היישום אינו מחובר לאינטרנט

עריצות הרוב במשטר דמוקרטי - בין טוקוויל ומיל

עבודה מס' 070039

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בסכנה שבעריצות הרוב לקיומה של דמוקרטיה ליברלית תוך התמקדות בשני הוגי דיעות בולטים במאה התשע עשרה - מיל האנגלי וטוקוויל הצרפתי.

4,980 מילים ,11 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

כוחם של המשטרים הדמוקרטיים נובע מריבונות העם לקבוע את גורלו כאשר אבן יסוד מרכזית בדמוקרטיה הוא שלטון הפועל מכוח רצונו של הרוב המעניק לו תמיכה ולגיטימיות. לעיקרון זה יש יתרונות והצדקים לקיומם של החיים הדמוקרטיים כגון:
1. ביצוע רצון רוב העם
2. השתתפות העם בתהליכים פוליטיים הקשורים לגורלו.
3. שוויון בהשפעה בין כל האזרחים שקולם שווה בקלפי
4. עדיפה החלטת רוב על כפיית החלטה על ידי מיעוט בעם על הרוב.
אך אליה וקוץ בה, אם במשטרי העבר אשר כוחם נבע מכוחות חיצוניים לעולמנו ללא תלות ברצון שלנו - האל או מסורת אבות - והשליט היה יכול לפעול על פי מיטב הבנתו ללא חובת קבלת הסכמה מהעם היה יכול לנקוט בפעולות נגד רצונו של רוב העם, הרי עתה יכול היה השליט להשתמש בכוח אשר קיבל מרוב העם בבחירות כדי להפעיל עריצות נגד המיעוט בשם הרוב [גרזון, 2002, 71]. שינוי זהות הסמכות השלטונית הציב אתגר בפני הליברליזם שעד אז עיקר חששו היה מעריצות השליט על חיי הפרטים בחברה ועתה כאשר למעשה המדינה מייצגת את הפרטים ופועלת בשמם באופן דמוקרטי עולה במלוא חריפותה השאלה איך שומרים על חירויות הפרט מעריצות רוב דמוקרטי הפועל בשם העם.
אלכסיס דה טוקוויל וג'ון סטיוארט מיל היו שני הוגי דעות ליברלים אשר עסקו בסוגיית עריצות הרוב במאה התשע עשרה בניסיון להתמודד עם הסוגיה. טוקוויל, אציל צרפתי, חקר בספרו "הדמוקרטיה באמריקה" את סוד הצלחת המשטר הדמוקרטי בארצות הברית מול כישלונות חוזרים ונשנים בצרפת. מיל האנגלי בדק גם הוא את סוגיית עריצות הרוב במסגרת חקירתו על חירותו של היחיד אותה ראה כהגנה על אותו מרחב שהפרט יכול להיות בו בלי חשש להתערבות השלטון או החברה.
נקודה משותפת היא חששם מצירופם של ההמונים לפוליטיקה כשווים למעמד השליט האריסטוקרטי בכוח ההצבעה ובכול זכויות האזרח. שניהם תמכו בהרחבת הדמוקרטיה לכלל האומה וראו בזה תהליך בלתי נמנע, הסכנה שהם ראו נבעה מהצפי שהתנהגותם תהיה פחות סובלנית וינסו לנצל את כוחם לאינטרסים פרטיים שלהם אף יותר מהשליטים במשטרים הלא דמוקרטיים שלעיתים קרובות התקיימה בהם דאגה לעם בשם חובה אלוהית או מעלה רפובליקאית.
שאלת המחקר: באיזה מידה, אם בכלל, שונה התמודדותו של מיל עם עריצות הרוב משל טוקוויל?
בפרק הראשון נדון ונרחיב בסוגיות העלולות להיווצר במשטר הבנוי על הכרעת רוב דמוקרטי בבואו לממש את רצון רוב העם במתח העלול להיווצר מול זכויות הפרט וזכויות של קבוצות מיעוט באוכלוסייה.
הפרק השני מחולק לשניים, בחלק הראשון והקצר נביא פרטים על חיי מיל וטוקוויל ועיקר פועלם על רקע התקופה והמקום אשר עיצבו את השקפת עולמם. בחלק השני נביא את אבחנתם ואת השקפתם על עריצות הרוב והסכנות הגלומות בו, ולאחר מכן נעקוב אחרי הדרכים שמיל וטוקוויל מציעים כדי להפחית סכנה זו.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון - עריצות הרוב - מה זה?
פרק שני - עריצות הרוב - טוקוויל ומיל בוחנים ומתמודדים:
חלק ראשון: חייהם ופועלם
חלק שני: התמודדות מיל וטוקוויל עם עריצות הרוב
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פרק ראשון - עריצות הרוב - מה זה?
המושג "עריצות הרוב" התגבש בתקופה הסוערת של המהפכה הצרפתית בבסיסו היה הקושי הטמון בהתאמה בין ליברליזם ודמוקרטיה [שם]. בזמן שהמדינה הייתה גוף שלא נבחר באופן דמוקרטי על ידי העם הייתה סכנה של עריצות שלטונית אשר תדכא את הפרט וקבוצות באוכלוסייה באמצעות הכוחות העומדים לרשות השליט. במצב עניינים זה השאיפה הליברלית הייתה להגן על היחיד מעריצות שליט אשר אינו בהכרח משקף את רצון הרוב. תמונת מצב זו עברה שינוי כאשר השליט נבחר באופן דמוקרטי על ידי העם ונוצרה חפיפה בין העם לגוף השולט האמור לייצג בפעולותיו את רצון רוב העם.

תגים:

עריצות רוב · סטיוארט מיל · דה טוקוויל · דמוקרטיה · דעת רוב · ליברליזם · מחשבה מדינית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עריצות הרוב במשטר דמוקרטי - בין טוקוויל ומיל", סמינריון אודות "עריצות הרוב במשטר דמוקרטי - בין טוקוויל ומיל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.