היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניטור אחר עובדים במקומות העבודה: הדילמה

עבודה מס' 069716

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת היבטים מוסריים שקשורים לתופעה.

7,487 מילים ,21 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

יחסי עובדים ומעבידים מבוססים באופן כללי על אמון הדדי בין הצדדים, אמון אשר מושתת על כך שההנהלה, ברוב המקרים, בוטחת בטביעת העין שלה ושל נציגיה לגייס עובדים ראויים. האמון בעובד מבוסס ונבנה על סמך המידע שיש למעביד על המועסק, וזאת מתוך ההיכרות איתו במסגרת יחסי העבודה וההתנהלות היומיומית. עם זאת, בעשורים האחרונים מחקרים ודיווחים מן "השטח" מלמדים כי יסוד האמון איננו יציב כפי שחשבנו, ובהקשר הנ"ל תופעות כמו ניטור ומעקב אחר עובדים הופכות שכיחות הרבה יותר (נוימן, 2004: 48; סיני, 2008).
הסיבות למעקב כמובן משתנות ממקום עבודה זה לאחר, אך בכל מקרה במאה העשרים ואחת נראה יש בידי המעבידים הרבה יותר אמצעים חדישים ויעילים להתחקות אחר התנהלות העובדים. כלי הניטור זולים וזמינים יותר מאי-פעם והשימוש בהם הופך להיות ידידותי וקל יותר למעסיקים. כמו כן, השימוש באינטרנט ובתאי דואר אלקטרוניים קידמו את התקשורת ואת ההתנהלות העסקית בעולם באופן ניכר, אולם בו בעת הם הציבו אמצעי ניטור מודרני מצוין בידי המעבידים, דבר אשר חושף את העובד ואת תנועותיו לפחות ופחות "פרטיות".
בשל כך, נשאלות כעת מן הסתם יותר שאלות אתיות רלוונטיות לנושא, שאלות הנוגעות לגבולות בין הזכויות הטבעיות והלגיטימית של העובד לפרטיות לבין זכותו של המעביד לשמור על קניינו. המעקב משפיע על היבטים רבים בארגון, בין היתר על המוטיבציה של העובד ואפילו על בריאותו הנפשית. במילים אחרות, השינויים הטכנולוגיים שמייעלים את העבודה ומציעים כלים מתוחכמים יותר מהווים בו בזמן איום על יעילות העבודה (האטת תפקוד) וגורמים למעסיקים לפקח יותר על העובד דווקא באמצעות כלים אלו שיש בהם לא מעט היבטים מוסריים שנויים במחלוקת (Kaupnis and Minch, 2005).

בעבודה אבחן אפוא מגוון היבטים מוסריים שקשורים לתופעת המעקב והניטור אחר עובדים. העבודה נפתחת בתיאור התופעה אשר בודקת את השיטות למעקב, ממדי התופעה, הסיבות העיקריות לניטור, וכן את מעמדה של ישראל ביחס לעולם בהיבטים שונים המתקשרים לסוגיה; בפרק השני אעסוק בתיאור במהות הפגיעה בעובדים ובהשלכותיה; שאלת המחקר העוסקת בהיבטים האתיים תידון בהרחבה מפרק שלוש (חלק הדיון), תוך התייחסות למגוון הסוגיות המוסריות הקשורות לשאלה; פרק 4 ייבחן את הנושא ברמה המשפטית ובפרק 5 אנתח את מאפייני הריסון הפנימי והחיצוני על המעקב. חשוב לי לציין בשל הדינאמיות של הנושא, השתדלתי להשתמש בעיקר במאמרים ובידיעות חדשותיות משנת 2006 ועד היום.

תוכן העניינים:
מבוא
1. תיאור התופעה
1.1 שיטות המעקב, היקף השימוש
1.2 סיבות למעקב אחר העובד והשוואת ישראל לעולם
2. הפגיעה בעובדים
3. דיון וניתוח - מוסר ומעקב אחר עובדים
4. ריסון חיצוני בארץ ובעולם
5. ריסון פנימי וחיצוני ומגבלותיהם
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

היקפים ושיטות/אמצעי מעקב - למרות שקשה לאמוד את ממדי התופעה, בשל העובדה שרבים מן המעקבים הם מן הסתם חשאיים, יצאו עד היום מספיק הערכות כלליות לגבי היקף השימוש באמצעי מעקב; כך למשל, רות סיני (הארץ, 23.8.08), שכתבה רבות על נושא הניטור, מציינת כי כיום יותר ממחצית ממקומות העבודה בישראל עושים שימוש במצלמות וידיאו למעקב אחר עובדים.

תגים:

ניטור · מעקב · יחסי עובד מעביד · עובדים · מקומות עבודה · מוסר · עסקים · אמצעי מעקב · טכנולוגיה · פיקוח · אינטרס · פגיעה בעובד

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניטור אחר עובדים במקומות העבודה: הדילמה", סמינריון אודות "ניטור אחר עובדים במקומות העבודה: הדילמה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.