היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניתוח תהליכים של עבודה טיפולית עם קבוצת פסיכודרמה

עבודה מס' 070173

מחיר: 725.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח תפנית אשר ארעה במפגש ה-15 של קבוצת פסיכודרמה עם אוכלוסיית פיגור קל.

14,554 מילים ,37 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

בעבודה זו אתבונן ואנתח את תפנית אשר ארעה במפגש ה-15 של קבוצת פסיכודרמה עם אוכלוסיית פיגור קל, תפנית אשר גרמה להפסקת "ירח הדבש". חקירה תיעשה על ידי בחינת תהליכים של התפתחות קבוצה והתנהלות בזמן משבר ואחריו. שכן, בהמשך התנהלותה של הקבוצה, נכחה בעוצמה רבה אווירה קיצונית והפוכה לאווירה שליוותה את 15 המפגשים הראשונים.
הפרק הראשון של העבודה עוסק בסקירה היסטורית של התפתחות הפסיכודרמה והשיטות השונות שהמציא מורנו וביניהם: סוציומטריה, סוציודרמה ופסיכותרפיה קבוצתית. אציג את הפסיכודרמה הקלאסית ואת מרכיביה ואפרט את תרומתן למטופלים: במה, פרוטגוניסט, מנחה/מטפל, אגו מסייע וקהל/קבוצה. וכן, אתאר כלים פסיכו דרמטיים המשרתים את הקבוצה בשלבי העבודה הטיפולית(פסיכודרמה אנליטית): דינאמיקה קבוצתית, חימום, פעולה ושיתוף.
בפרק השני, אציג הגדרות של פיגור שכלי וסיווגם בדגש על הפיגור הקל. וכן, מאפיינים של אדם עם פיגור בתחום הקוגנטיבי ובתחום החברתי/אישי. לאחר מכן, יובא תיאור על השפעת המעבר של אוכלוסיית הפיגור מהבית והמשפחה אל המוסד או ההוסטל כחוויית פרידה כגורם לחוסר אמון, וערעור הביטחון העצמי. בהמשך מתוארת ההתמודדות שלהם בהוסטלים אשר מחד, מהווה מקום וסביבה תומכת המאפשרת התפתחות תקינה ומסתגלת ומאידך גיסא, מקיים בתוכו מורכבויות ביחס שלו אליהם שלא בהכרח תורמות לאותו חוסר אמון וחוסר ביטחון להשתנות ולחוות חווית תיקון. בנוסף, אציג שתי דוגמאות לעבודת פסיכודרמה עם אוכלוסיית פיגור: הראשונה, טיפול פסיכו דרמטי עם קבוצת מתבגרים שנעשה בבית ספר לחינוך מיוחד, אתייחס לתהליך הטיפולי ולאופן השימוש בכלים הפסיכו דרמטיים ותרומתם. והשנייה, מודל לפסיכודרמה קבוצתית המותאמת לאוכלוסיית הפיגור שפותח על ידי מורנו ונבדק במספר קבוצות בעולם. הדגש במודל זה הוא על תמיכת עמיתים לאורך כל שלבי העבודה וביסוס הקומוניקציה בשלב ראשון.
בפרק שלישי, אציג מודל של שלבי התפתחות קבוצה, ואעמוד על תפקידי המנחה בשלבים אלו. מתוך מודל זה, עולה החשיבות והתרומה בהתבוננות מעמיקה על התהליכים הקבוצתיים בעבודת המטפל לשם קידום המטופלים. לאחר מכן, אציין את חשיבות הסטינג הטיפולי לבניית תהליך תקין של קבוצה. בנוסף, אציג מספר גורמים הרסניים בקבוצה המשפיעים על הטיפול וכיצד להתמודד ולנצל משברים אלו כחומר ממנף לטיפול.
בפרק הרביעי, יובא תיאור מקרה מתוך עבודת הפרקטיקום המעשית שלי. את עבודת הטיפול הזו ערכתי בהוסטל במרכז הארץ, עם שמונה מתמודדים בעלי פיגור קל: בחלק ראשון, אתאר את התהוות הקבוצה ותיאור המשתתפים. בחלק השני, אציג את תיאור המקרה והשאלות העולות מתוכו. בחלק השלישי, אבחן את הגורמים לפרוץ המשבר בקבוצה עד לתפנית שם נוצר שינוי אווירה קיצוני, וכן, בסיבות ובתכנים שעלו בסמוך לתפנית ולאחריה ככאלה שהיוו מניעים לשינוי: השלב הקבוצתי- מפגש 15, הסטינג הטיפולי והגבולות שנוצרו לאורך התהליך, מאפייני האוכלוסייה - חווית הפרידה, חווית הפרידה מהקבוצה.
שני פרקים אחרונים יוקדשו לדיון ומסקנות ולסיכום.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א'- פסיכודרמה
רקע היסטורי
הפסיכודרמה הקלאסית ומרכיבה
שלבי עבודת הפסיכודרמה
פרק ב' - פיגור שכלי
הגדרת המושג וסיווגו
מאפיינים של אדם עם פיגור שכלי
השפעות המעבר למסגרת חוץ ביתית
קבוצת פסיכודרמה עם אוכלוסיית פיגור
פסיכודרמה מותאמת לקבוצה עם פיגור שכלי (המודל האינטראקטיבי - התנהגותי)
פרק ג' - התפתחות קבוצה
שלבים בהתפתחות קבוצה
מניעים הרסניים בקבוצה והפוטנציאל הטיפולי שלהם
פרק ד' -הסטינג הטיפולי
יחסים טיפוליים וכללי היסוד
בניית החוזה הטיפולי בתרפיה קבוצתית
המציאות של הסטינג הפסיכואנליטי והפרדוקס של העברה
פרק ה' - תיאור מקרה בפרקטיקום: קבוצת פסיכודרמה של מתמודדים עם פיגור שכלי
רקע
אודות המשתתפים קבוצת "לבבות":
תיאור מקרה - מפגש 15 "סיום ירח הדבש"
חקירת הגורמים שהביאו לפרוץ המשבר בקבוצה
השלב הקבוצתי : מפגש אמצע - "סיום ירח הדבש"
סטינג - גבולות
מאפייני האוכלוסייה וחווית הפרידה
חווית הפרידה בקבוצה - שלב הסיום
פרק ו' - דיון
פרק ז' - סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

דינאמיקה קבוצתית: פוקס אבי גישת האנליזה רואה בהתפתחות העצמי בתוך קבוצה תהליך עקרוני ביותר. זהו שינוי תפיסתי טוטאלי בפרדיגמות החשיבה הפסיכולוגיות המוכרות כשכל אינדיווידואל הוא חלק מקבוצה. הצד הקולקטיבי באישיותו עובר לעומק העצמי- ככל שאתה יותר מחובר לאחרים כך אתה מתחבר יותר לאינדיווידואליות שלך. הקבוצה תומכת וסומכת על פיתוח האינדיווידואליות ופיתוח הקרקע הקולקטיבי. בתפיסתו המחודשת טוען פוקס שחברה ותרבות בונים את האדם, זהו המטריקס. (Roberts & Pines 1992)

תגים:

הוסטלים · פיגור · פסיכודרמה · פיגור שכלי · קבוצה · טיפול · פרקטיקום

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניתוח תהליכים של עבודה טיפולית עם קבוצת פסיכודרמה", סמינריון אודות "ניתוח תהליכים של עבודה טיפולית עם קבוצת פסיכודרמה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.