היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין רמות הכנסה של פרטים במשק לבין הגישות השונות לאי שוויון

עבודה מס' 069638

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה ספרותית ומחקר באמצעות שאלון.

7,338 מילים ,13 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

בעבודתנו, בחרנו להתמקד בגישות השונות לאי שוויון אשר עומדות בבסיסם של מרבית המדדים לאי שוויון. הגישות דנות באופן חלוקת מענק כספי בין קבוצות באוכלוסייה מסוימת שישאיר את אי השוויון כפי שהיה טרם החלוקה. בעת סקירת מאמרים שונים שעסקו בנושא, מצאנו חמש גישות שונות לאי שוויון שתהוונה את נושא המחקר בעבודה, כאשר כל גישה בפני עצמה מציעה חלוקה שונה של אותו מענק כספי באופן שבו אי השוויון לא ישתנה. גישות שתועלנה לדיון בהמשך העבודה הינן כדלקמן; גישת היחסיות, הגישה המוחלטת, גישת הביניים, גישת דלתון וגישת אנטי דלתון.

שאלת המחקר בעבודה הינה - האם יש קשר בין רמות הכנסה שונות של הפרטים במשק לבין הגישות השונות לאי שוויון? ההנחה שעליה מבוססת העבודה וכן במאמרים שסקרנו הינה שבחירה בגישה מסוימת זו תמונת ראי להשקפת עולמו של האינדיבידואל לאופן שבו הוא רואה חלוקה כספית מסוימת המשאירה את המצב החברתי-כלכלי כפי שהיה, שכן ראוי שהגישה הרווחת באוכלוסייה למעשה תהווה את הבסיס למדד אשר בא לבחון אי שוויון באותה חברה. בעבודתנו, החלטנו לבדוק מהי הגישה הרווחת בקרב החברה וקבוצת הגיל בה אנו חיים - אוכלוסיית הסטודנטים, וכיצד זו תשנה את דעתה בעקבות שינוי חלוקת ההכנסות ההתחלתית של הפרטים במשק לרמות הכנסה גבוהות יותר.

ההשערות בעבודה מבוססות על פיתוח המחקרים שבוצעו בעבר על ידי חוקרים שונים והשוואה כוללת בין חמש הגישות על פי תצורה תיאורטית וגרפית יחדיו. השערת המחקר הבסיסית הינה שקיים קו שוויון מלא אשר בו מתקיים שוויון מלא בחלוקת ההכנסות בין שני פרטים. כל הגישות לאי שוויון מתארות כל אחת בפני עצמה חלוקה אי שוויונית של אותן הכנסות באופן שבו ניתן לסדרן על פי צורה מנפתית מהגישה הפרו-סוציאלית ביותר לגישה הכי פחות סוציאלית. על פי כך, בחירה בגישה מסוימת מתארת את השקפת עולמו ודעותיו.

השערות נוספות במחקר; ככל שרמת ההכנסה ההתחלתית עולה, צפויה מגמת ירידה באחוז האנשים המאמין כי אי השוויון יגדל על פי גישה זו. ככל שרמת ההכנסה ההתחלתית עולה, צפויה מגמת עליה באחוז האנשים המאמין שאי השוויון יגדל על פי גישה זו - השערות אלו דנות בהשפעת רמות ההכנסה השונות על אופי שינוי בדעות ואמונות חברתיות-כלכליות. בנוסף נצפה לראות חוסר עקביות בתמיכה בגישה מסוימת לכך שאי השוויון לא ישתנה במעבר לרמת הכנסה נמוכה לרמת הכנסה גבוהה.

איסוף הנתונים למחקר בוצע באמצעות שאלונים שמולאו על ידי מאה סטודנטים שנבדלו זה מזה על ידי מאפיינים שונים כגון תחום לימודים, מצב סוציו אקונומי ומין. השאלונים כללו שאלות המציגות חלוקת מענק כספי בין שני פרטים באוכלוסייה, כאשר כל שאלה מתייחסת לרמת הכנסה התחלתית שונה. ניתוח הנתונים בוצע באמצעות תוכנת ה-excel לשם בחינת הקשרים בין המשתנים הבלתי תלויים ותלויים וניתוח המגמות שנוצרו בעקבות התשובות השונות של הנשאלים.
שיטות המחקר כללו סקירת מאמרים ומחקרים שונים אשר דנו בגישות השונות לאי השוויון. יש לציין כי ישנן גישות אשר ניכרת תמיכה רבה בהן בקרב החוקרים לעומת גישות אחרות שגררו ביקורת נובעת מצדם ואף חילוקי דעות מהותיים שעלו בין החוקרים השונים. בעקבות זאת הגענו להבנה שישנו מקום להתקיימות דעות שונות בנוגע לאופן מדידת אי שוויון ומדיניות חברתית נכונה צריכה להתקיים על פי רוב לפי השקפת עולמם של הפרטים באוכלוסייה. על כן, ישנה חשיבות מחקרית לבחון מהי הגישה הרווחת בקרב הציבור שאנו חלק ממנו.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירה ספרותית
2.1. הגישה היחסית
2.2. הגישה המוחלטת
2.3. גישת הביניים
2.4. גישת דלתון
2.5. גישת אנטי דלתון
3. השערת המחקר
4. שיטת המחקר
4.1. שאלון
4.2. משתנים
4.3. מבנה השאלון
5. ניתוח השאלון
5.1. משתתפי השאלון
5.2. תוצאות השאלון
6. דיון
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

נקודת המבט על אי שוויון עברה הרבה גלגולים במרוץ השנים. בעבודתנו נתמקד בחמש גישות עיקריות לאי שוויון שעליהן מתבססים מדדי אי שוויון שונים: גישה יחסית, גישה מוחלטת, גישת הביניים, גישת דלתון וגישת אנטי דלתון. חשוב לציין כי במאמרים השונים נמצא כי כל גישה עלולה להביא לתוצאות שונות ואף מנוגדות זו לזו. בפרק זה נדון בחלק התיאורטי שמבוסס על מאמרים שונים, כאשר נתמקד בהצגת כל גישה בפני עצמה ומקורותיה המחקריים.

תגים:

הכנסה · רמות הכנסה · משק · מחקר · אי שוויון · חלוקת הכנסות · אי שוויון · מדידה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין רמות הכנסה של פרטים במשק לבין הגישות השונות לאי שוויון ", סמינריון אודות "הקשר בין רמות הכנסה של פרטים במשק לבין הגישות השונות לאי שוויון " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.