייחוד הפרופסיונלי של הקצינים בצה"ל במערך הלוחם והתומך לחימה, נהיה עדים לתפיסת עולם מיליטנטית בקרבם באשר להתנהלות חיי משפחה ומערכת זוגית.
במחקר הנוכחי השתתפו 64 נחקרים כאשר הם מחולקים לשתי קבוצות, קבוצת אנשי קבע (34 קצינים) וקבוצת ביקורת (30 סטודנטים) כאשר שתי קבוצות המחקר בעלי מאפיינים סוציולוגים וסוציו אקונומיים דומים. לנחקרים הועבר שאלון הבא לבחון את עמדותיהם כלפי אלימות בתא המשפחתי בכלל וכנגד נשים בפרט, על פי השאלון לבחינת עבדות אלימות כלפי נשים של דר' אורלי אינס (1993). ובנוסף ימלאו שאלון הבא לבחון את העמדות שלהם כלפי מוסד הקצונה בצה"ל, השאלון נבנה עבור מחקר זה על ידי מחלקת מדעי ההתנהגות באגף התקשוב, שבמטה כללי בצה"ל. מלבד זאת גם מילאו שאלון פרטים אישיים בכדי לאפשר ניתוח וקטלוג של הנתונים במחקר. השאלונים הינם אנונימיים לצורך המחקר בלבד.
ממצאי המחקר הראו כי לא קיים הבדל או פער משמעותי ביחס כלפי נשים ושימוש באלימות בין קבוצות המחקר. אך אם זאת עולה הרושם כי אנשי הצבא הראו עמדות חיוביות יותר למוסד הקצונה וצבא הקבע בצה"ל מאשר לאוכלוסיית הביקורת. ממצא מעניין נוסף שהתגלה ממחקר זה הוא בתחומי הקיצון של מחקר זה, בקרב קבוצת אנשי הצבא נתגלתה העמדה השלילית הקיצונית יותר כלפי שימוש באלימות וכוח נגד נשים (משמע בעד שימוש בכוח) וסטיית התקן במדגם זה הייתה גדולה יותר, חוסר אחידות בקרב המדגם, בעוד שבקבוצת הביקורת התוצאות היו די אחידות, ולא נרשמו סטיות תקן גדולות יותר. הדבר יכול ללמד על השפעת מה של השיוך הפרופסיונלי של הנחקר כלפי עמדותיו ביחס לשימוש בכוח ולאלימות כנגד נשים.

תוכן העניינים:
תקציר
מבוא
1. הגדרות מושגים וסקירת ספרות
1.1. אלימות במשפחה
1.2. תיאוריית הלמידה החברתית - אלברט בנדורה
1.3. הקונפליקט
1.4. שימוש בכוח כדרך לפתרון קונפליקטים
2. "שימוש בכוח" במסגרת המשפחתית בחברה הישראלית - היקף התופעה
2.1. אלימות כלפי בנות זוג בחברה הישראלית
3. השירות הצבאי בישראל
3.1. שירות צבאי כאספקט מרכזי בזהות הישראלית
3.2. השפעת השירות הצבאי על קיבוע מגדרי וסטריאוטיפים בין המינים
3.3. כוחנות וחספוס כערך
4. המחקר - בחינת עמדות כלפי שימוש בכוח בתא המשפחתי
5. מתודולוגיה
-משתתפים
-כלי המחקר
-הליך
6. ממצאים
7. ניתוח התוצאות
8. דיון ומסקנות
נספחים
מקורות

קטע מהעבודה:

"קצין צה"ל בדרגת אל"מ חשוד כי היכה את חברתו לחיים במהלך ויכוח. הקצין, המשרת בתפקיד בכיר בדרג השדה, הורחק מהעיר ומחברתו לחיים למשך 15 ימים. על האישה היו סימני תקיפה, והיא אף הביאה לחוקרים מסמכים רפואיים המעידים על כך שנפגעה. כשהגיעה לתחנת משטרת ראשון לציון להתלונן על המקרה, טענה כי הקצין דחף אותה והכה אותה במהלך ויכוח שהתגלע ביניהם. מחומר החקירה עלה שהקצין ביקש לשוחח עם חברתו לחיים ולהודיע לה שהוא מעוניין לחזור לאשתו לשעבר. אלא שאז, כך עלה בחקירה, התלהטו הרוחות והוויכוח הפך אלים." (YNET, 2009)
לפי שהם ועמיתיו (1993), דוגמא זו מתארת את השלב האחרון של מערכת יחסים בתא משפחתי שהגיעה לשיאה בפרץ של אלימות פיזית ומילולית. מטרתם של רוב הניסיונות להסביר אירוע זה היא למצוא גורמים מיוחדים, המבדילים את התוקף משאר בני האדם. הביולוג ינסה למצוא הפרעות ביולוגיות, מבנה כימי לא נורמלי בדם, או ינסה לטעון שהתוקף הוא בעל כרומוזום זכרי עודף. הפסיכואנליטיקנים יחפשו תסבכים אדיפליים או אורליים לא פתורים. ואילו הסוציולוג יקשור את התוקף לגדילה בבית "רע" וגדילה בסביבה "רעה". ההסברים שהוצגו הם הסברים "גנטיים" או "היסטוריים", אך ההסבר הנוסף שניתן לבחון במקרים אלה, בקרב אוכלוסיית אנשי הקבע בצה"ל, הוא ההסבר להימצאות במצב לחץ בזמן קונפליקט ואלימות. הסבר שכזה יתייחס לאלימות כתולדה ישירה של מתח הולך וגובר, המגיע לשיאו בפעולה אלימה.

תגים:

אלימות · צבא · לחימה · בנדורה · למידה חברתית · סכסוך · קונפליקט · נשים · בנות זוג · משפחה · קצין · מיליטריזם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אלימות במשפחה", סמינריון אודות "אלימות במשפחה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.