היישום אינו מחובר לאינטרנט

השקפתו של אלקסיס דה טוקוויל על המהפכה הצרפתית

עבודה מס' 041087

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע היסטורי וביוגרפי של טוקוויל, דעתו על המהפכה וביקורת על התפיסה החברתית שלו.

3,401 מילים ,5 מקורות

תקציר העבודה:

נושא עבודה זו הינו השקפתו של אלקסיס דה טוקוויל על המהפכה הצרפתית.
דומני כי לא ניתן להפריד בין השקפותיו החברתיות של האיש לרקע החברתי בו נולד וגדל. טוקוויל נולד ב- 1805 בפריס. בן למשפחת אצילים ותיקה. היה בעל השכלה במשפטים וב- 1827 קיבל עבודה בבית המשפט בוורסאי. העבודה הזאת לא מצאה חן בעיניו ושמח להזדמנות (ב- 1831) לצאת לארצות הברית, כדי ללמוד את תנאי בתי הסוהר שם. יחד עם התעמקות בבעיות אלה, הוא חקר את האופי החברתי והשלטוני של הרפובליקה החדשה.
ב- 1835 פירסם את הכרך הראשון של ספרו "הדמוקרטיה באמריקה", שזכה להדים נרחבים. טוקוויל ניבחר כבר ב- 1841 כחבר האקדמיה הצרפתית למדעים. ב- 1839 נבחר לבית המחוקקים, אך לא הצטיין מחמת העדר כל כשרון רטורי. ברפובליקה השנייה שימש (יוני - אוקטובר 1848) כשר חוץ. אחרי הפיכה הסתלק מפעילות פוליטית.
טוקוויל, האריסטוקרט שגדל בסביבה לגימיסטית - קתולית, הכיר בכוח שפוטו הבלתי משוחד, את המגמה המרכזית של התקופה החדשה: צמיחתה של הדמוקרטיה ככורח וכגורל. הוא הבחין בהתפתחותה באמריקה, ניבא את בואה לאירופה, אך ללא אופטימיזם קל, ותוך ראיית הסכנות. השאלה הבסיסית, שהעסיקה אותו, היתה כיצד השוויון, הנוטה לניוליזציה, לא יתפתח בסופו של דבר לאנרכיה או ל"טירניה של הקיסר". בספרו מתקופה מאוחרת יותר "המשטר הישן
והמהפכה" (1856) הוא הראה, שהמגמה לשוויון התחילה כבר זמן רב לפני המהפכה הצרפתית וזאת בדרך של הביורוקרטיה המדינית המאחדת בדרך צנטרליסטית והופכת לחסרי ערך את הבדלי המעמדות השונים. גם בדרך זו הוא ראה סכנה, שהחברה המודרנית עלולה להתפתח ביום מן הימים להמון של יחידים, אוניפורמיים ומבודדים. מצב חברתי זה עלול למנוע מן העם את יכולת העמידה נגד דיספוטיזם חדש. שניים הם האמצעים למניעת מצב זה: חיזוקם של ערכים מוסריים שביטויים צריך להיות אחריות פרטית וחברתית בענייני הציבור, ובדיצנטרליזציה והקמת גופי ביניים וולונטריים רבים ככל האפשר.
באשר לרקע המשפחתי חברתי שלו טוקוויל נולד כ בן להורים אצילים בוורני אמו היתה בתו של מלסהרב, אשר כיהן כמיניסטר בימי לואי השש עשרה ולימד סניגוריה על המלך בפני שופטיו המהפכניים והועלה על גרדום הגיליוטינה ושם הוציא נשמתו. בצעירותו גדל ונתחנך טוקוויל בבית אריסטוקרטי, קתולי ומלוכני, אשר רישומו ודאי נטמן עמוק ברוחו. באחד ממכתביו הוא מספר, כיצד, בימי ילדותו, נוהגים היו בני משפחתו להתכנס וליישב ביחד, וכיצד היתה אמו שרה שיר נוגה על פרשת חייו האומללים של לואי השש עשרה, וכיצד היו כל המסובים נושאים קולם בבכי. בספר זיכרונותיו הוא מתוודה ואומר, כי רוחש היה למלך שארל העשירי, המלך הקתולי והרודני, רגשי חיבה שבתורשה.
כאשר לומדים על רקע זה לחיו של טוקוויל ברור כי קשה יהיה ליחס לו מאוחר יותר האהדה להמונים.
טוקוולי גמר את לימודיו בעיר מץ, אשר בה היה אביו משמש פריפקט, ולאחר זמן נתמנה אף הוא לשופט מחוזי בווירסייל. האציל טוקוויל לא קידם בשמחה את פני לואי פיליפ, זה המלך האזרח, שגלי מהפיכת יולי העלוהו על כסא המלוכה, אולם הטה שכמו וקיבל עליו מרותו, שכן לא האמין באפשרות מימושה של ריסטאווראצייה.
בשנת 1831 נשלח על ידי ממשל צרפת, ביחד עם חברו הטוב גוסטאב דה בומון לאמריקה, ללמוד שם דרכי ארגון חדשים של בתי סוהר. במשך שנת נסיעותיו במרחבי העולם החדש הסתכל ובחן בניינו וסדריו המדיניים והתרבותיים בכל גילוייהם השונים, וכשחזר לארצו שב שנית לשמש בתפקידו, אלא שלא ארכו הימים והתפטר מכהונתו, בשביל להפגין מחאתו כנגד הרשות שפיטרה את ידידו בומון ממשרתו. מעמדו הכלכלי התיר לו ולאשתו האנגלית לצאת ולהשתקע באחוזת אבותיו, ב'טוקוויל' שבנורמאנדיה, וכאן נתן כל זמנו לעיון ולכתיבה.
בהמשך עבודה זו נדון בתפיסותיו הבסיסיות של טוקוויל לגבי חירות ודמוקרטיה הערכים הבסיסיים של המהפכה הצרפתית וננסה להשוות אותם עם הוגים נוספים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. דעתו של טוקוויל על אופי המהפכה
3. ביקורת על תפיסתו החברתית של טוקוויל
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

מקורות:

טוקוויל אלכסיס , המשטר שהיה והמהפכה, הוצ' הסוכנות היהודית 1950.
קרוזה פ, אנגליה וצרפת במאה ה18, עידן המהפכות קובץ מאמרים, הוצ' האו"פ 1981.
רודה, ג'ורג' , ההמון והמהפכה הצרפתית, עידן המהפכות קובץ מאמרים, הוצ' האו"פ, 1981.
יסעור אברהם , המשנות המדיניות בעת החדשה, הוצ' ניומן , 1965 .
ARON RAYMOND, MAIN CURRENTS IN SOCIOLOGCAL THOUGHT, PENGUIN, 1968.

תגים:

צרפת · דעות · הוגי · חברה · פילוסופיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השקפתו של אלקסיס דה טוקוויל על המהפכה הצרפתית", סמינריון אודות "השקפתו של אלקסיס דה טוקוויל על המהפכה הצרפתית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.