היישום אינו מחובר לאינטרנט

הביבליותרפיה ככלי טיפולי בעבודה עם ילדים תוקפניים

עבודה מס' 070371

מחיר: 197.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד עשויה שיטת הביבליותרפיה במסגרת הגן להשפיע על ילדים תוקפניים, להרגיע ולמתן אותם.

7,050 מילים ,41 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

התקשרות ילד-מבוגר היא מערכת יחסים ייחודית ומתמשכת בין ילדים ובין המבוגרים המשמעותיים בחייהם, כאשר דמות ההתקשרות מספקת לילד תמיכה ו"בסיס בטוח". זמינותה והיענותה של דמות זאת כ"חוף מבטחים" מספקות לילד הגנה והרגעה בשעת הצורך(4). כאשר ההתקשרות הזו מצטרפת ל"שעת סיפור" טיפולית בגן הילדים, אין ספק כי היא מניבה פירות בכל התחומים. הביבליותרפיה ככלי חינוכי-טיפולי מוצגת בספרות הפסיכולוגית רבות כתורמת לכל התפתחות הילד. הביבליותרפיה היא שיטת טיפול המשתמשת בתהליכים הקרובים לאדם: קריאה, כתיבה, צפייה, דיבור. בשיטה זו האני האישי נחשף מתוך התחברות לטקסטים באשר הם. תוך כדי תהליכי קריאה עובר הקורא מספר שלבים עם עצמו עד לגילוי העצמי ומודעות עצמית.
כאשר רגשותיו הכאובים מדי או הקשים מדי של ילד נותרים אילמים, הם עלולים להוביל להתנהגויות קשות ומאתגרות, או אל סימפטומים נוירוטיים. לילדים אין את המשאבים הפנימיים שיאפשרו להם לעבד ולעכל באופן מלא את הרגשות המטרידים אותם בכוחות עצמם. עיבוד רגשות כאובים וקשים, פירושו להרגיש אותם במלואם ולחשוב עליהם(5). על מנת שילדים יוכלו לעבד את רגשותיהם, הם זקוקים למבוגר אמפטי שיוכל להציע להם האזנה ותגובה איכותיות; כלומר, מבוגר העושה כל מאמץ "לדמיין את עצמו" אל תוך הדרך שבה רואה הילד דברים, כדי שהילד ירגיש שהוא מובן באופן עמוק. ואת זאת אפשר ליצור בעזרת הביבליותרפיה.
עבודה זו תעסוק בתרומתה של הביבליותרפיה לעבודה עם ילדים בעלי נטיות אגרסיביות. העבודה תיגע באפקטיביות שיש לקריאת ספרים בגן הילדים באופן כללי ולשיטה הביבליותרפית בפרט. שאלת המחקר העומדת בבסיסה של העבודה היא: מהי תרומתה של הביבליותרפיה לעבודה עם ילדים תוקפניים?
כדי לענות על השאלה תחולק העבודה באופן הבא:
הפרק הראשון יגדיר את תופעת האלימות תוך התייחסות להבדל בין אלימות לתוקפנות. כמו כן יתוארו גורמי התוקפנות אצל ילדים. באמצעות ניתוח הגורמים תתגלה חלוקה של תיאוריות המייחסות את התוקפנות לנטיות מולדות, מול תיאוריות המייחסות את גילויי התוקפנות ללמידה חברתית. אולם, יתברר שחלוקה חד משמעית אינה קיימת משום שקיימים יחסי גומלין הדדיים בין הנטיות המולדות ובין ההשפעה הסביבתית.
הפרק השני ידון בחשיבותה של קריאת ספרים לילדים בגיל הרך. בפרק תינתן הגדרה לספרות ילדים, תבחן חשיבותה של הקראת ספרים לילדים ומשמעותה כלפי עולם הילד מבחינות שונות. כמו כן, יינתן דגש על הפעלת אינטראקציה ילד-מבוגר בעת קריאת ספרים ונקיטה בעקרונות התיווך השונים על מנת להגביר את אפקטיביות ההשפעה שיש לקריאת ספרים בצוותא.
הפרק השלישי יתמקד בנושא הגישה הביבליותרפית. תוצג הגדרת המונח, יבחנו היבטים שונים לביבליותרפיה ככלי טיפולי ובמיוחד יתמקד הפרק בהשפעה הברוכה שיש לביבליותרפיה על ילדים בעלי זיקה אגרסיבית הנוטים לאלימות.
העבודה תישען על ספרות טיפולית בנושא ביבליותרפיה בפרט וקריאת ספרים בגיל הרך בכלל. הקשר בין ילדים אלימים לביבליותרפיה ככלי טיפולי-חינוכי יוכח על פי מחקרים וכתבי עת הנותנים ביטוי לקשר זה. העבודה מיועדת לגננות ולכל העוסקים בחינוך הגיל הרך המעוניינים לאמץ את השיטה הביבליותרפית כחלק ממערך היום בגן. השיטה אינה מסובכת ומאפשרת לכל גננת או הורה לשפר אוריינות, כישורי חיים, אינטליגנציה רגשית וידע כללי אצל הילדים בצורה חווייתית ומהנה. לגננות המתמודדות עם ילדים תוקפניים עשויה הטכניקה לסייע גם במישור זה.

תוכן העניינים:
תקציר
מבוא
פרק ראשון: אלימות בקרב ילדים בגיל הרך
1. אלימות ילדים- הגדרה
2. בין אלימות לתוקפנות
3. הגורמים לתופעת האלימות אצל ילדים
1.3. גורם התסכול
2.3. גורם הסביבה
3.3. הגורם המשפחתי
פרק שני: חשיבותה של קריאת ספרים בגיל הרך
1. מהותה של ספרות הילדים
2. חשיבותה של קריאת ספרים בגיל הרך
3. אינטראקציות גננת- ילד בעת הקריאה
פרק שלישי: הביבליותרפיה כמסייעת בעבודה עם ילדים תוקפניים
1. ביבליותרפיה- הגדרה
2. ביבליותרפיה ככלי טיפולי
3. ביבליותרפיה ככלי טיפולי בעבודה עם ילדים אלימים
4. השימוש למעשה בגישה הביבליותרפית בגן
1.4. עקרונות מנחים
2.4. בחירת החומר הספרותי
3.4. שלבי התהליך
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההגדרה המקובלת והמדויקת שמנחה את המחקרים בנושא האלימות, היא: "איום בפגיעה או פגיעה ממש באנשים או ברכוש"(6). הגדרה נוספת מתייחסת לאלימות כפריצה בוטה של נורמות, כללים או חוקים, חלקם כתובים וחלקם מוסכמים כבסיס תרבות החברה, אשר מסיבה נזק ליחיד או לסביבה(7). אלימות מתייחסת לא רק לפגיעה עצמה, אלא גם לשיפוט- הערכת הפגיעה וכינויה בשם "אלימות". במילים אחרות, התנהגות שמתפרשת כאלימות היא, בין השאר, תוצר של שיפוט סובייקטיבי של השופט, של הצופה או של הקורבן. השיפוט מושפע מערכים ועמדות של מעריכים אלו. שיפוט והתווית התנהגות כאלימה קשורים לא רק בעמדות וערכים של הצופה או של הקורבן, אלא גם בהתייחסות לפוגע. ככול שמייחסים לפוגע יותר אחריות למעשיו, כן גדלה ההסתברות שההתנהגות תוגדר כאלימות(8).

תגים:

ספרות ילדים · בבליותרפיה · תוקפנות ילדים · ספרותרפיה · ספרים · תוקפנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הביבליותרפיה ככלי טיפולי בעבודה עם ילדים תוקפניים", סמינריון אודות "הביבליותרפיה ככלי טיפולי בעבודה עם ילדים תוקפניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.