היישום אינו מחובר לאינטרנט

מהפכת הטבעונות בישראל דרך מסגור הרצאתו של גארי יורופסקי באתרי חדשות

עבודה מס' 070224

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת קשרי הגומלין בין התקשורת לאידיאולוגיה הצמחונית.

13,704 מילים ,12 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

שאלת המחקר: בעבודה זו ביקשתי ללמוד את קשרי הגומלין בין התקשורת לאידיאולוגיה הצמחונית: כיצד מתבטא המאבק האידיאולוגי בין הלא טבעונים, שהם הרוב כיום, לבין הטבעונים, שאומנם הם מיעוט אבל לא נחבאים אל הכלים אלא נשמעים באופן ברור במרחב הציבורי. האידיאולוגיה הצמחונית משתמשת בתקשורת החדשה ככלי בדרכה להפיץ את התורה החדשה. גארי יורופסקי נתפס כנביא דת הטבעונות בעיני התקשורת וההרצאה שלו היא עיקרי הדת החדשה ולכן היחס של תקשורת ההמונים, שמטבעה מכוונת לקהל הרחב ולא רק לקהל הטבעוני, כלפי מי שנתפס כנביא החדש, או הגורו, של התנועה הטבעונית, וכותב "עיקרי האמונה" שלה, יכול להיות מקרה מבחן מעניין לגבי היחס לטבעונות באופן כללי וכיצד הטבעונות עצמה משתמשת ומציגה את עצמה במרחב הציבורי הישראלי. בתחילת המחקר יצאתי מנקודת הנחה שיש התקבלות מסוימת של האידיאולוגיה הטבעונית בתקשורת הממוסדת, בעיקר הצד המוסרי והעקרוני, אבל השלילה המוחלטת של הבשר מבחינה בריאותית נתפסת כקיצונית מדי, ביחד עם הסתייגות מהפעילים עצמם, שנתפסים כ"פנאטים", כמו שאני תפסתי אותם. חשבתי שהתנועה הטבעונית הישראלית המקומית תיגע בשאלות מקומיות חשובות, פוליטית, חברתית ומוסרית, שנוגעות להיררכיה האנושית (מהכיבוש עד היחס לזרים) ובאתוסים המכוננים הישראלים כבסיסים מוסריים, בעיקר היהדות, השואה והצבא.
לצורך העבודה אתייחס לצמחונות ולטבעונות כאידיאולוגיה אחת, שהמפריד ביניהם הוא הקיצוניות בה מתייחסים הדוגלים בה לרעיון עצמו. הצמחונים דוגלים בגרסה "רכה" יותר של אותה אידאולוגיה. הם מאמינים בחלק עיקריה המוסריים, הבריאותיים והאקולוגיים, אך מוכנים להתגמש ולהתפשר בהתאם למציאות ולא רואים אותה כ"שחור ולבן". כל המאמרים שקראתי לצורך סמינריון זה מתייחסים כך לצמחונות. לצורך הנוחות אכנה אותה במהלך הסמינריון כ"טבעונות", שהיא הצורה הטהורה ביותר, כביכול, או הקרובה ביותר לטיפוס האידיאלי של האידיאולוגיה הטבעונית והצמחונית, כיוון שהטבעונות מכילה בתוכה את העקרונות הבסיסיים, שגם הצמחונות מקבלת, גם אם מוכנה לנהל איתם מו"מ.
אני אישית לא מקבלת גם היום חלק גדול מעקרונות היסוד של הטבעונות, אבל כן הרגשתי פתוחה לרעיון וסקרנית מספיק כדי לחקור את הנושא באופן פתוח ככל האפשר. בעקבות ההרצאה הבנתי שיש לי הרבה מה ללמוד על היחס שלנו לבעלי החיים ואולי גם לשפר בעצמי. מתוך תחושת הסקרנות והפתיחות רציתי ללמוד: מה גורם לנו, הלא טבעונים, לפחות חלקם, להירתע כל כך מהרעיונות הטבעוניים, שחלק מהטיעונים המוסריים והאקולוגיים התקבל דווקא על העולם המערבי, ובכללו הממסד המדעי, בשנים האחרונות. כך שאני לא אובייקטיבית וייתכן שכלל לא אפשרי להיות כאשר חוקרים אידיאולוגיה נפיצה כמו טבעונות. אתה יכול להיות צמחוני או טבעוני או לאכול בשר, לבחור להתנזר מבשר אבל לאכול דגים או לקנות בגדים מעור אבל לא לצרוך תרופות ומוצרי קוסמטיקה שיוצרו בעזרת ניסויים בבעלי חיים. ככה או ככה, כל בחירה היא אידיאולוגית מטבעה. לכן צריכה להיות קודם כל הבנה רפלקסיבית בכך שאי האובייקטיביות היא כורח המציאות וצריך רצון לחקור ולהבין ולא לכפות את הרצון והעמדות שלך על תוצאות המחקר. רק כך ניתן יהיה לנתק במידה מסוימת את הזוית האישית והתחושות שעולות בעקבות העיסוק בנושא נפיץ ורגיש.
מקרה המבחן: הרצאתו של גארי יורופסקי, שכונתה "ההרצאה הטובה ביותר שתראו אי פעם" (באתר הבית של יורופסקי: http://www.gary-tv.com/garymain/?page_id=8). יורופסקי הוא פעיל ותיק למען זכויות בעלי החיים ועידוד הצמחונות.
מתודולוגיה: העבודה נערכה בשיטת המחקר האיכותנית, המתאימה על מנת לבדוק עמדות אידיאולוגיות ופילוסופיות והשפעות חברתיות ותרבותיות. במסגרת שיטת המחקר בדקתי באמצעות ניתוח תוכן אינטרנטי 3 אתרי חדשות גדולים, שקשורים לעיתונים מודפסים: אתר "הארץ", אתר "YNET" (קשור לידיעות אחרונות) ואתר NRG (קשור למעריב). מתוך כל אתר דגמתי 4-6 כתבות ומאמרי דעה, שפורסמו לאחר עליית הסרט של גארי יורופסקי, משנת 2010-2014, עסקו בטבעונות ובצמחונות והזכירו את הסרט של יורופסקי או המשיכו את הרעיונות שעלו בסרט ובכך התכתבו איתו. מספרתי את הכתבות ומאמרי הדעה בנספחים ובממצאים אפנה אליהם בהתאם לפי המספור. בדקתי את התוכן ואת הצורה של מסגור הכתבות והמאמרים: באיזה חלק פורסמו, בחירת המילים, הקשר בין הכתבות השונות (אם היה), איזה רעיונות מתוך האידיאולוגיה הטבעונית עלו במאמרים ובכתבות ואיזה רעיונות הוחבאו. 3 האתרים הללו נבחרו בעיקר מכיוון שהם מהווים סינתזה בין התקשורת החדשה לישנה: הם משתמשים באותה מערכת מסגור של המדיה הישנה ולעתים כתבות ומאמרים שעולים בה מגיעים לעיתון המודפס ולהיפך. הכתבות מחויבות לעבור עריכה והגהה ולעמוד בסטנדרטים עיתונאיים של תחקיר ובדיקה מעמיקה לפני הפרסום וגם המאמרים וגם הכתבות כפופות לחוק לשון הרע ולכן אסור להן על פי חוק לשקר או להוציא דיבה על אדם, ארגון או תנועה. מצד שני, הזירה בה הן פועלות היא האינטרנט, שהוא המרחב הציבורי המרכזי החדש. לכן הן צריכות גם להתחרות בתכנים אחרים הזמינים כל הזמן: יוטיוב, בלוגים, וויקיפדיה, אתרי בידור ובראשם הרשתות החברתיות הפופולריות, וגם משתמשים במערכת קישורים מתוך אותן כתבות ומפנים אל התוכן הנוסף, שאף אחד מיוצריו, ספקיו וצרכניו אינו כפוף לכל ביקורת חיצונית כמעט, מלבד מנהלי הרשתות החברתיות עצמם. לכן, אותם אתרים נהנים מהיוקרה שהעיתון המודפס התהדר בה פעם ופועלים בלב המרחב הציבורי החדש המרכזי, בעידן בו אנשים צעירים כבר לא קוראים עיתון מודפס יותר.

תוכן עניינים:
מבוא
סקירה ספרותית
ממצאים
1. טבעונות כדרך חיים
2. אנתרופומורפיות והחיה שבאדם
3. כת קיצונית או מתקני עולם?
סיכום
דיון
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

הריס (1987) טען שהגדרת "אוכל" קשורה להתפתחויות תרבותיות הסטוריות הנובעות ממטריאליזם אקולוגי, גם איסורי דת או טאבו חברתי: בני האדם אוכלים מה שנכון להם במשאבים הטבעיים, שהציביליזציה הספציפית משתמשת בהם ונמצאים בסביבה הטבעית שלה. חומר הגלם שנבחר לכהן כ"מזון" הוא זה שהתועלת בצריכתו גבוה יותר מהעלות שלו, ושניהם נמדדים במשאבים חומריים.

תגים:

הרצאה · גארי יורופסקי · תקשורת חדשה · צמחונות · דור ה-Y · בעלי חיים · צמחונות · מדיה · מזון · אוכל

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מהפכת הטבעונות בישראל דרך מסגור הרצאתו של גארי יורופסקי באתרי חדשות", סמינריון אודות "מהפכת הטבעונות בישראל דרך מסגור הרצאתו של גארי יורופסקי באתרי חדשות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.