היישום אינו מחובר לאינטרנט

חלקן של וועדות ציבוריות ביישוב השסע הדתי- חילוני

עבודה מס' 069461

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בוועדת נאמן ושאלת הגיור בישראל.

5,453 מילים ,16 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

במשך שנים רבות, ולמרות חילוקי הדעות בין דתיים לחילונים במדינת ישראל, התקיים סטאטוס קוו במרבית הנושאים הרלוונטיים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות השיח הציבורי בנושא זה העלה את הצורך במציאת קווי מתווה חדשים לניהול המחלוקות בנושאי דת ומדינה. במיוחד בולטים שאלות בנושא השבת, גיוס חרדים ושאלת מיהו יהודי.
בעבודה זו ארצה להתמקד בשאלת מיהו יהודי, וליתר דיוק במשבר הגיור אשר עלה בשנים האחרונות, לאור עלייתם של רבים אשר מוגדרים כזרע ישראל ואחרים אשר מעוניינים ברמה העקרונית להוביל שינוי בנושא. בשנת 1997 הקימה המדינה וועדה מיוחדת אשר דנה בנושא זה, במטרה להגיע למסקנות בנושא הגיור- וועדת נאמן.
להקמת וועדה זו קדמו אירועים שונים שבבסיסם משבר דתי עקרוני לו היו שותפים קהילות יהודיות ברחבי העולם כולו, כאשר הזרמים הלא אורתודוכסים- הקונסרבטיבים והרפורמים, ובעיקר אלו אשר בארה"ב, עמדו בראש ודרשו להכיר בגיור שלהם, בטענה כי אי הכרה בכך כמוה כאי הכרה ביהדותם. מנגד עמדו ראשי העדה החרדית ופוליטיקאים מהעדה אשר איימו באופן משמעותי וקונקרטי על מקומו של ראש הממשלה נתניהו. ברקע לדברים עמדו רציחתו של רבין ז"ל ועלייתם של מיליוני עולים חדשים אשר יהדותם עמדה בסימן שאלה. אלו העלו לשיח הציבורי את שאלת הקרע הדתי-חילוני במדינת ישראל, באופן אשר הפך לסיר לחץ אשר רבים ראו בו כעומד להתבקע ועלול לגלוש למימדים חמורים ביותר, אשר יאיימו על קיומה של מדינת ישראל.
כל אלו הביאו לבסוף להחלטה כי יש צורך בגוף שאינו ממשלתי ואינו משפטי אשר יגשר בין הצדדים, ויגיע לפשרה. כך הועלה רעיון הקמת וועדה ציבורית, כגוף אשר נמצא בתווך, ומיוצג על ידי מגוון רחב של אישים מוסכמים מהקשת החברתית, הפוליטית, הדתית, אנשי רוח וכדומה, בניצוחו של אישיות מוסכמת. בשנות קיומה של מדינת ישראל הוקמו מספר וועדות ציבוריות אשר עסקו בעניינים הקשורים לשסע הדתי-חילוני: "וועדת צמרת" אשר עסקה בסוגיית השבת ונתבקשה לגבש מדיניות בנוגע לענייני תחבורה בשבת ברחוב בר אילן, ירושלים, ומחוצה לה; "וועדת טל" אשר עסקה בגיוסם של בני הישיבות לצה"ל, והתבקשה לבחון את ההסדר הקיים של דחיית גיוס בני הישיבות; ו"וועדת נאמן" אשר תעמוד במרכז העבודה הנוכחית אשר עסקה בסוגיית הגיור וחוק ההמרה. בעבודה זו אתמקד ברקע להקמת וועדה זו, בנושאים אשר עלו בה, במסקנותיה ובהשלכות של הוועדה על החברה בישראל.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון- דת ומודרניות במדינת ישראל
פרק שני- וועדות ציבוריות בישראל
פרק שלישי- סוגיית הגיור בישראל ובקרב זרמי היהדות
פרק רביעי- הרקע להקמת וועדת נאמן
פרק חמישי- מסקנות הוועדה והשלכותיה על החברה בישראל
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

"וועדת נאמן" הוקמה על רקע מאבק בנושא הגיור, אשר טומן בחובו מאבק ארוך וממושך יותר הנוגע לזהות יהודית של מדינת ישראל, ושל היהדות בכלל. מאבק זה חל על רקע שינויים בחברה בה חיו יהודים ברחבי העולם, ובעיקר התפתחות המודרניזציה ושאלת התערותם של יהודים בחברה הכללית, וההשפעה הרצויה שלה על פני היהדות. מטרת הפרק הנוכחי לסרוק בקצרה את השתלשלות הדינאמיקה בין דת ומודרניות, היכן שורשיה וכיצד זו קשורה לבסוף לשאלת השסע הדתי- חילוני במדינת ישראל.

תגים:

פוליטיקה הסדרית · זרמים ביהדות · יהדות · דת ומדינה · סטטוס קוו · דתיים · חילוניים · רפורמים · אורתודוכסים · גיור · יהדות מתקדמת · ועדות ציבוריות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חלקן של וועדות ציבוריות ביישוב השסע הדתי- חילוני", סמינריון אודות "חלקן של וועדות ציבוריות ביישוב השסע הדתי- חילוני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.